Läget i Stockholm...

Startat av Olof Lagerkvist, 05 december 2012, 11:49:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Mikey skrivet 05 december 2012, 18:05:09 PM
Arriva uppe i Märsta/Väsby verkar ha lyckats köra på som vanligt idag. Har inte sett någonting om att de skulle ha några större störningar.

Handlar nog snarare om att de är lite allmänt dåliga på att meddela sina inställningar och förseningar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

P.Ek

Citat från: Tommy E skrivet 05 december 2012, 18:10:42 PM
Trevliga bilder, P.Ek!


Börjar bli standardkommentaren här på forumet ;D

P.Ek

Idag sågs endast röda kortvagnar på 1an under eftermiddagen, bl.a 5142, 5151 och 6114. På morgonen verkade de flesta linjerna i innerstan gå som de skulle men med några minuters försening.

Jo

Citat från: P.Ek skrivet 05 december 2012, 20:03:49 PM
Idag sågs endast röda kortvagnar på 1an under eftermiddagen, bl.a 5142, 5151 och 6114. På morgonen verkade de flesta linjerna i innerstan gå som de skulle men med några minuters försening.

Hur stor del av problemet har varit ledbussar som inte tagit sig fram? Varken de som driver på släpet eller har en sidopanna är ju helt optimala i vinterväglag.

homer

Citat från: Jo skrivet 05 december 2012, 21:05:22 PM
Hur stor del av problemet har varit ledbussar som inte tagit sig fram? Varken de som driver på släpet eller har en sidopanna är ju helt optimala i vinterväglag.

spelade inte så stor roll vilken typ av buss man hade, men visst, de blev inte lättare med ledbuss...

Ersa

12 meter, två axlar, nya dyra vinterdäck och riktig mekanisk diffspärr. Samt tillräcklig snöröjning. Då ökar chanserna radikalt att man tar sig fram.
I stort sett inga ledbussar med lågentré eller låggolv är bra vinterbussar.

sa0azs

Passerade Slussen runt 1630 (i bil, inga möjligheter att fota tyvärr) och då hade man kommit i gång så smått. Dock lite upp- och nedvända världen.

7628 som linje 413 och 7629 som 471, dessa har jag inte sett på annat än 469 tidigare. Dessutom ett par 57xx på 471, bland annat 5708 om jag inte minns fel.
Bara "rött på blått" i dag alltså  ;D

Nico

Inga linjer någonstan hade någon direkt regularitet, men i takt med att stormen förflyttade sig norrut rent allmänt, och vinden mojnade söderöver, så höll sig vägarna plogade och öppna istället för att driva igen. Det var då man började sätta fart på trafiken allt eftersom, men iom. att kollektivtrafiken är en jätteapparat så tar det åtskilligt med tid att få snurr på allt. Först måste man kolla att det verkligen är farbart på hela sträckan, sedan får man provåka och fortfarande är det inte säkert att det kommer igång då förare, vagnar osv. i många fall inte direkt är de ska vara osv.

Sedan blir jag lite fascinerad av att bl.a. myndigheterna, men även så många människor själva, trots en klass 2-varning bara låter allt rulla på och bara förutsätter att allt ska fungera lika bra som vilken dag som helst. Alltså att bussen kommer nog var 4-6 minut som den brukar och spårtrafiken ska rulla på som vanligt. Här hade det nog faktiskt varit befogat att kanske uppmana folk att inte bara knata iväg till jobb och skolor och folk borde kanske funderat lite på det själva. Dvs. ligger det en klass 2-varning så kan det vara läge att stanna hemma om man har möjlighet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

roggek

Citat från: Nico skrivet 06 december 2012, 05:09:22 AM
...Dvs. ligger det en klass 2-varning så kan det vara läge att stanna hemma om man har möjlighet.

Folk har inte råd att stanna hemma bara sådär, det ligger alldeles för mycket privatekonomi bakom.
"En" förlorad arbetsdag kan göra väldigt mycket för många...Det är därför folk trotsar samhällets varningar och ger sig ut iallfall...

