Büssingar på Sergels Torg

Startat av AKO, 04 januari 2017, 21:04:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AKO

På besök i huvudstaden i februari 1984 lyckades jag hitta två Büssingar. Jag antar att bussarna då inte hade lång tid kvar i trafik.
4106 by AKO, on Flickr
4042 by AKO, on Flickr

roggek

Trevliga bilder.
Vare sig Büssing eller hamburgerkedjan CLOCK finns kvar i Stockholm...

Peter Rost

Trevligt!

Bromma körde dessa turer. Bromma bistod med tre vagnar på 47E dagtid.

//Peter

WalleW

Trevligt med gammal reklam på bussar  :)!
Clock hade en hamburger-restaurang på Järnvägsgatan i Sumpan, f d Scala-biografen. Där gjordes mycket goda hamburgare, Big Clock, som blev något av favorit-skräpmat för mig då. Favoriter långt innan dess, men dock fortfarande bestående, är Tom & Jerry...så länge de håller till i och kring huset... :D

/   M v h   Walle

Railmaster

På första bilden skymtar en turbricka med nummer "315", den har jag i tryggt förvar här bredvid mig!
Att åka Büssing på 47E var mitt stående fritidsnöje 1982-84!

Tack för bilderna! :)

Peter Rost

Ja, i februari - 84 var slutet nära. Har för mig att det fanns cirka fem vagnar i Bromma, och lika många i Nyboda kvar i trafik.

Kan det stämma att 4042 var en av "kanditaterna" att utses för bevarande? Har hört något om det. - Det blev ju som bekant istället 4249. ;)


christian berg

Hej,

tack för intressanta bilder. I mitten av februari 1984 fanns följande H32 i trafik:

Bromma: 4025, 4042, 4045, 4106, 4133, 4137, 4135 och 4157
Nyboda: 4149, 4211, 4229 och 4247

Jag har också hört att 4042 skulle väljas ut för bevarande då den hade grillen helt i behåll, men av någon anledning valdes 4249 i stället och det skedde redan i september 1983. 4042 gick som en av de allra sista H32 i trafik i mars 1984 (och dessutom den jag såg sist i tjänst, dock endast stående parkerad på Sergels torg, sista personliga turen var med 4025 ut till Djurgården en dag tidigare).

När började Bromma köra extraturer på linje 47? I november 1982 försvann de sista H32 från Hornsberg och första gången jag till min häpnad såg Büssing igen på Hamngatan var när jag i mars 1983 såg 4035 och 4150 på 47E. Först trodde jag att de flyttats till Hornsberg, men sen förstod jag att det var Bromma som körde, då så många olika H32 dök upp. Enligt mina gamla anteckningar såg jag 4017, 4022, 4023, 4025, 4042, 4044, 4045, 4080, 4091, 4092, 4096, 4106, 4132, 4133, 4135,4137, 4139, 4150, 4152, 4153, 4157, 4158 och 4159 på 47E 1983-84. De gick även H32 på 69E och 52 E. Hur 52 E gick exakt vet jag ej, men 4139 gick där i december 1983 på Klarabergsgatan.

Hälsningar

Christian B

AKO

Tack för alla kommentarer, intressant att läsa om era minnen kring dessa, i vart fall för mig som inte bodde i Stockholm, ganska speciella bussar. Det var ju inget bussmärke som man fick åka med i sin egen hemstad.

Tyvärr hittade jag nog inga fler Büssingar att fota på Sergels torg denna februaridag 1984, men jag tog jag tydligen vägen förbi Nybodahallen och hittade några avställda som antagligen aldrig kom ut i trafik igen, bland annat den av Christian B nämnda 4017.
4017 Nyboda by AKO,
Nyboda by AKO,

Lars-Håkan_E

Trevligt!

Kan 5:e bussen från höger vara 4149 tro?

Den jag hade "nöjet" att köra den sista? turen med i mars 1984 på Hissbanan.

