Trafikförändringar T23 SL-trafiken

Startat av buskörare, 05 oktober 2022, 11:42:34 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

Skulle tippa på att vissa turer på  748/749 förlängs till Syd och får nummer 747,
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

L. Gornitzka

Det här är underligt dock: De nämner att inga tidtabellsförändringar sker i Botkyrka, Salem, Tyresö, Nynäshamn, Järfälla, Upplands Väsby och Lidingö. Men Värmdö nämns inte alls. Varken listad där, eller att det skulle ske några förändringar där heller. Det nämns ingenting iofs heller om Stockholms innerstad eller Stockholm söderort från vad jag kan se.
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

Tommy E

Vet någon om linje 777 är tänkt att gå längs Nyköpingsvägen från Södertälje C till Syd, som gamla linje 755?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

virtual1

747 ska ju inte gå till Syd alls, "Geneta (Scaniarinken) – Ronna –Karlhovsbacken – Centrifugen – Liljeholmen." Så den linjesträckningsn har ju inget med 748 eller 749s linjesyräckning att göra alls i princip.

Daniel P

Förlängningen av 844 till Nedersta nämns inte alls.
Blev det inget av det?

ks

#50
Det var tänkt att 844 skulle starta nu, men startar istället så fort infrastrukturen där är anpassad i enlighet med RiBuss föreskrifter och godkänts av TF. Så en gissning från mitt håll är att det kanske blir av till sommartidtabellen?
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Delfinen76

Linje 777 går mellan Södertälje Syd och Geneta (Klockarvägen) via Södertälje Stadshus- Ronna. Bussen kör längs Nyköpingsvägen som 755 ha hjort. Bussen kö inte inte in till Södertälje centrum utan den stannar endast vid Södertälje Stadshus och sen kör rakt fram direkt mot Ronna.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

KollekLover

Var ju en hel del som inte fanns med i: regionstockholm.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2022/2022-10-20/16-information-om-trafikforandringsremissen-t23.pdf  ???

Jag antar att regeln: "x7x-nummer innebär blå stombuss" inte finns längre eller ska det börja rulla blå bussar i Södertälje?

"Det görs förändringar på stombusslinje 508 mellan Danderyds sjukhus och Karolinska sjukhuset för att det ska gå snabbare att resa till Karolinska sjukhuset för alla i nordostsektorn." Ska 508 få fler turer eller kan linjer som bara körs i rusningen vara stombussar? Eller har de bara skrivit fel?

Linje 405 mellan Hornsberg och Nacka Sjukhus får en ny hållplats vid Münchenbryggeriet. Synd att Pendelbåten linje 85 inte finns kvar.

Linje 826 till industriområdet Albyberg får fler avgångar

virtual1

x7x-stombusskonceptet i Sthlms län tappades ungefär samma dag som det startades. 7x i innerstan är inte stombussar, 57x i Märsta är inte stombussar, 77x är inte heller stombussar runt Södertälje (776, 778 och 779 finns redan sen länge)

IvveRivve004

Förresten går ju de andra 77x-linjerna i Nykvarn, vilket inte linje 777 gör.

Maven

Citat från: buskörare skrivet 13 november 2022, 02:29:09 AM
Jag ser inte det som konstigt alls att inte 670 finns med. Troligen är man inte helt klar med finslipningen av körtiderna  än, det är bara 1 v sen man bytte till en busstyp som behöver helt andra tider på sig än tidigare ledvagnar. Jag skulle snarare blivit förvånad om man lagt tiderna på den utan att köra ordentligt med dubbeldäckarna.


Att man inte hunnit klart är säkert orsaken. Däremot finns det väl knappast tid att invänta statistik för körtiderna med nya bussar efter trafikstart. Om förarna ska se sina tjänster i slutet av nästa vecka så är det lite tajt att göra om hela tjänstepaketet nu... och då har man ändå bara en veckas statistik hittills.

buskörare

Transdev har själva sagt att man gör det. Tjänstesökningen pågår mellan 5-18 dec, så de behöver väl inte vara klara just i slutet av nästa vecka?

Maven

Jag räknade två veckor från tidtabellsskiftet 11 dec. Men har man sökning öppen till 18 dec, så kan man förstås göra justeringar i tjänsterna när det nya tjänstepaketet börjar gälla. Men då kan man knappast göra ändringar i tidtabellerna, för de ska väl börja gälla 11 dec och inte förändras igen under vintern eller våren?

buskörare

Ändringar i tidtabellen kan man inte göra, men den behöver väl inte vara klar just nu. Och det hinns nog samlas ganska mycket data på 2 v att börja bygga på.
Men ja, tjänsterna ska väl egentligen vara klara för påsyn 27:e. Tror dock det har varig lite si och så med det förr, agt man legat efter.
Vi får se, dagens tider funkar inte och det vet man.

KollekLover

De flesta av tidtabellerna har kommit samt lite info om Områdestrafiken i Norrtälje och Vallentuna
https://sl.se/aktuellt/nyheter/norrtalje-och-vallentuna-boka-resan-i-forvag-dar-fa-reser/

Står inget om var området börjar och slutar i tidtabellen
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V640Z.pdf

Är Z helt nytt sufix i SL trafiken?