44 år sedan.

Startat av AGR, 03 september 2011, 09:41:09 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

AGR

Hamngatan för 44 år sedan Repris bild.

mvh AGR

HJP

Citat från: AGR skrivet 03 september 2011, 09:41:09 AM
Hamngatan för 44 år sedan.
mvh AGR
****
Härlig bild!
Råkar det vara rätt veckodag i år? Eller var det lördagsnatt mot 3 sept. det skedde?

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 03 september 2011, 11:19:27 AM
****
Härlig bild!
Råkar det vara rätt veckodag i år? Eller var det lördagsnatt mot 3 sept. det skedde?

HJP

Övergången till högertrafik ägde rum natten mellan lördag och söndag. 3 september inträffade alltså 1967 på en söndag. Själva övergången gjordes klockan 05.00 på söndagen men det tog ytterligare en timme innan fordon utan dispens släpptes ut (i några städer ytterligare några timmar). Mellan klockan 04.50 och 05.00 skulle alla fordon utom utryckningsfordon stå stilla. Under de minuterna skulle de fordon som hade dispens att köra mellan 24.00 och 06.00 (som bussar och taxibilar) försiktigt köras över från vänster till höger sida. Det finns bilder från Kungsgatan i Stockholm från det tillfället och det var rejält med trafik trots privatbilsförbudet.

Cykla fick man också göra så själv upplevde jag övergången på cykel på Norbyvägen i Uppsala med transistorradion hängande på styret. Klockan 04.50 stannade jag cykeln på vänster sida och ledde sedan försiktigt över den till höger sida efter uppmaning i radion. Klockan 05.00 kunde jag cykla vidare igen men nu på höger sida. Det var en märklig känsla och mötande taxi- och bussförare samt andra cyklister vinkade glatt: "Det gick ju bra det här".

Det var inte bara i Stockholm det blev nya bussar. Så blev det i de flesta städerna  och inte minst i Uppsala, där de gamla SKV-boxrarna från 1950-talets början äntligen togs ur trafik och "ersattes" av nya Scania-Vabis CR76.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars

Intressant bild från övergången till högertrafik!
Jag ser att Leylanden först är splitt ny med dörrar på höger sida medan den gamla bussen bakom har dörrar på vänster sida.
Var nya bussen uppställd på en förutbestämd hållplats för att plocka över passagerarna från vänsterbussen inför fortsatt färd då trafiken tilläts gå igång efter trafikstoppet?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 03 september 2011, 12:06:01 PM
Intressant bild från övergången till högertrafik!
Jag ser att Leylanden först är splitt ny med dörrar på höger sida medan den gamla bussen bakom har dörrar på vänster sida.
Var nya bussen uppställd på en förutbestämd hållplats för att plocka över passagerarna från vänsterbussen inför fortsatt färd då trafiken tilläts gå igång efter trafikstoppet?

Mycket riktigt bestämdes det i förväg var på linje 94, som var en ringlinje som gick i två riktningar dygnet runt skulle bytas ut. Det gick inte att använda de gamla bussarna eftersom de saknade dörrar på höger sida. Stockholm hade heller inga omställningsbussar utan den 3 september sattes i princip en helt ny vagnpark ut i trafik. Några av de äldre bussarna kom dock att byggas om till högertrafik senare.

Det var väl bara Stockholm som hade dygnet runt-trafik vid denna tid och som drabbades av problemet med att bussarna behövde bytas ut i rullande linjetrafik.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 september 2011, 11:37:04 AM
Klockan 04.50 stannade jag cykeln på vänster sida och ledde sedan försiktigt över den till höger sida efter uppmaning i radion. Klockan 05.00 kunde jag cykla vidare igen men nu på höger sida.

Jag gjorde motsvarande på Norrmalmstorg men vände bara cykeln och cyklade åt andra hållet.
Jag observerade också när Capitolen på bilden byttes mot Leyland och linjenumret 104 blev 94.

Mvh Gunnar

Jimpan

Vet inte om det har tipsats om det här förr men SVT:s öppna arkiv har många timmar med TV-material i ämnet. Allt från diskussioner och folkomröstningen många år innan, ända fram till dagen efter då man sammanfattade den lyckade övergången.
Mycket intressant för mig som inte var påtänkt då detta hände, och kan tänka mig att ni som var med får lite glada minnen.
Ett reportage gjordes i Malmö strax efter 5 på morgonen, och huvudnumret var "att nu var det premiär för de alldeles nya speciella H-bussarna"! Lätt att skratta åt idag, men då var det stort!
http://svtplay.se/t/102993/oppet_arkiv
Gå in under nyheter!
"Mot bussåkar-sjukan finns ingen kur..."