Omnilasse

Citat från: roggek skrivet 06 december 2012, 06:35:47 AM
Folk har inte råd att stanna hemma bara sådär, det ligger alldeles för mycket privatekonomi bakom.
"En" förlorad arbetsdag kan göra väldigt mycket för många...Det är därför folk trotsar samhällets varningar och ger sig ut iallfall...

Tror nog inte det stora problemet faktiskt är ekonomin. Inte för flertalet. Givetvis om det var några dagar per månad under vintern, men den här mer akuta klass 2 varningssituationen brukar ju dock som mest vara en till två gånger per vinter.

Vad som däremot är problemet är nog att chefer och andra nog inte ser så positivt på att man bara struntar i att komma. Visst, har man försökt och fastnat i bilkö i tre timmar så lär väl ursäkten godtas, eller om det inte går några bussar alls. Men att bara stanna hemma och skylla på vädret lär nog inte gå hem. Om det skall fungera, så måste nog arbetsgivarna gå ut med information att det är o.k. att stanna hemma - oavsett om det sker med löneavdrag eller ej. I annat fall lär väl de anställda försöka ta sig till jobbet i alla fall.

Nu var det väl också rätt många som valde att jobba hemifrån igår. Så viss effekt hade det nog. Men sedan är det ju andra delar som är mer känsligt. Sjukhus och andra viktiga funktioner måste ju fungera ändå (som exempel).


Ersa

Citat från: Nico skrivet 06 december 2012, 05:09:22 AM
Sedan blir jag lite fascinerad av att bl.a. myndigheterna, men även så många människor själva, trots en klass 2-varning bara låter allt rulla på och bara förutsätter att allt ska fungera lika bra som vilken dag som helst. Alltså att bussen kommer nog var 4-6 minut som den brukar och spårtrafiken ska rulla på som vanligt. Här hade det nog faktiskt varit befogat att kanske uppmana folk att inte bara knata iväg till jobb och skolor och folk borde kanske funderat lite på det själva. Dvs. ligger det en klass 2-varning så kan det vara läge att stanna hemma om man har möjlighet.

Men är det inte lite typiskt nutida svenskt? Att ytterst få vågar ta så stora beslut. I boken I trygghetnarkomanernas land" talas det bl.a om "det nationella paniksyndromet" bl.a efter tsunamin 2004.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 05 december 2012, 22:24:23 PM
12 meter, två axlar, nya dyra vinterdäck och riktig mekanisk diffspärr. Samt tillräcklig snöröjning. Då ökar chanserna radikalt att man tar sig fram.
I stort sett inga ledbussar med lågentré eller låggolv är bra vinterbussar.

Håller med. Körde 4853 (Volvo B10) en vända och den plöjde sig igenom 1,5-2 dm modd utan större bekymmer.

BSB101

Att folk inte tar SMHIs varningar på allvar är inget konstigt då SMHI ett antal gånger gått ut med framförallt Klass-1-varningar utan att något har hänt. Om man ropar "vargen kommer" för många gånger slutar folk lyssna.

Mikey

I morse syntes en vit liten folkabuss (VW Multivan, sån där man kan hyra på macken) på SL574 i stället för en ordinarie 12-meters. Enligt dekalen på sidan kommer den från en lokal biluthyrning på Arlanda. Passagerarna såg ut att ha det trångt men mysigt ombord :D

sa0azs

Citat från: Omnilasse skrivet 06 december 2012, 07:33:35 AM
Vad som däremot är problemet är nog att chefer och andra nog inte ser så positivt på att man bara struntar i att komma. Visst, har man försökt och fastnat i bilkö i tre timmar så lär väl ursäkten godtas, eller om det inte går några bussar alls. Men att bara stanna hemma och skylla på vädret lär nog inte gå hem. Om det skall fungera, så måste nog arbetsgivarna gå ut med information att det är o.k. att stanna hemma - oavsett om det sker med löneavdrag eller ej. I annat fall lär väl de anställda försöka ta sig till jobbet i alla fall.

Man skall nog inte heller underskatta människors plikttrogenhet. Det finns fortfarande gott om folk med hög arbetsmoral.

Har man möjlighet är det dock lämpligt att jobba hemifrån, om inte annat är man inte i vägen för dem som faktiskt måste vara på plats för att kunna utföra sitt arbete.