Upphandling Västtrafik klar

Startat av Jan Sjöberg, 18 juni 2013, 12:45:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Sjöberg

Enl uppgift har Nobina fått trafiken
någon som vet mer om denna färska rapport?
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Bernt Talbrant

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 juni 2013, 12:45:44 PM
Enl uppgift har Nobina fått trafiken
någon som vet mer om denna färska rapport?

Resultatet av upphandlingen skulle ju komma idag och jag har hållit koll på bl a Västtrafiks hemsida men ännu har inget dykt upp där.

Jan Sjöberg

Enl Internt så skall Nobina fått trafiken ... 
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

CR

Buss i Väst tar över efter Nettbuss i Kungälv enligt tilldelningsbeslut från Västtrafik.  Trafikstart juni 2014.

Fredrik Thurfjell

Officiellt nu. Pressmeddelande från Västtrafik

Borås till Nobina  som även försvarar Skaraborg.

CR

Tilldelningsbeslut från Västtrafik:

Nobina behåller hela Skaraborg (Skövde stad, Skaraborg Express, Skaraborg Väst, Skaraborg Öst, Skaraborg Syd).

Nobina tar över efter BL på Borås stad.

Buss i Väst behåller Uddevalla stad, Uddevalla linje/ förort och tar över efter Nettbuss i Kungälv linjetrafik och Kungälv anropsstyrd trafik.

Nettbuss behåll Tanum och Strömstad.

Bernt Talbrant

Nu har resultatet av Västtrafiks upphandling av ett antal trafikområdet blivit officiell:

• Nobina har tilldelats avtalen för Borås stadstrafik, Skövde stadstrafik, Skaraborg Express, Skaraborg Väst, Skaraborg Öst och Skaraborg Syd.

• Buss i Väst har tilldelats avtalen för Uddevalla stadstrafik, Uddevalla linjetrafik, Kungälv linjetrafik och Kungälv anropstyrd trafik.

• Nettbuss har tilldelats avtalen för Tanum och Strömstad.


Mer om upphandlingen finns här.

CW66

Lite mer info nedan från pressmeddelande:

Nu är Västtrafiks upphandling av trafik som startar 2014 och 2015 klar, där busstrafik, anropsstyrd trafik och sjukreselinjer i Borås, Uddevalla, Kungälv samt Skaraborg och Norra Bohuslän har upphandlats.

Upphandlingen har genomförts enligt den nya upphandlingsmodell som Västtrafik arbetar efter, som bygger på ett fördjupat samarbete med trafikföretagen. Upphandlingen är indelad i 12 olika trafikåtaganden och omfattar ungefär 400 fordon. De inkomna anbuden har värderats utifrån pris och kvalitet.

De företag som tilldelats trafikåtagandena är följande:

•Nobina har tilldelats avtalen för Borås stadstrafik, Skövde stadstrafik, Skaraborg Express, Skaraborg Väst, Skaraborg Öst och Skaraborg Syd.

•Buss i Väst har tilldelats avtalen för Uddevalla stadstrafik, Uddevalla linjetrafik, Kungälv linjetrafik och Kungälv anropstyrd trafik.

•Nettbuss har tilldelats avtalen för Tanum och Strömstad.

I de nya avtalen är det möjligt för trafikföretagen att vara mer delaktiga och påverka utförandet av trafiken och fordonsvalen. Syftet är att ge företagen större ansvar och tillvarata deras kompetens, vilket ska leda till ett fördubblat resande med kollektivtrafiken till 2025.

– Vår ambition är att båda parter aktivt ska arbeta mot det gemensamma målet att erbjuda en riktigt attraktiv kollektivtrafik som ger oss fler och nöjdare kunder, säger Attila Ungvari, ansvarig för busstrafiken på Västtrafik.

Avtalen innehåller också incitament för ökat resande och trafikföretagen kan få kvalitetsbonus om hög kundnöjdhet uppnås. I områdena Skövde, Skaraborg Express, Uddevalla och Borås har man så kallade resandeincitamentsavtal, där resandeutvecklingen avgör hur stor ersättning företaget får. Incitamenten utgör 20-30 procent av företagets totala intäkter i dessa områden.