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 september 2011, 11:37:04 AM
Övergången till högertrafik ägde rum natten mellan lördag och söndag. 3 september inträffade alltså 1967 på en söndag. Själva övergången gjordes klockan 05.00 på söndagen men det tog ytterligare en timme innan fordon utan dispens släpptes ut (i några städer ytterligare några timmar). Mellan klockan 04.50 och 05.00 skulle alla fordon utom utryckningsfordon stå stilla. Under de minuterna skulle de fordon som hade dispens att köra mellan 24.00 och 06.00 (som bussar och taxibilar) försiktigt köras över från vänster till höger sida. Det finns bilder från Kungsgatan i Stockholm från det tillfället och det var rejält med trafik trots privatbilsförbudet.

Cykla fick man också göra så själv upplevde jag övergången på cykel på Norbyvägen i Uppsala med transistorradion hängande på styret. Klockan 04.50 stannade jag cykeln på vänster sida och ledde sedan försiktigt över den till höger sida efter uppmaning i radion. Klockan 05.00 kunde jag cykla vidare igen men nu på höger sida. Det var en märklig känsla och mötande taxi- och bussförare samt andra cyklister vinkade glatt: "Det gick ju bra det här".

Det var inte bara i Stockholm det blev nya bussar. Så blev det i de flesta städerna  och inte minst i Uppsala, där de gamla SKV-boxrarna från 1950-talets början äntligen togs ur trafik och "ersattes" av nya Scania-Vabis CR76.

****
Tack Staffan. Det var så jag trodde, men var inte säker.
Du tycks ha uppträtt exemplariskt, det gjorde inte jag. Jag hade en VW-buss parkerad vid Liljeholmen i Stockholm. Ville hem till Mälarhöjden, och ha bilen med mig. Jag vågade inte köra närmaste vägen, för på kanske polisen skulle se mig. Färden gick försiktigt, via Västberga, Solberga, Älvsjö och Fruängen. Ett par hundra meter från Riksettan (nuv. E4:an), nära motellet Gyllene Ratten, vågade jag inte köra längre, eftersom Riksettan måste korsas. Cirka 1,5 km hemifrån somnade jag därför i bilen. Klockan 05:00, gick jag fram till Riksettan och frågade en "högetrafikvakt", om jag fick köra nu.
Visst var det en märklig känsla, att köra på höger sida. Jag tog en extra sväng genom Västertorp, innan jag körde hem för att sova.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 04 september 2011, 12:55:45 PM
****
Tack Staffan. Det var så jag trodde, men var inte säker.
Du tycks ha uppträtt exemplariskt, det gjorde inte jag. Jag hade en VW-buss parkerad vid Liljeholmen i Stockholm. Ville hem till Mälarhöjden, och ha bilen med mig. Jag vågade inte köra närmaste vägen, för på kanske polisen skulle se mig. Färden gick försiktigt, via Västberga, Solberga, Älvsjö och Fruängen. Ett par hundra meter från Riksettan (nuv. E4:an), nära motellet Gyllene Ratten, vågade jag inte köra längre, eftersom Riksettan måste korsas. Cirka 1,5 km hemifrån somnade jag därför i bilen. Klockan 05:00, gick jag fram till Riksettan och frågade en "högetrafikvakt", om jag fick köra nu.
Visst var det en märklig känsla, att köra på höger sida. Jag tog en extra sväng genom Västertorp, innan jag körde hem för att sova.

HJP

En timme har väl ingen större betydelse så här långt efteråt men det borde varit klockan 06.00 om du fick medgivande att köra. Eller också var vakten väldigt hygglig - eller okunnig. Innanför tullarna fick man inte köra förrän efter ytterligare några timmar.

Jag mötte en privatbil när jag cyklade hem strax efter 05.00. Om den hade tillstånd vet jag förstås inte men sådant skulle i så fall visas synligt i vindrutan och det gjorde det inte på den här bilen. Bilföraren såg dessutom väldigt skuldmedveten ut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 september 2011, 18:37:34 PM
En timme har väl ingen större betydelse så här långt efteråt men det borde varit klockan 06.00 om du fick medgivande att köra. Eller också var vakten väldigt hygglig - eller okunnig. Innanför tullarna fick man inte köra förrän efter ytterligare några timmar.

