Hållplatser som byter namn 15 December!

Startat av Delfinen76, 29 november 2013, 11:06:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Max W

Citat från: Nico skrivet 01 december 2013, 12:59:50 PM
Linje 560 har ju hållplats "McDonald's" i industriområdet i höjd med Stäkets trafikplats.
Har man inte bytt det namnet än?? När hållplatsen inrättades fanns inget annat alternativ, men det snackades om att det skulle bli ett gatunamn som hpl-namn när området byggts ut. Ev. Galgbacken. Nu är det ju 8 år sedan jag slutade på SL med pension, så jag har själv "noll koll" på vad som hänt under dessa år.
/Max

virtual1

Var tog diskussionen om vilka hållplatser som faktiskt byter namn vägen? ;-)

Ulf Berlin

Citat från: JDS skrivet 30 november 2013, 19:41:32 PM
AGA är kanske bekant?  8)
För nära ;)(och dessutom ingen "SL/SS hållplats")/Ulf

JDS

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 december 2013, 12:15:31 PM
För nära ;)(och dessutom ingen "SL/SS hållplats")/Ulf

Jag kände på mig att den kommentaren skulle komma... men åtminstone sedan 1970 eller något sådant får den väl betraktas som SL-hållplats, låt vara att man övertog ett befintligt hållplatsnamn.

Ulf Berlin

Citat från: JDS skrivet 02 december 2013, 12:59:17 PM
Jag kände på mig att den kommentaren skulle komma... men åtminstone sedan 1970 eller något sådant får den väl betraktas som SL-hållplats, låt vara att man övertog ett befintligt hållplatsnamn.
Varsågod ;)
Som du säkert håller reda på så fanns det inte mycket annat än Dalens anläggningar där tidigare,men
i dec 2014 kanske den kommer att heta Dalenum ::)/Ulf

bowlingjocke

Jag hoppas då sannerligen att Pingbo länsväg 266 byter namn till Pingbo riksväg 69.
Överraskande störigt att ständigt höra länsväg när vägen bytt namn.  ;D

Ted Selander

#21
Får man flika in ett exempel på hållplatser som inte bytte namn, trots propåer om detta?
Under några år hade jag möjlighet att tillsammans med andra med trafikbakgrund, utgöra en liten remissrunda. Handlade det om namn med en historia gällde det att rycka ut. Ofta är det personer utan bakgrundskunnande som får förslag på sitt bord från olika håll. Ett färskt exempel (som jag inte avslöjar namnet på här) visar sig vara (upprepade) försök att döpa om en hållplats med ett gammalt gårdsnamn, efter sin bostadsrättsförening i närheten. Då gäller det att mota Olle i grinden.

I Bromma ville SL byta namn på Jetverkstäderna (linje 155, 509) till Lillsjön eller Kvarnbacksvägen för ett par år sedan. Det var länge sedan det reparerades jetmotorer på platsen, men efterforskningar visade att de som nu nyttjade lokalerna använde, och gör alltjämt, sig av det klassiska namnet.

Nico

Citat från: Max W skrivet 02 december 2013, 11:30:14 AM
Har man inte bytt det namnet än?? När hållplatsen inrättades fanns inget annat alternativ, men det snackades om att det skulle bli ett gatunamn som hpl-namn när området byggts ut. Ev. Galgbacken. Nu är det ju 8 år sedan jag slutade på SL med pension, så jag har själv "noll koll" på vad som hänt under dessa år.
/Max

Tyvärr verkar de små angränsande gatorna inte ha egna namn och Skarprättarvägen blir lite fel då den är ganska lång. Finns sedan en hållplats som heter Rättaren och ligger på Galgbacken och en hållplats som heter Galgbacken på den lokala Enköpingsvägen. Kanske att hållplats McDonald's kunde byta namn till Stäketrondellen för att få något mera gångbart?

Samtidigt så har jag i andra sammanhang lobbat för att hållplats Fotbollsstadion för linje 505/509 borde byta namn till Bollgatan. Det blir lite lätt att folk som inte är hemtama utan söker efter den nya arenan via reseplaneraren får ett förslag som ju numera leder till ett stort trist hål i backen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Max W

Citat från: Nico skrivet 02 december 2013, 22:31:13 PM
Tyvärr verkar de små angränsande gatorna inte ha egna namn och Skarprättarvägen blir lite fel då den är ganska lång. Finns sedan en hållplats som heter Rättaren och ligger på Galgbacken och en hållplats som heter Galgbacken på den lokala Enköpingsvägen. Kanske att hållplats McDonald's kunde byta namn till Stäketrondellen för att få något mera gångbart?