Avtalen har också en tydlig miljöprofil, vilket innebär att utsläpp av klimatpåverkande emissioner och energianvändning kommer att minska avsevärt. All trafik i avtalen kommer att utföras med drivmedel som är till minst 90 procent fossilfria. Borås och Skövde stadstrafik kommer att köras helt med biogasfordon och i Kungälv tätortstrafik kommer energieffektiva elhybridbussar att användas. I övrig tätortstrafik kommer andelen energieffektiva eller biogasdrivna fordon att utökas successivt under avtalstiden. 

Trafikstart för de nya avtalen är sommaren 2014 respektive sommaren 2015.

admin

Under denna rubrik har nu sammanfogats fyra olika trådar i samma ämne i en gemensam tråd.

/admin

reseguiden86

Räknar dom med tiden för eventuellt överklagande från BL:S sida i Borås?? plus när kommer dom nya bussarna att beställas, (om dom inte tar över dom som BL idag har??

Jan

Denna upphandling gav väl inga överraskningar.
I branschen 37 år

Bernt Talbrant

Citat från: reseguiden86 skrivet 18 juni 2013, 15:25:04 PM
Räknar dom med tiden för eventuellt överklagande från BL:S sida i Borås?? plus när kommer dom nya bussarna att beställas, (om dom inte tar över dom som BL idag har??

Vad säger att BL kommer att överklaga? Enligt SR Sjuhärad hade BL f ö det lägsta budet men utlovade för låg kvalitet. VD:n menar att det är svårt för ett företag som i stort sett lämnar ett bud var tionde år att veta hur man ska få fram "rätt nivå" på denna, det är mycket lättare för de stora bolagen som har folk som enbart ägnar sig åt sådant. Förhoppningsvis kommer det på nedanstående länk att kompletteras med den intervju med BL:s VD som nyligen sändes.

SR Sjuhärad om saken.

CR

Citat från: reseguiden86 skrivet 18 juni 2013, 15:25:04 PM
Räknar dom med tiden för eventuellt överklagande från BL:S sida i Borås?? plus när kommer dom nya bussarna att beställas, (om dom inte tar över dom som BL idag har??

I upphandlingen är det en förutsättning att ny entreprenör i Borås ska ta över BL:s bussar. 2016 ska cirka 40 av dessa bytas ut mot nyköpta gasbussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 15:53:24 PM
I upphandlingen är det en förutsättning att ny entreprenör i Borås ska ta över BL:s bussar. 2016 ska cirka 40 av dessa bytas ut mot nyköpta gasbussar.

BL har följande bussar i dag:
038-041, 080-088 MAN A21 från 2004
070-078 MAN A26 från 2004
046-047 MAN A21 från 2006
048-057 Scania OmniLink från 2008
058-067 Scania OmniLink från 2010
089-096 MAN A21 från 2011-2012
162-165 MAN A44 från 2013
720-726 Neoplan N4409 Centroliner från 2004 (av dessa är 722 och 726 avställda).
Alla utom Neoplanerna går på fordonsgas.

Cirka 40 bussar skulle alltså innebära att bussarna från 2008 och tidigare skall bytas ut 2016. Borde det inte vara rimligare att byta ut bussarna av 2004 års modell redan 2014 och de övriga när de är tio år gamla?








Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CR

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2013, 16:06:14 PM
BL har följande bussar i dag:
038-041, 080-088 MAN A21 från 2004
070-078 MAN A26 från 2004
046-047 MAN A21 från 2006
048-057 Scania OmniLink från 2008
058-067 Scania OmniLink från 2010
089-096 MAN A21 från 2011-2012
162-165 MAN A44 från 2013
720-726 Neoplan N4409 Centroliner från 2004 (av dessa är 722 och 726 avställda).
Alla utom Neoplanerna går på fordonsgas.

Cirka 40 bussar skulle alltså innebära att bussarna från 2008 och tidigare skall bytas ut 2016. Borde det inte vara rimligare att byta ut bussarna av 2004 års modell redan 2014 och de övriga när de är tio år gamla?
De enda som inte ska tas över är Neoplanerna, dessa ska ersättas med 4 gasdrivna bussar från trafikstart.