Railmaster

Citat från: christian berg skrivet 08 januari 2017, 22:13:14 PM
Hej,

tack för intressanta bilder. I mitten av februari 1984 fanns följande H32 i trafik:

Bromma: 4025, 4042, 4045, 4106, 4133, 4137, 4135 och 4157
Nyboda: 4149, 4211, 4229 och 4247

Jag har också hört att 4042 skulle väljas ut för bevarande då den hade grillen helt i behåll, men av någon anledning valdes 4249 i stället och det skedde redan i september 1983. 4042 gick som en av de allra sista H32 i trafik i mars 1984 (och dessutom den jag såg sist i tjänst, dock endast stående parkerad på Sergels torg, sista personliga turen var med 4025 ut till Djurgården en dag tidigare).

När började Bromma köra extraturer på linje 47? I november 1982 försvann de sista H32 från Hornsberg och första gången jag till min häpnad såg Büssing igen på Hamngatan var när jag i mars 1983 såg 4035 och 4150 på 47E. Först trodde jag att de flyttats till Hornsberg, men sen förstod jag att det var Bromma som körde, då så många olika H32 dök upp. Enligt mina gamla anteckningar såg jag 4017, 4022, 4023, 4025, 4042, 4044, 4045, 4080, 4091, 4092, 4096, 4106, 4132, 4133, 4135,4137, 4139, 4150, 4152, 4153, 4157, 4158 och 4159 på 47E 1983-84. De gick även H32 på 69E och 52 E. Hur 52 E gick exakt vet jag ej, men 4139 gick där i december 1983 på Klarabergsgatan.

Hälsningar

Christian B

4249 har/hade också hel front och det var det starkaste skälet till att den sparades även om jag hellre hade sett att det blev 4042!

H32 med hel front var så pass ovanligt att det är lite märkligt att man fäste så stor betydelse vid detta då man valde vagn att spara! Mer representativt för vagntypen att ha lister/skarvar på fronten. För övrigt så återställdes ju ingenting på 4249 till leveransutförande och man sabbade ju till och med det hela med att sätta på "fel" SL-märken!  ::)

Peter Rost

Citat från: christian berg skrivet 08 januari 2017, 22:13:14 PM
Hej,

tack för intressanta bilder. I mitten av februari 1984 fanns följande H32 i trafik:

Bromma: 4025, 4042, 4045, 4106, 4133, 4137, 4135 och 4157
Nyboda: 4149, 4211, 4229 och 4247

Jag har också hört att 4042 skulle väljas ut för bevarande då den hade grillen helt i behåll, men av någon anledning valdes 4249 i stället och det skedde redan i september 1983. 4042 gick som en av de allra sista H32 i trafik i mars 1984 (och dessutom den jag såg sist i tjänst, dock endast stående parkerad på Sergels torg, sista personliga turen var med 4025 ut till Djurgården en dag tidigare).

När började Bromma köra extraturer på linje 47? I november 1982 försvann de sista H32 från Hornsberg och första gången jag till min häpnad såg Büssing igen på Hamngatan var när jag i mars 1983 såg 4035 och 4150 på 47E. Först trodde jag att de flyttats till Hornsberg, men sen förstod jag att det var Bromma som körde, då så många olika H32 dök upp. Enligt mina gamla anteckningar såg jag 4017, 4022, 4023, 4025, 4042, 4044, 4045, 4080, 4091, 4092, 4096, 4106, 4132, 4133, 4135,4137, 4139, 4150, 4152, 4153, 4157, 4158 och 4159 på 47E 1983-84. De gick även H32 på 69E och 52 E. Hur 52 E gick exakt vet jag ej, men 4139 gick där i december 1983 på Klarabergsgatan.

Hälsningar

Christian B

Jag vill minnas att Brommas insats på 47E inleddes i februari 1983. Tyckte det var lite märkligt då det inte var så många resenärer på dessa turer, dessutom mitt i vintern. Samt endast mellan klockan 10.00 -15.30 . Men trevligt var det - naturligtvis. ;D