Samtidigt så har jag i andra sammanhang lobbat för att hållplats Fotbollsstadion för linje 505/509 borde byta namn till Bollgatan. Det blir lite lätt att folk som inte är hemtama utan söker efter den nya arenan via reseplaneraren får ett förslag som ju numera leder till ett stort trist hål i backen.
Suveräna förslag från Dig Nico! Nu när Råsunda är rivet finns det ju ingen anledning att hållplatsnamnet ska vara Fotbollsstadion och Stäketrondellen  som namn i Kallhäll skulle jag också köpt direkt om jag jobbat kvar.

Det finns ju även en Ilända Konsum på Färingsö. Affären var nedlagd redan på den tiden jag skötte linjemätningen, så i brist på annat borde den heta "f.d: Ilända Konsum. Kanske då med all respekt för fotbollsälskare att Fotbollsstadion under en övergångstid på ett par "sorgeår" kunnat heta f.d Fotbollsstadion? Detta tills området blir helt färdigt med sin omdaning.
/Max


Kristofer

Citat från: Nico skrivet 01 december 2013, 12:59:50 PM
Linje 560 har ju hållplats "McDonald's" i industriområdet i höjd med Stäkets trafikplats.

Visserligen off-topic, men jag är ju inte den första vagnen som spårat ur:
När jag jobbade på Trafikupplysningen hade jag kollegor som älskade att skicka trafikanterna till den hållplatsen när de bad att få en resa till "McDonald's". I verkligheten var det oftast antingen T-Centralen eller Sveavägen/Odengatan de önskade resa till.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

rengmark

Citat från: Kristofer skrivet 03 december 2013, 12:18:16 PM
Visserligen off-topic, men jag är ju inte den första vagnen som spårat ur:
När jag jobbade på Trafikupplysningen hade jag kollegor som älskade att skicka trafikanterna till den hållplatsen när de bad att få en resa till "McDonald's". I verkligheten var det oftast antingen T-Centralen eller Sveavägen/Odengatan de önskade resa till.
Påminner mig om 44:ans ändhållplats Skansen som tidigare hette Djurgårdsslätten. Det var ganska många som ringde Trafikupplysningen och frågade om dom kunde ta denna buss till Skansen.
Jag förstår inte SLs policy att ha olika namn på den gemensamma buss- och tvärbanehållplatsen i Sundbyberg. Hållplatsen heter Sundbybergs torg för bussarna och det borde den heta för tvärbanan också, och inte som nu Sundbybergs centrum som T-banestationen heter. 

Max W

Citat från: rengmark skrivet 03 december 2013, 17:20:39 PM
Jag förstår inte SLs policy att ha olika namn på den gemensamma buss- och tvärbanehållplatsen i Sundbyberg. Hållplatsen heter Sundbybergs torg för bussarna och det borde den heta för tvärbanan också, och inte som nu Sundbybergs centrum som T-banestationen heter. 
Det förstår inte jag heller faktiskt. Hållplatsen på Landsvägen har alltid haft namnet Sundbybergs torg och jag hade också förväntat mig en samordning. När linje 113 under en tid avkortades till att gå från Vasagatan i Sumpan hette ju den hållplatsen Sundbybergs torg, fastän det var flera hundra meter till torget. Två busslängder längre fram på Vasagatan låg 509:ans hpl Allén!!
Ett parallellfall är ju Östra station på SL-Stockholmslinjer+RB medan Roslagsbussarnas terminal + T-banan fortfarande kallas Tekniska Högskolan.
Det dilemmat diskuterades flitigt ett tag i slutet av 1900-talet på SL HK i Globen, men tyvärr gick det inte att ändra på. Det handlades på högre nivå eftersom Järnvägsstyrelsen var inblandad och jag hann sluta innan besked kom i frågan.
/Max

Buss-busen

Citat från: Nico skrivet 02 december 2013, 22:31:13 PM
Samtidigt så har jag i andra sammanhang lobbat för att hållplats Fotbollsstadion för linje 505/509 borde byta namn till Bollgatan. Det blir lite lätt att folk som inte är hemtama utan söker efter den nya arenan via reseplaneraren får ett förslag som ju numera leder till ett stort trist hål i backen.

Hette inte hållplatsen Bollgatan tidigare?

Buss-busen

OK Motorhotell hette hållplatsen vid Norrtäljes södra in/utfart. Bytte sedan namn till Norrtälje Motorhotell och därefter Södra Infarten. Och den hette Södra Infarten i båda riktningarna. Kan tyckas konstigt.

BSB101

Citat från: Buss-busen skrivet 04 december 2013, 14:46:29 PM
OK Motorhotell hette hållplatsen vid Norrtäljes södra in/utfart. Bytte sedan namn till Norrtälje Motorhotell och därefter Södra Infarten. Och den hette Södra Infarten i båda riktningarna. Kan tyckas konstigt.

Varför skulle det vara konstigt? Oavsett vilket håll man kommer ifrån är det södra infarten, väderstrecken byter inte plats bara för att man kommer från ett visst håll.