Jag mötte en privatbil när jag cyklade hem strax efter 05.00. Om den hade tillstånd vet jag förstås inte men sådant skulle i så fall visas synligt i vindrutan och det gjorde det inte på den här bilen. Bilföraren såg dessutom väldigt skuldmedveten ut.
****
Nej, det var nog jag som snubblade på tangenerna. 06:00 stämmer bra. Tror inte att någotn, av hygglighet, släppte igenom någon. Åtminståne ville inte jag ta någon risk, det hade jag redan gjort tidigare, på småvägarna.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 04 september 2011, 12:55:45 PM
Jag hade en VW-buss parkerad vid Liljeholmen i Stockholm. Ville hem till Mälarhöjden, och ha bilen med mig. Jag vågade inte köra närmaste vägen, för på kanske polisen skulle se mig. Färden gick försiktigt, via Västberga, Solberga, Älvsjö och Fruängen. Ett par hundra meter från Riksettan (nuv. E4:an), nära motellet Gyllene Ratten, vågade jag inte köra längre, eftersom Riksettan måste korsas.

Var den blå och stod nere på grusplanen ganska nära T-banan redan på eftermiddagen den 2 sep?
Konstigt väg du valde, jag hade kört via Gröndal, Blommensbergsv och Hägerstensv. Det hette E4:an redan då!  ;)

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 04 september 2011, 20:59:13 PM
Var den blå och stod nere på grusplanen ganska nära T-banan redan på eftermiddagen den 2 sep?
Konstigt väg du valde, jag hade kört via Gröndal, Blommensbergsv och Hägerstensv. Det hette E4:an redan då!  ;)

/Gunnar
****
Den stod på grusplan, men var vit - en VW T1b.
Jag tänkte mig nog inte för, utan körde glatt upp till OK-macken vid Västberga, där jag tankade. OK-killen frågade om jag hade tillstånd att köra. Då blev jag eftertänksam, och kände att här gäller det att vara försiktig. Visst fanns det betydligt närmare vägar, men jag blev nog lite "överförsiktig" och irrationell. Faktum är att jag inte mötte någon levande själ på vägen. Med facit i hand, hade det varit enklare att stå kvar vid macken till 06:00, och sedan köra hem lagligt.
Jasså "Riksettan" hette redan E4. Jag är lite dålig på att minnas sådant, men nu vet jag.

HJP

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 05 september 2011, 05:03:58 AM
****
Den stod på grusplan, men var vit - en VW T1b.
Jag tänkte mig nog inte för, utan körde glatt upp till OK-macken vid Västberga, där jag tankade. OK-killen frågade om jag hade tillstånd att köra. Då blev jag eftertänksam, och kände att här gäller det att vara försiktig. Visst fanns det betydligt närmare vägar, men jag blev nog lite "överförsiktig" och irrationell. Faktum är att jag inte mötte någon levande själ på vägen. Med facit i hand, hade det varit enklare att stå kvar vid macken till 06:00, och sedan köra hem lagligt.
Jasså "Riksettan" hette redan E4. Jag är lite dålig på att minnas sådant, men nu vet jag.

HJP

Det var ett sådant här du skulle ha haft innanför vindrutan. Jag körde buss då och fick ett tillstånd för att kunna ta mig till och/eller från jobbet.



M v h
Ingwar

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 september 2011, 08:48:56 AM
Det var ett sådant här du skulle ha haft innanför vindrutan. Jag körde buss då och fick ett tillstånd för att kunna ta mig till och/eller från jobbet.

M v h
Ingwar
****
Tack, men nu är det lite för sent  ;)
Kul att du sparat det. Ett mycket speciellt tillstånd.

HJP

Lars

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 september 2011, 08:48:56 AM
Det var ett sådant här du skulle ha haft innanför vindrutan. Jag körde buss då och fick ett tillstånd för att kunna ta mig till och/eller från jobbet.



M v h
Ingwar

Detta var en raritet som det inte kan finnas många kvar av!

Det är svårt att minnas vad som hände när man var liten men bilintresset fanns även för en som just fyllt 6 år och speciella händelser gör att man kan långt i efterhand relatera dessa händelser just till detta tillfälle, dagen H var en sådan händelse.
Det var ju mycket prat om detta hemma då pappa jobbade med just bilar vid den tiden och jag minns hur pappa fick byta strålkastarglas på sin Opel Rekord och när han klistrade på de små kilarna på lyktglasen.
Sen mins jag själva H-dagen när jag kommit upp och stod på balkongen med mamma för att titta på den första bilen som körde på höger sida, och det var en vit Amason som kom körande!
Från samma balkong och fönster så stod även undertecknad många gånger och studerade skolbussarna som lämnade skolbusshållplatsen från bästa utsiktspost, kanske det var där som det första fröet till busschaufför började gro......