64-04-05

Startat av AGR, 05 april 2010, 08:30:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AGR

Örnsberg invigningsdagen för Tunnelbana 2 staxt innan T-banans invigning. Buss på linje 13 och H19 på linje 136. Folk i bakgrunden väntar på att första
T-bane tåget på linje 13 ska ankomma till Örnsberg.


Peter Öden

Hej !

Tack AGR för alla dina trevliga nostalgiska bilder !

Mvh Peter Ö

Gunnar D

Tack för bilden, har en nästan identisk själv fast svartvit. Lade nog grunden till min föreställning av 136:an som en Metropollinje.

Mvh Gunnar

Mr G

Fast  den här dagen trafikerades förstås endast sträckan Örnsberg - Mälarhöjden.

Funderar lite på reklamen på metropolerna. Kan det säga något om vagnarnas hallplacering tro? Eller kan man ha haft flera olika reklambudskap samtidigt i resp hall? Nyboda hade ju inte så många vagnar att affischera heller. Corsairreklamen känner man annars till från sista tiden innan den 5 april. Bör väl ha varit en del omplaceringar mellan hallarna också i samband med trafikomläggningen.
吉先生

Mr H

Funderade också på det där med reklamen men det verkar ha funnits de flesta budskap i de flesta hallar. Annars är det märkligt hur standardiserade SS bussar var vid denna tid, inga hallpersonligheter här inte (möjligtvis undantaget de Metropoler som var vita inuti, vilket väl var senast reviderade i Brännkyrka och Bromma, samt de som hade en eller flera Capitoldörrar.

Tanken slår mig också angående de Metropoler som hade runda sittplatsfönster och de som hade raka (de flesta väl?). Förut har det ryktats att man bytte ut runda sidofönster vid revisionen mot raka men kan det verkligen stämma att man skulle ha gjort sig ett sådant besvär och i så fall varför? Handlande det inte i själva verket om olika underleverantörer? Har inte något minne heller av att ha sett Metropoler med blandat runda och raka fönster. Förekom det? För den som undrar hur de olika fönstertyperna ser ut så har ex.vis SSS Metropol runda fönster (utbytta efter SSS övertagande, ej original) och Spårvägsmuseets Metropol har de raka fönstren.

Mr H