Sällsynt busstyp på SS

Startat av AGR, 13 juni 2009, 09:17:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AGR


H29 fanns bara 5 st av. Hornsberg förlorade lottdragningen och fick dras med H29, sk tomhylsor. Buller men ingen dragkraft.
Mvh AGR

Peter Öden

Hej !

Finns det någon som har en bild på någon av dessa 5 bussar i högertrafikutförande ??

Mvh Peter Ö

Nico


Har ett svagt minne av att Spårvägsmuseum sålde ett vykort med en H29 på linje 56. Är dock osäker på hur vagnen återges där, ska leta och se om jag hittar bilden i någon gömma.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: AGR skrivet 13 juni 2009, 09:17:56 AM

H29 fanns bara 5 st av. Hornsberg förlorade lottdragningen och fick dras med H29, sk tomhylsor. Buller men ingen dragkraft.
Mvh AGR

Var inte detta något så ovanligt som Leyland med SKV-kaross?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 juni 2009, 11:47:56 AM
Var inte detta något så ovanligt som Leyland med SKV-kaross?

Snarare tvärtom. Alltså en helbyggd SKV med Leyland-motor. Således i princip samma buss som de SKV City som fanns i bland annat Uppsala men då hade Volvo-motor. Stockholms Spårvägar ville inte köpa Volvo under den här tiden men ville gärna prova SKV City. De blev väl knappast nöjdare än de andra köparna av denna tämligen misslyckade modell.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

"Sällsynt busstyp på SS"...och skönt var väl det som sagt var!

H29 användes aldrig av SL i högertrafik utan stog avställda högerombyggda i Brommahallen tillsammans med bl.a de sista H24:orna i den serien. En H29 byggdes aldrig om för högertrafik. Den var krockskadad och kom att användas som bergskrotningsfordon under byggandet av Järvabanan. Tror den hette 5583. Den första H29:an såldes till Mobergs busskola. De övriga såldes av SL till Linjebuss och sattes i trafik i Lund. Linjebuss kommenterade långt senare den affären "som den bästa vi gjort" så man kan anta att SL bara ville bli av med bussarna! Det skulle ju vara kul om någon hade bilder på de gamla H29:orna i Lund, ännu roligare om någon kanske t.o.m kom att rulla i de gamla stockholmsfärgerna, vilket förmodligen aldrig skedde.

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 13 juni 2009, 16:47:56 PM
"Sällsynt busstyp på SS"...och skönt var väl det som sagt var!

H29 användes aldrig av SL i högertrafik utan stog avställda högerombyggda i Brommahallen tillsammans med bl.a de sista H24:orna i den serien. En H29 byggdes aldrig om för högertrafik. Den var krockskadad och kom att användas som bergskrotningsfordon under byggandet av Järvabanan. Tror den hette 5583. Den första H29:an såldes till Mobergs busskola. De övriga såldes av SL till Linjebuss och sattes i trafik i Lund. Linjebuss kommenterade långt senare den affären "som den bästa vi gjort" så man kan anta att SL bara ville bli av med bussarna! Det skulle ju vara kul om någon hade bilder på de gamla H29:orna i Lund, ännu roligare om någon kanske t.o.m kom att rulla i de gamla stockholmsfärgerna, vilket förmodligen aldrig skedde.

Mr H

De fick nummer 615-617 hos Linjebuss i Lund. De hade också fem stycken SKV City med Volvo-motor sedan tidigare: 618-622. Per-Gunnar Andersson har gett ut ett häfte Stadstrafiken Lund 80 år med massor med trevliga bilder på Lundabussar under åren, men tyvärr finns det inte någon på dessa bussar.
Lite konstigt att SL ville bli av med dem. Leyland var ju en udda fågel i vagnparken före 1967 men knappast efter detta år. Men kan det ha berott på att SL av någon anledning köpte för många bussar till högertrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Ja SS/SL vagnanskaffningar före och till dagen H kräver nog en doktorsavhandling!
Sedan kan man ju lägga till det faktum att man sparade över 100 (!) H15 inregistrerade
i Hornsberg inför dagen H! Vad hade man tänkt använda de till egentligen? För att inte tala om alla F3 som sparades, vissa nyreviderade, medan ledningarna klipptes ner (men det var något år tidigare!).

