Anrolunda Metropol Spårvägsmusiebild.

Startat av AGR, 08 april 2010, 11:37:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rolle skrivet 09 april 2010, 16:40:27 PM
1964 var nog inte denna så poppis  att åka veteran-tur möjligen 2004,
gammel gubbarna ville nog åka finare då, Denna gick väll i daglig trafik då.
knappast något favorit fordon för lång åka.Idag har vi andra glasögon.

Jag kan tänka mig att utfärden var kombinerad med något, t ex ett besök hos Scania-Vabis i Södertälje eller kanske något SS-garage med många Metropol och det var därför man valde just den här bussen. Jag har däremot svårt att tänka mig att skolbarn skulle acceptera en sådan här buss. Det kan ju inte heller varit av ekonomiska skäl man valde den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Egentligen var väl det här en ganska så märklig anskaffning av trafikbolaget i Huskvarna.
Man kan tro att Metropolens kapacitet behövdes bäst på huvudlinjen t/fr Jönköping men där påstås det att den inte kunde gå p.g.a för högt axeltryck för en bro på linjesträckningen. Istället var vagnen med kapacitet hänvisad till lokaltrafik inom Huskvarna och gick på linje "L". Fast de kanske fick den billigt som "inkilning" från Scania-Vabis.

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 13 april 2010, 18:25:29 PM
Egentligen var väl det här en ganska så märklig anskaffning av trafikbolaget i Huskvarna.
Man kan tro att Metropolens kapacitet behövdes bäst på huvudlinjen t/fr Jönköping men där påstås det att den inte kunde gå p.g.a för högt axeltryck för en bro på linjesträckningen. Istället var vagnen med kapacitet hänvisad till lokaltrafik inom Huskvarna och gick på linje "L". Fast de kanske fick den billigt som "inkilning" från Scania-Vabis.

Mr H

Bussen köptes med tanke på trafiken Jönköping-Huskvarna men som du skriver så sprack det på grund av den här bron. Om man hoppats på dispens eller fått löfte om att bron skulle förstärkas vet jag inte. Men nu blev det ju ett dåligt inköp och man kan undra om det verkligen inte fanns någon som ville köpa bussen. Hur kom t ex SS fram till att de behövde just 199 Metropol och inte 200?  

Min faster i Jönköping var i alla fall mycket stolt för att Jönköping hade Sveriges längsta buss (utanför Stockholm). Nu kunde jag sänka henne eftersom Stadsbussar i Borås helbyggda Hägglunds-bussar (92-98) var aningen längre. Och den slutliga sänkningen kom när det visade sig att bussen inte kunde gå i den tänkta trafiken. Men var det inte också något med en snäv kurva i samband med den här bron?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Nog var det mer än tillräcklig komfort i en Metropol för en skolresa på den tiden!! Enkla och spartanska linjevagnar var vanliga som abonnemangsbussar 1964. Har suttit och åkt jojo i baksoffan en hel dag på dåliga vägar och legat på motorväg i 90 km/tim med spartansk CF som fick stående våg inne i bussen pga de öppna takluckorna. Det var inget konstigt med det! Vi visste som skolungar inte av något annat.  

K R

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 april 2010, 18:50:48 PM
Hur kom t ex SS fram till att de behövde just 199 Metropol och inte 200?   

Hej!

Beställningen från SS var säkerligen ursprungligen 200 bussar.
Emellertid var man tydligen villiga att avstå en av dessa vagnar,
då man senare kompenserades för detta i och med att leveransen av C70-Capitolerna (H21/22)
kom att omfatta 181 st bussar.

mvh K R