Enhetsklädsel för alla länsbussar i alla län?

Startat av Niklas Bygdestam, 06 juni 2007, 21:57:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det där med enhetlig klädsel på bussar har nu kommit lite på tal i vissa inlägg nu. Skåne verkar mest noga med att alla bussar måste ha den enhetliga skånska klädseln. Nackdelen är att bussar som kommer utifrån som flyttas till Skåne måste få ny klädsel. Det är dyrt. Bussar som flyttas från Skåne till andra län har ofta fått behålla den skånska klädseln trots att det faktiskt ser fel ut

Men varför inte införa en enhetsklädsel för stads- och länsbussar? Då känner folk igen sig i bussarna i alla län. Dessutom blir det smidigt när en buss byter län. Får den ny lack utvändigt så känns den helt rätt även i sitt nya län. Naturligtvis borde man kunna komma på en klädsel i en snygg färg som upplevs som stilren och neutral och som passar snyggt ihop med alla tänkbara utvändiga färger på bussarna utan att skära sig
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

OSkar000

Ett standardtyg för hela sverige alltså?

Iden är ju inte jättetokig, enkelt och smidigt med reservdelar och liknande.. men det skulle bli tråkigt som sjutton.

Veolia och Swebus har ju redan nu en stolsklädsel som mer eller mindre är standard. Tyget som veolia kör med känns dock inte riktigt lika långlivad som det Swebus använder. Näckrosbuss gamla mörkgrå långhåriga klädsel är jag själv förtjust i, det verkar överleva bra trots uppåt 15 år flitigt användande.

M224

Swebus nya blåa tyg är supersnyggt! Enligt mig det snyggaste tyg av alla. Busslinks blåa tyg i SL-bussarna är förmodligen bland det fulaste.  :-\

Ersa

Det tror jag inte på. Ska man kräva av alla stoltillverkare att tyget ska bytas ut till en specialtyp? Hur bussarna ser ut färgmässigt invändigt är inget man som resenär reflekterar över. Dock gäller det att i större städer att skaffa reservtyger/stolar till alla de olika busstyper man har i flottan. Mindre operatörer ska givetvis själva få bestämma vilken leverantör och färger de vill ha på gardiner, stolar och annan inredning. De tre stora kan gott köpa en stor mängd tyg till sina depåer landet runt. Dvs att Busslink köper ett och samma tyg till alla sina nya bussar, oavsett län. T.ex har väl Sundsvalls stadsbussar numera samma stolsfärger som Norrtäljes Vegor?

Dvs detta som "M224" ogillar:

M224

#4
Citat från: Verspieder skrivet 06 juni 2007, 22:13:44 PM
Det tror jag inte på. Ska man kräva av alla stoltillverkare att tyget ska bytas ut till en specialtyp? Hur bussarna ser ut färgmässigt invändigt är inget man som resenär reflekterar över. Dock gäller det att i större städer att skaffa reservtyger/stolar till alla de olika busstyper man har i flottan. Mindre operatörer ska givetvis själva få bestämma vilken leverantör och färger de vill ha på gardiner, stolar och annan inredning. De tre stora kan gott köpa en stor mängd tyg till sina depåer landet runt. Dvs att Busslink köper ett och samma tyg till alla sina nya bussar, oavsett län. T.ex har väl Sundsvalls stadsbussar numera samma stolsfärger som Norrtäljes Vegor?

Dvs detta som "M224" ogillar:


Där har vi det ja, det ser ut som sjögräs  ???

Jag måste faktiskt berömma Swebus för deras nya stolstyg, det är oerhört fräscht, jag blir lika glad varje gång jag får åka tex 6458 som har det nya tyget.  :D

Dessutom är gardinerna i Volvo-bussarna (dom röda) så grymt snygga i hop med de nya blå tyget.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 06 juni 2007, 22:13:44 PM
Det tror jag inte på. Ska man kräva av alla stoltillverkare att tyget ska bytas ut till en specialtyp? Hur bussarna ser ut färgmässigt invändigt är inget man som resenär reflekterar över. Dock gäller det att i större städer att skaffa reservtyger/stolar till alla de olika busstyper man har i flottan. Mindre operatörer ska givetvis själva få bestämma vilken leverantör och färger de vill ha på gardiner, stolar och annan inredning. De tre stora kan gott köpa en stor mängd tyg till sina depåer landet runt. Dvs att Busslink köper ett och samma tyg till alla sina nya bussar, oavsett län. T.ex har väl Sundsvalls stadsbussar numera samma stolsfärger som Norrtäljes Vegor?