Mr H

bilomnibussen

Hej!
Förra året eller året förut kom det ut en skrift om bussarna i Lund, där tror jag det finns bilder av dessa bussar. Skriften ifråga var utlagd på Lunds kommuns hemsida.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 13 juni 2009, 23:35:28 PM
Hej!
Förra året eller året förut kom det ut en skrift om bussarna i Lund, där tror jag det finns bilder av dessa bussar. Skriften ifråga var utlagd på Lunds kommuns hemsida.
Mvh Jan G

Som jag skrev tidigare så finns det inga bilder på City SKV från SL i nämnda skrift. Den finns här som PDF:
http://www.lund.se/upload/142310/Stadstrafiken_lund_80_%C3%A5r_bok.pdf
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AGR

Citat från: Mr H skrivet 13 juni 2009, 19:03:55 PM
Ja SS/SL vagnanskaffningar före och till dagen H kräver nog en doktorsavhandling!
Sedan kan man ju lägga till det faktum att man sparade över 100 (!) H15 inregistrerade
i Hornsberg inför dagen H! Vad hade man tänkt använda de till egentligen? För att inte tala om alla F3 som sparades, vissa nyreviderade, medan ledningarna klipptes ner (men det var något år tidigare!).

Mr H

100 H15 i Hornsberg? det fanns inte 100 H15 kvar 1967. Var skulle dessa 100 H15 stått? Jag gick de sista bussförar kursen i vänstertrafik på SL och vi körde H15 under grundkusen. 10 H15 är ett rimligare antal. Återkommer med en bild om jag hittar den.
Mvh AGR

Mr H

Lugn och fin nu Anders!

Jag har letat mig blå efter pärmen med SS Sammanställningsblad från 60-talet som jag inte lyckats hitta. Det jag säger är antalet vagnar sparade inför dagen H. Dagen H var de förmodligen färre.

Men jag har i alla fall hittat B-blad för H15 per den 1/7 1966 och det anger ett antal av 71 vagnar. Den reguljära användningen av H15 upphörde väl i och med att man slutade köra på 61-an våren 1964 (eller var det linje 30 som var sist?)

Över två år efter det att man slutat köra med vagnarna har man alltså 71 st vagnar exakt sparade och det måste väl i alla fall vara en rejäl buffert inför dagen H, vad annars? Från början var det ändå fler vagnar sparade. Denna vagnpark stog uppställd i mitten i den östra hallavdelningen i Hornsberg som jag kommer ihåg det. Möjligen var jag där tidigare än 1966. Kanske stog en del också på någon annan plats? Jag minns det bara som ett H15-hav. Sedan har väl i och för sig vagnparken successivt trappats ner inför dagen H.

Illa att jag inte kan hitta sammanställningsbladen. Ska fortsätta att leta. Kanske någon annan har dessa tillgängliga?

Mr H

Mr G

Kanske hittar du en Cocio också om du börjar leta... ;D ;D ;D
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 15 juni 2009, 18:32:29 PM

Illa att jag inte kan hitta sammanställningsbladen. Ska fortsätta att leta. Kanske någon annan har dessa tillgängliga?

Mr H

Sammandragsblad per 31.12.67 anger 0 st H15 och att antalet har minskat med 84 st från årets början.
Mvh Gunnar

Mr H

Tack för det Gunnar. Intressant!

Att det var noll vagnar den 31/12 1967 kan man ju förstå men hela 84 st vagnar 1/1 1967? Det var som sjutton! De 71 st vagnar jag fick fram 1/7 1966 räknade jag på B-bladen. I ett meddelande från SS TR
i samband med utgivningen av denna utgåva meddelar man att den är föranledd av utrangeringen av
5 stycken H15. Men 76 st vagnar sommaren 1966 och 84 st vagnar vid årsskiftet 1966-67?
Nä nu börjar jag bli förvirrad! Men många är de sparade vagnarna hur som helst!

Mr H