DN: "SL:s busstrafik är för dyr"

Startat av Ersa, 03 december 2013, 09:27:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: HB skrivet 09 januari 2014, 13:58:03 PM
Det går nog inte en enda trafikdag som det inte är olika typer av resgrupper i form av skolor, ddaghem eller andra som kräver förstärkningsbussar.

Dock känns det som denna tråd spårat ur lite nu då det knappast är förstärkningstrafiken som gjort att SL:s kostnader skenar, utan snarare helt andra orsaker som inte givit "mer trafik för pengarna".

Ja sådana "äkta" extrakörningar finns förstås också.

Men åter till frågan om vad kostnadsökningarna beror på! Det är väl knappast operatörerna som har börjat höja priserna? Kan det vara så att man trots allt ställer dyra krav i upphandlingarna? Kanske beställer lite onödigt mycket trafik i rusningarna? Fattar inte alls vad alla linjer som börjar på 8 ska ha så tät trafik ;-)

En sak som måste vara väldigt kostnadsdrivande är onödiga flyttingar av depåer. Men detta ingår kanske inte i de diskuterade summorna?

HB

Citat från Sveriges kommuner och landsting

Kollektivtrafikens kostnadsökning avslöjad
2014-01-08
Kommunerna och landstingen satsar stort på att öka sitt utbud av kollektivtrafik. Fordonen anpassas för att bli mer klimatsmarta och mer tillgängliga. Det är de främsta skälen till kollektivtrafikens snabbt ökande kostnader, enligt en ny kartläggning.
Under 2007-2012 har kommunernas och landstingens kostnader för kollektivtrafik ökat med drygt 5,5 miljarder kronor, 7,5 procent per år. Ökningen beror i huvudsak på följande saker som SKL presenterade på Transportforum i Linköping 8 januari:

– Kostnaderna för kollektivtrafik ökar mycket snabbare än kostnaderna för andra verksamheter i kommunerna och landstingen. Hittills har det inte fastställts vad detta beror på. Det har därför varit viktigt för oss att ge våra medlemmar ett underlag som svarar på frågan och som stimulerar till diskussion om framtida effektiviseringar, säger Gunilla Glasare, avdelningschef på SKL.

SKL:s kartläggning omfattar åren 2007-2012. Under dessa år har kommunernas och landstingens kostnader för kollektivtrafik ökat med drygt 5,5 miljarder kronor, 7,5 procent per år. Ökningen beror i huvudsak på följande saker:

Det körs allt mer trafik, antalet utbudskilometer har ökat med 16,7 procent. Det ökade utbudet och stigande faktorpriser (exempelvis lönekostnader och fordons- och bränslepriser) står för 86 procent av kostnadsökningen*.

Kommunerna och landstingen satsar på att miljö- och tillgänglighetsanpassa fordonen. Det har också blivit vanligare med tågtrafik, vilken är relativt dyr men viktig för att människor ska kunna arbetspendla längre sträckor. Utbudet av tågtrafik har ökat tre gånger mer per år än exempelvis bussutbudet.

– Fler invånare får tillgång till kollektivtrafik och kan resa mer klimatsmart, vilket är positivt. Men kostnadsökningarna behöver bromsas, antalet resenärer ökar inte lika snabbt som trafikutbudet. Mellan 2007 och 2012 har resandet bara ökat med 2,6 procent per år medan utbudet har ökat med 3,1 procent per år, säger Gunilla Glasare.

Ett sätt att bromsa kostnadsökningarna kan vara att ställa bättre krav i upphandlingar, enligt SKL.

– Vi har tillsammans med andra aktörer inom branschen tagit fram modellavtal för hur beställare av kollektivtrafik kan få fler resenärer för mindre kostnader. Vi uppmanar kommunerna och landstingen att använda dem. Till våren släpper SKL också en rapport med regionala jämförelser av kollektivtrafiken. Syftet är att våra medlemmar ska kunna använda jämförelserna för att lära av varandra och på så sätt förbättra sina verksamheter, säger Gunilla Glasare.

* Fartygstrafiken är inte medräknad. Utbudskilometer = Antalet utförda kilometer i kollektivtrafiken.