Trafikförändringar T23 SL-trafiken

Startat av buskörare, 05 oktober 2022, 11:42:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Områdena, i pluralis. Det är tre stycken fordon för tre separata områden, och de har tre separata linjenummer.
640Z för södra Lohärad och Sundsta
648Z för Fasterna och norra Gottröra
669Z för Markim

Om Z är ett nytt suffix vet jag inte, men att införa ett Z på fordon just år 2022 känns lite väl taktlöst och pinsamt. Men man får väl anta att förslaget om att de linjerna suffixet Y kastades i papperskorgen, så som så många andra synpunkter och förslag från lokal nivå.

Nico

Frågan är väl rent generellt vad suffixet ens fyller för funktion i många fall? E och X är ju etablerade sedan hedenhös, men att utöka med fler beror ju även på om mottagarna ens förstår vad suffixen innebär. Ett suffix är ju även till för att särskilja så har man inte t.ex. redan en linje 100 så blir det lite konstigt att ha en 100Z osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Reguljära 648 utan suffix finns ju redan, så där är suffixet förståeligt för den anropsstyrda linjen 648Z, som ska gå i ett angränsande område alldeles intill, väster om den ordinarie linjen. Däremot finns inte några reguljära 640 och 669 utan suffix.

at1981

Hej!

När man läser tidtabellerna för dessa linjer framgår det inga detaljer alls om linjesträckning!
Bara olika tidsintervall som inte säger så mycket alls!

https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V640Z.pdf
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V648Z.pdf
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V669Z.pdf
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

Det finns ingen linjesträckning på småbussarna som ska trafikera alla möjliga allmänna vägar inom vissa förutbestämda geografiska områden. Man kör dit man blir beställd, helt enkelt. Jämför med färdtjänst och taxi.
Tidsintervallerna lär tydligen vara när man kan boka starten av en resa med bussarna, och dessa inte speciellt väl tilltagna tider kan man verkligen ha åsikter om. Speciellt att de inte börjar tidigare på mornarna, så att de hade gått att använda för resor till skolor och arbetsplatser.

igel

Det ser ju mest ut som någon form av pensionärstrafik, vilket jag kan tänka mig är syftet. Konstigt nog framgår det inte i tidtabellen vad som är Södra Lohärad, kan man till och med hävda att Södra Lohärad omfattar Täby med lite god vilja. Och hur små vägar kan man beställa till, jag antar att det körs med buss med lågt insteg, då krävs det lite bättre framkomlighet än för taxi.
  Känns som att en tidtabell för en sådan här special linje borde vara lite mera informativ än bara upplysa om tidsslottarna, för det är väl det minst digitaliserade klientelet man vänder sig till med trafiken.   

Maven

Exakt, även om det är ett område och inte en linje, så måste ju områdets gränser redovisas tydligt.
Men jag räknar med att At1981 provåker alla Z-linjer och redovisar hur det fungerar inklusive bilder.

igel

Måna linjer har historiskt haft anslutningspunkter mellan sig, nu redovisar inte Transdev sådana i (SL) tidtabellen, tidigare var det bara dessa som var anpassade byten där inväntning skedde. Tyvärr finns inte tidtabeller (pdferna finns) för Norrort i reseplaneraren ännu, ska bli spännande och se om den räknar med anslutning eller inte.

Intressant att notera är att Transdev har en tidtabell för 688 som sträcker sig till 22 juni, där tidigare opperatörer (Arriva/VR, Busslink/Keolis) bara utsträckte den till färjornas vintertidtabell.

buskörare

Förhoppningsvis tar man bort anslutningarna och lägger sånt på en bättre anpassad tidtabell istället.

Maven

Det där menar ju SL har spelat ut sin roll. Bytesresor söker man fram i reseplaneraren.
För många år sedan fanns en not även i reseplaneraren när ett byte var ett sådant som var markerat som garanterat, men eftersom det i praktiken inte gjorde någon skillnad för resenären så togs den noten bort. Avseende rätt till förseningsersättning m.m. så har resenären samma rättigheter när byte mellan två bussar i city spricker som uppe i Norrtäljes glesbygd, så länge det innebär en försening på minst 20 minuter.

Ersa

Citat från: igel skrivet 24 november 2022, 09:02:13 AM
Det ser ju mest ut som någon form av pensionärstrafik, vilket jag kan tänka mig är syftet. Konstigt nog framgår det inte i tidtabellen vad som är Södra Lohärad, kan man till och med hävda att Södra Lohärad omfattar Täby med lite god vilja. Och hur små vägar kan man beställa till, jag antar att det körs med buss med lågt insteg, då krävs det lite bättre framkomlighet än för taxi.
  Känns som att en tidtabell för en sådan här special linje borde vara lite mera informativ än bara upplysa om tidsslottarna, för det är väl det minst digitaliserade klientelet man vänder sig till med trafiken.   

