Stockholms optimala elbussar 1964

Startat av Hasse L, 04 april 2024, 14:21:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

På kvällen för sextio år sedan (4.4.1964) slutade trådbussarna att trafikera Gärdet. Linje 32 gick Frihamnen-Fridhemsplan (körtid högtrafik fm: 26 min och sen kvällstid: 22 min). 42:an utgick från Gärdeshöjden (längst upp på Furusundsgatan).

Kvällen innan hade Årstalinjerna 90 & 91 rönt samma öde. För dem hade lördags- och söndagstrafiken redan tidigare tagits över av dieselvagnar.
Linje 41 Karlaplan - Stadshagsplan blev kvar till slutet av augusti.





113 st F3 hade det funnits, levererade 1947-49. Tjänstevikten var c:a 8400 kg och totalvikten runt 13200 kg. De var 10.05 m långa.

Nära fem års trådbussresor till plugget, sex dagar i veckan, blev det för fotografen. (Bör väl erkänna att efterhand kom busslinje 56, med sin mer spännande sträckning genom centrum, att då och då konkurrera om skolynglingens intresse...)

Ulf Berlin

Underbara tidsmotiv med fantastisk skärpa :) /Ulf

Gunnar D

Kompletterar med F3 på linje 90/91 som trafikerade Brunkebergstorg - Årsta Norra (Långhalsv)/Årsta Södra (Åmänningev):


Linje 90 vid hpl Sköntorpsv 25 mars 1964.


Linje 91 vid ändhpl Åmänningev 25 mars 1964.

Mvh Gunnar

Peter Rost

Mycket trevliga bilder, Hasse, och Gunnar!

//Peter