Dvs detta som "M224" ogillar:




Min tanke var att först och främst nya bussar skulle få ett nytt standardtyg som är tänkt för alla län från Skåne till norra Norrland. Underhållet blir ju smidigt då och det blir billigare att flytta en buss till nytt län utan att den skär sig. Det här som man gör i Skåne med att ha sin klädsel fungerar nog bra lokalt där nere. Där lär det nog finnas hur mycket extratyg som helst när de ska laga sönderskurna stolar. Men en buss flyttad från Skåne till UL är det nog inte lika lätt med. Om någon skär sönder tyget på stolarna på en fd skånsk buss i Uppland så står de nog mer hjälplösa. Jag tror inte att de beställer skånskt tyg upp hit till Uppland. Istället får de nog överväga att antingen byta till omaka klädsel i bussen vilket blir fult eller att klä om alla stolar vilket blir dyrt. Det är sånt här jag tror att man skulle slippa om man siktade på ett standardtyg som gäller för hela Sverige
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jo

CitatMen varför inte införa en enhetsklädsel för stads- och länsbussar? Då känner folk igen sig i bussarna i alla län. Dessutom blir det smidigt när en buss byter län. Får den ny lack utvändigt så känns den helt rätt även i sitt nya län. Naturligtvis borde man kunna komma på en klädsel i en snygg färg som upplevs som stilren och neutral och som passar snyggt ihop med alla tänkbara utvändiga färger på bussarna utan att skära sig

Som Ödlund påpekade i en annan tråd så har ju de huvudmän som har/haft klädselkrav tidigare valt klädsel som oftast har väldigt dålig kvalité och kort livslängd. Risken är ju att vi får något sådant i hela landet och det vore ju inte allt för positvt.

När skulle man besluta om nytt tyg eller skulle nya tyget vara för all evighet. Kanke kommer ett nytt slitstarkare tyg som man då inte har möjlighet att välja eftersom man precis bytt. Varför då inte också bara köra med ett par olika bussmodeller för hela landet också? Nej just det utvecklingen skulle stanna av om det bara fanns ett alternativ som man alltid valde. Det som ställer till det är ju inte avsaknaden av klädselkrav utan just att vissa län har det.

Ante

Bussens inredning tycker jag ingen länshuvudman borde lägga sig i. Visst, det skapar enhetlighet, men till vilket pris för bolaget om man måste byta detta för att köra en Skånebuss i Uppsala t.ex.? Jag tror absolut inte att passagerarna blir förvirrade om bussarna har olika stolstyg, gardiner etc. Kan inte tro att det är många som tänker på detta. Jag gör det t.ex. inte ;)
Huvudsaken är att stolarna har tyg och ser behagliga ut.

För väldigt många är en buss en rektangulär låda med många platser som rullar mellan X och Y. Eftersom vi inte har någon länslackering i Västernorrland (vilket är väldigt skönt) blir de flesta folket inte förvirrade om det kommer en Y-Busslackad buss, en Byberg & Nordinlackad eller en helvit buss. Huvudsaken är att linjenummret, destinationen eller platsen bussen stannar på stämmer. Det är en stor fördel med att inte ha någon enhetlig lack eller inredning, vare sig i länet eller riket. Det låser inte heller trafikbolagen till att använda särskilda bussar på linjetrafiken.
Ett utmärkt exempel är Byberg & Nordin som  kan använda t.ex. 23:an (Volvo 9700 H) på linjetrafik ena dagen, beställning den andra och sen Y-Buss den tredje dagen (självklart med den lilla y-bussskylten i rutan ;)), bara för att ta ett exempel.

/A

Ersa

Det gäller att planera för framtiden. En buss som byggdes 1990 var byggd för att hålla i 20 år vilket de flesta också gjorde med råge. Därför hade de flesta tillverkare även sett till att tygerna skulle hålla i bussens livslängd.

Bilden nedan är tagen i gamla Skelleftebuss 109, EHN096 av 1989 års modell. År 2007 hade bussen gått 12 år i Skellefteås stadstrafik samt ytterligare 6 år i Roslagens skoltrafik, och som synes är det blåa originaltyget av 1989 års modell kvar på alla säten, inte direkt slitet. Den ett år äldre systern NPT755 (fd Skelleftebuss 115) ser lika fräsh ut invändigt, med skillnaden att hon har bruna stolar.

