2st siffror och 2st Bokstäver i skylten. 64VA

Startat av AGR, 14 mars 2012, 17:03:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AGR

En H16 på Linje 64VA. Där Västbergamotet nu ligger. 64VA var väl det enda linjen med 2 st bokstäver i skylten så vitt jag vet. 64VA ersatte spårvägslinje 17M förbi Midsommarkransen.
Bild från SM.


Mvh AGR

Mr G

Jag har sett bilden förut förstås, och den är väldigt intressant och jag skulle gärna se fler bilder som togs vid det här tillfället. Jag vill ha det till att bilden är tagen vid hpl Västberga, och att bussen är på väg mot Hornsplan. Det är inte helt enkelt att fastställa platsen, bilden ser helt klart ut att vara tagen i obygden nånstans. OK borde idag ligga ungefär där jordhögen är på vänster sida av vägen.

VA stod väl för Västberga, och varför det inte hade räckt med 64V vet inte jag. Jag vet inte heller hur 64VA vände här ute på vischan.
吉先生

AGR

Jag tror att 64VA vände över Riks 1an, bakom bussen skymtar en vägskylt där vände nog 64VA.
Mvh AGR

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 14 mars 2012, 20:57:41 PM
VA stod väl för Västberga, och varför det inte hade räckt med 64V vet inte jag. Jag vet inte heller hur 64VA vände här ute på vischan.

Likväl som "VA" stog för Västberga så skulle väl samma förkortningsprincip kunna stå för Vischan.  ;D ;D ;D

Mr H

Björn Forslund


Mr H

Jag vet inget årtal men jag har för mig att jag sett bilder på H16-bussar som stått uppställda i Råsundahallen. Måste ju handlat om längre avställning då Råsundahallen ju normalt inte var någon busshall.

Mr H

BengaB40

Hej! Synd att H16 bussarna försvann i förtid, exteriört var de ju lite vassare med sina modernare rutor i jämförelse med sina föregångare! Gillade att åka med "Höghusen" i allmänhet, men undrar idag varför H16:s karosser inte dög, ställdes av eller blev omkarosserade till H15. Hälsn. BengaB40

Mr H

Fick inte ett fåtal chassier till H16 (H16?) H15-karosser? Vet inte varför man föredrog H15 framför H16, kanske för att de var så många fler?
Sedan så rent allmänt så blev de väl oekonomiska i SS ögon när väl enmansbetjäningen hade slagit igenom?

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 16 mars 2012, 23:21:02 PM
Fick inte ett fåtal chassier till H16 (H16?) H15-karosser? Vet inte varför man föredrog H15 framför H16, kanske för att de var så många fler?
Sedan så rent allmänt så blev de väl oekonomiska i SS ögon när väl enmansbetjäningen hade slagit igenom?

Mr H

H16 var väl ASJ-byggen medan H15 var Hägglunds. Var det några kvalitetsskillnader?
Karosserna var ju byggda så att de lätt kunde separeras från chassierna, men hur ofta förekom det?

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 mars 2012, 23:45:22 PM
H16 var väl ASJ-byggen medan H15 var Hägglunds. Var det några kvalitetsskillnader?
Karosserna var ju byggda så att de lätt kunde separeras från chassierna, men hur ofta förekom det?

Ja Hägglunds karosser är ju allmänt erkända men jag tror inte att ASJ:s låg efter. Det var väl i alla fall exakt
samma ScV chassier till H15 och H16? Har även läst någonstans att SS anskaffade några reservkarosser att vantra med.
Grundtanken måste ju ha varit att snabbt vantra karosser om exempelvis en buss fick en större krockskada men frågan
är som sagt hur mycket det tillämpades. Förutom de fyra lyftöglorna på taket så var det även separata säkringar för kaross
och chassi så det är ingen tvekan om att man menade allvar med konstruktionen! Den främre vänstra lyftöglan syns förresten tydligt på bussen på bilden ovanför den främsta dörren.

Ganska så fiffigt egentligen men sedan så försvann väl tanken förstås när helbyggda Metropoler började levereras. Kanske det var det som ledde till att det inte kom att tillämpas som tänkt,annan verkstadslogistik helt enkelt för bussparken som helhet. Jag har för mig att någon visat en intressant bild här på avställda H15 utanför Hornsberg som ska ha varit just omkorgade på H16-chassier?

Mr H

Silo

Skyltades måhända extravagnarna på denna linje "64VA E" ?   ;D
/TS