Slutar på 96

Startat av AGR, 08 juli 2009, 08:56:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AGR



En Rödtakare  på linje 704 när SÖH fick täcka upp för Huddinge.
Mvh AGR

Cero

Härligt. Verkar inte vara rakettidtabell på 704:an den här dagen. ;D Inte heller någon risk att kompisen bakom hinner ifatt och kör om! Kan inte placera bilden. Var är vi?

Mr G

Det här måste väl vara Norsborg. Vill minnas att 704:an hade linjesträckningen Norsborg - Slagsta - Fittja vid den här tiden.
吉先生

Peter Rost

Trevligt! Men tyvärr var 4496 i makalöst dåligt skick invändigt då jag åkte med den på 144:an, 1982, det var en åkupplevelse utan dess like. Mitt intryck var att Söderhallens H34:or var i bättre skick, jämfört med Hammarbyvagnarna.

/Peter

Robban

Trodde du skulle lägga ut en vagn som slutade på 20, det hade varit mera passande men den här var också fin.

Men imorgon, DÅ slutar det iallafall på (221)20.  ;)

Mvh
Robban
"Tårtsugen trafikledarkollega"
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Mr H

4496 tillhörde Söderhallen men jag håller med dig om att Hammarbys vagnar var betydligt mer krokiga, vinda och färgavskavda än Söders. 4496 var dock i ett miserabelt skick, tror inte en skruv satt fast i innandömmet på slutet och det var ett otroligt skramlande när den stog på tomgång. Snacket gick "ta för sjutton inte bort den utvändiga reklamen då rasar den ihop".

Mr H

Peter Rost

Ett annat "skräckexempel" lär ha varit 4314, jag har inga egna minnen av just den, men jag hade en arbetskamrat som körde den ett par gånger i Hammarby tror jag det var, även där satt det mesta löst. ;)

/Peter

Mr H

Ja, det är också en kändis! 4314 var skev på de flesta leder. Den misslyckades Hammarby med att få igenom besiktningen många gånger! Som tur var blev den inte speciellt långlivad. Måste ju varit en kändis hos bilprovningen i Högdalen också! ;D ;D ;D

Mr H 

Mr H

Om tekniken är med oss så hoppas jag på att kunna bjussa på en bild på 4314 här där den år 1971 passerar på Blommensbergsvägen under Essingeleden på linje 171. Det är första gången jag lägger in en bild här så jag hoppas att formatet blir OK. Ett speciellt tack till HJP för tips om TinyPic!

;) Mr H


Mr H

Bilden på 4314 blev lite stor va?
Hoppas ni ursäktar om jag "skjuter in mig" med en bild på 4372 på  Lövholmsvägen samma linje och samma år!

:) Mr H



Peter Rost

Mycket trevligt! 171:an var i mitt tycke en trevlig Hammarbylinje, som ju än idag lever vidare, fast som 161.

/Peter

Mr H

Märkligt egentligen att av två värstingvagnar av 200 st totalt har vi skjutit in oss på samma vagnar, 4314 och 4496! Det säger en del. Är det ingen som har foton på de H34:or som gick med H35-vindrutor? De såg för j-iga ut med täckplåtar upp- och nertill då ju H35:rutorna var mindre.

Mr H

virtual1

Citat från: Mr H skrivet 25 juli 2009, 20:20:09 PM
Om tekniken är med oss så hoppas jag på att kunna bjussa på en bild på 4314 här där den år 1971 passerar på Blommensbergsvägen under Essingeleden på linje 171. Det är första gången jag lägger in en bild här så jag hoppas att formatet blir OK. Ett speciellt tack till HJP för tips om TinyPic!

;) Mr H


Nånting som slår mig här (och som kanske diskuterats förut med) - hade SS 'förtur' på registreringsskylten då bussen hade numrerats, med tanke på att inventarienumret ingår i regnr! - eller var det tvärtom? - bussarna fick inventarienummer utifrån regnr????

Mr H

Ja, SS och senare SL, hade hela serierna A74xxx och A75xxx. Möjligen hade de serie A76xxx också men den kom mig veterligt aldrig till användning. De första bussarna som levererades med A74-nummer var trådbussarna F3 och de som fick sådana här nummer (alla fick det inte) levererades 1948 och 1949.

Mr H