Scania CR111 i Örebro

Startat av AKO, 20 november 2016, 22:14:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AKO

Hej!
Jag är ny medlem på forumet och tänkte att det kunde vara dags att bidra med en egen bild.
Bilden är tagen en kall vinterdag utanför bussgaraget i Örebro vintern 1988.
ÖTAB nr78 by AKO

Ulf Berlin

Välkommen.
Denna bild var jättefin./Ulf

Jonas Gustafsson

Ingen dålig debutbild må man säga! Varmt välkommen!
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Resenären

Härlig bild på härlig buss i min gamla hemstad. Vagn 78 sist i serien av 111-or i Örebro. Levererad 1976 vill jag minnas och med mörka tonade rutor.  Linje 27 har jag dock svaga minnen av, men kanske hette de turer på linje 7 som bara gick Björkhaga (dåvarande Norra Oxhagen) - Järntorget i högtrafikriktningen för linje 27?

Railmaster

Noterar att bussen har SS/SL typsnitt på linjenummerrullarna vilket inte SLs 111:or hade!

Ulf Berlin

Citat från: Railmaster skrivet 21 november 2016, 18:37:52 PM
Noterar att bussen har SS/SL typsnitt på linjenummerrullarna vilket inte SLs 111:or hade!
Rullarna kanske är ärvda från tidigare CR 76or?
Detta typsnitt var nog det vanligaste i Sverige?/Ulf

Resenären

Kan så vara men CR111 levererades till Örebro mellan 1974 och 1976 och då var ju CR76orna tio år eller mindre. Vill inte tro att det togs rullar från dem då. Örebro köpte ju innan dess ett gäng gamla Büssing från Stockholm men inte ens de var utrangerade när 111-orna kom. 76orna började försvinna i samband med leveransen av Volvo - vagnarna 1977/78 och senare. De sista 76orna försvann i början på 80-talet (gissar 1982 - i och med andra serien av 112-or nr 19-23)

Noterar också att bilden måste vara tagen första halvåret 1988 eftersom ÖTAB under 1988 väl gick upp i T-buss AB och mig veterligen har jag aldrig sett Örebros 111 med T-buss dekaler.

Svempa

Jag flyttade till Örebro 85. Jag vill minnas 1 CR76/110 nämligen OBS Bussen.  den rullade hösten 85 .  Ibland förekom 111 or i trafiken mest som extravagnar.

Resenären

#8
Första OBS bussen var en CR110 och den ersattes 87/88 av en Volvo B58 i serien från 1977 tror det var vagn 84. 1985 gick 111 or regelbundet, inte bara som extravagnar men också på linje 21 och 25 var de mer regel än undantag om jag minns rätt. Linje 27 som bussen är skyltad användes ett tag på de turer på linje 7 som slutade/startade vid Järntorget och bara gick i rusningsriktningen till/från Björkhaga. Linje 7 hade mycket ojämn beläggning i sina två ben vid den tiden.

Mattias

Citat från: Resenären skrivet 25 november 2016, 18:39:10 PM
Första OBS bussen var en CR110 och den ersattes 87/88 av en Volvo B58 i serien från 1977 tror det var vagn 84. 1985 gick 111 or regelbundet, inte bara som extravagnar men också på linje 21 och 25 var de mer regel än undantag om jag minns rätt. Linje 27 som bussen är skyltad användes ett tag på de turer på linje 7 som slutade/startade vid Järntorget och bara gick i rusningsriktningen till/från Björkhaga. Linje 7 hade mycket ojämn beläggning i sina två ben vid den tiden.

OBS-bussen var mycket riktigt en CR 110 M, vagn nr 49.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Resenären

Tror ersättare sedan var B58 med inv nr 84 (eller om det var 83)

Christer K

Bussarna som fanns i Örebro under den tiden då det hette Örebro Trafik AB.
Scania CR 111 62 - 68 var första leveransen sedan kom 69 - 78 var av dessa var tre med tonade rutor för passagerarna. Lev.år 1975 och 1976
Volvo B58 kom 1977 och hade plattform längst bak. 79 - 87. lev år 1977 - 1979
Sedan kom 88 - 93  och sist så kom nr 6 - 10, har för mig att nummer 10 hade hel sittplats längst bak.
2 st Volvo B10M kom 1983, nr 30 - 31
Scania CR 112 kom 1978 - 1980, nr 1 - 5. 11 - 25, 94 - 98, 11 - 18. 1982 kom det ytterliga några till 19 - 23 och 1983 nr 24 - 25.
Det fanns även tre bussar med tryckackumulatorer lev. 1987 nr 26 - 28, var själv med och hämtade en av dessa hos Scania i Katrineholm.

Volvo Ledbussar fanns också, nr 210 var först 1982 Volvo B10M sedan kom det 6 st. 1985 och 3 st. 1987, inv.nr 215 - 223.

2 st. Halv turistar fanns också hos Örebro Trafik AB lev. 1980 inget inv.nr men kallades Buster och Bussig. Den en gul/orange ränder och den andra i grönt.
1986 köptes en tredje halv turistare in i samarbete med Tullängsskolan, de hade denna måndag - torsdag och Örebro Trafik hade denna fredag - söndag för beställningstrafik. Lite senare gick denna bussen på linje till Jönköping och kallades för Wetternlinjen.

En udda fågel var Mercedes Benz Nordic inköpt 1978 från Jönköping vagn 203 gick på linje 27 mellan Karlslunds vändslingan och Norra Oxhagen (nu Björkhaga). En kort tur på cirka 5 min och tillbaka på nästa 5 min. Linje 7 kördes bara till Karlslunds vändslinga.

Ett antal småbussar fanns också för färdtjänst Mercedes, WW buss, Opel Biltz.
// Christer K 
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Resenären

Både vagn 86, 87 och 10 hade sittplatser - och inte plattform - längst bak. Vagn 10 hade dörrställning 1-1-1 med heldörrar medan 79-87 hade 2-1-1 med vikdörrar och 88-93 och 6-9 liksom 30 och 31 hade 2-2-1 med heldörrar. Vagn 86 och 87 och senare 10 gick mer eller mindre fast på linje 31.