En föregångare till 677 Uppsala-Norrtälje

Startat av Affe/Märsta, 27 september 2011, 16:13:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Affe/Märsta

Linje 807. Tabellen gäller från 23/5 1971.



Håll till godo.
Affe Märsta.

Ersa

Stort tack. En linje som väldigt många än idag är sura över att man "förstörde" 2008. Nu har jag mött förare i både Norrtälje, Rimbo och Uppsala som vill ha tillbaka den enligt det förra upplägget med delat ansvar och med gamla linjesträckningen.

En sak jag är fascinerad av är att det alltid tagit nära nog exakt en timme att köra mellan Rimbo och Uppsala med buss oavsett årtal. Det gäller inte bara dagens 677-tidtabell från 2011 och denna tidtabell från 1971. Utan även den gamla tågtidtabellen från omslagets insida i boken "Lennabanorna" (som gavs ut av SRJmf 2004) har "vägbussen" en körtid på 65 minuter "över Gottröra".

Fler tidtabeller från Roslagen mottaget tacksamt. :)

bjorn_k

Skulle det vara plats för både 677 och 807? Om 677 riktas mot "express"trafik (stopp i Rimbo ej bstn samt Knivsta) via motorvägen. (vänta... Har inte det här ämnet vart uppe förut :-P) och 807 blir "mjölkpallståg" fast på landsvägen?

Ulf Berlin

16 min övergångstid från tåg från Gävle,jojo...
Anm "7"förekom nog inte efter SLs övertagande av Norrtäljetrafiken(74?)/Ulf

Stinsen

Citat från: Ersa skrivet 27 september 2011, 22:35:01 PM
Stort tack. En linje som väldigt många än idag är sura över att man "förstörde" 2008. Nu har jag mött förare i både Norrtälje, Rimbo och Uppsala som vill ha tillbaka den enligt det förra upplägget med delat ansvar och med gamla linjesträckningen.

En sak jag är fascinerad av är att det alltid tagit nära nog exakt en timme att köra mellan Rimbo och Uppsala med buss oavsett årtal. Det gäller inte bara dagens 677-tidtabell från 2011 och denna tidtabell från 1971. Utan även den gamla tågtidtabellen från omslagets insida i boken "Lennabanorna" (som gavs ut av SRJmf 2004) har "vägbussen" en körtid på 65 minuter "över Gottröra".

Fler tidtabeller från Roslagen mottaget tacksamt. :)

Jag vill nog påstå att komforeten är bättre via E4:an än via den gamla sträckningen om man vill sova under tiden man åker till jobbet/skolan.

Ersa

Citat från: Stinsen skrivet 05 oktober 2011, 01:03:26 AM
Jag vill nog påstå att komforeten är bättre via E4:an än via den gamla sträckningen om man vill sova under tiden man åker till jobbet/skolan.

Sova? Tja, en SL-specad B9S är ju rätt tyst invändigt och har bekväm fjädring? Eller? ;)

Tyvärr blev resan nästan hela 5 km längre pga omvägen via Ar-terminalen utanför Knivsta, samt Viktoria/Business Park. Så trots nyare snabbare bussar och bättre vägar med högre standard, är restiden Rimbo-Uppsala fortfarande 55-60 minuter, som den var för 40 år sedan.

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2011, 01:18:49 AM
Sova? Tja, en SL-specad B9S är ju rätt tyst invändigt och har bekväm fjädring? Eller? ;)

Tyvärr blev resan nästan hela 5 km längre pga omvägen via Ar-terminalen utanför Knivsta, samt Viktoria/Business Park. Så trots nyare snabbare bussar och bättre vägar med högre standard, är restiden Rimbo-Uppsala fortfarande 55-60 minuter, som den var för 40 år sedan.
Ja, min dotter på 15 månader sover bra... Men hon gillar å andra sidan när det bullrar och skakar lite lagom längs vägen...  ::)

F.ö. så har jag märkt vilken otrolig individskillnad det är på B9orna (bullermässigt alltså)... Nästa empiriska undersökning kommer gå ut på att ta reda på om det har nåt samband med om det är barnvagnsplats i släpet eller inte  ;D