Det som upprör mest i skogarna är när tidiga ordinarie morgonturer för skolbarn vid 07-tiden försvinner, och ersätts med bokningsbar trafik, som inte kan beställas förrän ett klockslag någon timme efter att skolornas lektioner startat.

Det finns tydliga kartor med exakta gränser över dessa tre områden, som även visar alla befintliga hållplatser runtom området, som man ska kunna trafikera till/från. Man behöver alltså inte boka en resa mellan området och just Vallentuna, Rimbo eller Norrtälje busstationer, utan vill man åka från t.ex Himmine eller Undra till en hållplats vid väg 76 eller 77, för att där byta till en ordinarie buss, ska även det fungera. Samt från Fasterna kyrka ner till Gottröramacken. Samt omvänt.
Att kartorna samt tillräcklig information fortfarande inte finns ute till allmänheten kan man givetvis ha gott om åsikter om, och det är det många som redan har.

Bussarna är de vanliga Mercedes Sprintrar som förekommit i fordonslistorna här i forumet i ett antal månader. De är ombyggda med klassisk sidodörr med rullstolsramp innanför, och har såklart plats för rullstol och/eller barnvagn. Bussarna har ingen passagerarstol längst fram, och den dåvarande passagerardörren längst fram är bortbyggd.
De lär knappast ha sämre framkomlighetsegenskaper än en konventionell ej ombyggd Sprinter.

846

Jag noterar att 57:an får en tur mindre i morgonrusningen mellan kl. 08 - 09. Idag är det 12 min mellan avgångarna, vilket ändas till 15-18 min istället (jag tittar på sträckan mellan Sergels torg och Frösundavik). Jag kan inte förstå att man drar in en tur på 57:an i morgonrusningen under aktuell tid. Idag är de turer som går knökfulla den tiden på morgonen, drar man in en buss lär det bli svårt att komma på.

Keolis verkar ha något emot linjen, de föreslog väl att dra in den helt utan att ersätta sträckningen på Sveavägen med någon annan linje. Förslaget försvann dock under behandlingen som tur var.

Fredrik Gelin



Citat från: Ersa skrivet 24 november 2022, 16:19:38 PM
Det som upprör mest i skogarna är när tidiga ordinarie morgonturer för skolbarn vid 07-tiden försvinner, och ersätts med bokningsbar trafik, som inte kan beställas förrän ett klockslag någon timme efter att skolornas lektioner startat.

Jag är inte så hemma i skogarna runt Rånäs, men i Vallentuna verkar det av vintertidtabellerna på SLs hemsida att döma som om de nuvarande skolbussarna i 66x-serien kommer att vara kvar.
Z-linjerna skall som jag förstått det precis som Ersa säger köras mellan vissa tider och även till valfri plats (inte nödvändigtvis en befintlig hållplats).

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


IvveRivve004

När jag kollade i den nya tidtabellerna för linje 401, 403, 469 och 491 så stod det absolut ingenting om att någon av linjerna skulle åter trafikera hållplatserna Sickla station eller Sickla industriväg. Jag menar, de hållplatserna har ju varit indragna ganska länge nu och Sickla industriväg, som hållplatserna ligger på är ju i stort sett färdig. Är inte det dags snart?!

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 november 2022, 21:27:48 PM
Jag är inte så hemma i skogarna runt Rånäs, men i Vallentuna verkar det av vintertidtabellerna på SLs hemsida att döma som om de nuvarande skolbussarna i 66x-serien kommer att vara kvar.

Trevligt att inga skolbarn blir lidande i norra Vallentuna kommun. Men i Fasterna (Ubby, väster om Rånäs samhälle) samt i stora delar av Lohärad (Undra, Himmine), försvinner dagens konventionella busslinje helt från stora delar av kartan. Det blir inte ens kvar en enda morgontur och någon enstaka eftermiddagstur för skolbarn, utan allt försvinner. Och ersätts med anropsstyrd trafik som inte körs just de tider man vill resa till/från skolor och arbetsplatser.

Nu kan man ju rent tekniskt med lätthet sätta in dessa redan levererade småbussar även på fasta skollinjesträckningar utanför dagens glesa tidtabell, om man bara vill, och nån betalar. Men så länge kommun och region inte är överens om vem som ska betala, står det still