Tycka vad man vill om grälla färger, men det viktigaste är att man monterar ett (färgneutralt) tyg när bussen tillverkas och därefter ser det hålla år ut och år in, och låta det överleva/byta ägare eller länshuvudman under dessa år.



Ersa

Citat från: Ante skrivet 06 juni 2007, 22:44:55 PM
Ett utmärkt exempel är Byberg & Nordin som  kan använda t.ex. 23:an (Volvo 9700 H) på linjetrafik ena dagen, beställning den andra och sen Y-Buss den tredje dagen (självklart med den lilla y-bussskylten i rutan ;)), bara för att ta ett exempel.

Många är de mindre bussägare i övriga landet som skulle vilja ha det precis som Bybergs! Naturligstvis ska en "kombibuss" kunna användas till både skoltrafik, LHM-länslinjetrafik, långlinjetrafik och beställningsturer.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 06 juni 2007, 22:55:55 PM
Det gäller att planera för framtiden. En buss som byggdes 1990 var byggd för att hålla i 20 år vilket de flesta också gjorde med råge. Därför hade de flesta tillverkare även sett till att tygerna skulle hålla i bussens livslängd.

Bilden nedan är tagen i gamla Skelleftebuss 109, EHN096 av 1989 års modell. År 2007 hade bussen gått 12 år i Skellefteås stadstrafik samt ytterligare 6 år i Roslagens skoltrafik, och som synes är det blåa originaltyget av 1989 års modell kvar på alla säten, inte direkt slitet. Den ett år äldre systern NPT755 (fd Skelleftebuss 115) ser lika fräsh ut invändigt, med skillnaden att hon har bruna stolar.

Tycka vad man vill om grälla färger, men det viktigaste är att man monterar ett (färgneutralt) tyg när bussen tillverkas och därefter ser det hålla år ut och år in, och låta det överleva/byta ägare eller länshuvudman under dessa år.






Det som ställer till egentligen är ju faktiskt skåningarnas idé om att ha ett "länstyg" som alltså behöver specialunderhåll och som skapar problem om bussarna flyttas till andra län. Tänk om skåningarna kunde gå ifrån sin idé? Jag tror inte att folk i Skåne skulle ha problem med att känna igen sig i bussarna bara för att det blir "fel" klädsel på stolarna. Är bussarna Skånegula och har rätt linjenummer och destination så borde det nog gå lika bra där som i andra län
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jo

Är det orginal rakt över? Tycker överdelen på ryggstödet ser ut som en efterkonstruktion eller fanns dessa hos säffler under en tid? Det vanliga var väl annars de runda klossarna av samma/liknande material

Jo

CitatJag tror inte att folk i Skåne skulle ha problem med att känna igen sig i bussarna bara för att det blir "fel" klädsel på stolarna. Är bussarna Skånegula och har rätt linjenummer och destination så borde det nog gå lika bra där som i andra län

Nej så länge man behåller gardinerna med pilarna på så går det nog bra.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jo skrivet 06 juni 2007, 23:02:09 PM
Är det orginal rakt över? Tycker överdelen på ryggstödet ser ut som en efterkonstruktion eller fanns dessa hos säffler under en tid? Det vanliga var väl annars de runda klossarna av samma/liknande material




Det fanns en del Säffle som hade dessa ryggstöd. EB-bussar brukade alltid ha dessa ryggstöd om de fick en "stadsbussmässig" inredning
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 06 juni 2007, 23:02:09 PM
Är det orginal rakt över? Tycker överdelen på ryggstödet ser ut som en efterkonstruktion eller fanns dessa hos säffler under en tid? Det vanliga var väl annars de runda klossarna av samma/liknande material

Nackstöden kan vara utbytta i Skellefteå, och isåfall på både 109 och 115. Inga SL-vagnar i Norrtälje har jag sett med dessa "mellanhöga" nackstöd. Fridströms var nog ensamma med extrautrustade Säfflevagnar, då dessa gick i SL-trafik 2001-05.

Dock är det bruna respektive blå stolstyget 100% original. 1988 var sista året Skelleftebuss köpte brunt tyg, och 1989 första året man köpte blått. De gamla VanHoolerna av 1987 års modell som köptes mellan samma firmor hade samma bruna tyg som 115/NPT755, dock med höga klädda "fotöljnackstöd".