Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista

Startat av homer, 23 januari 2012, 11:55:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Måns Johannesson skrivet 21 februari 2012, 19:57:37 PM
Nej, detta gäller även en icke subventionerad linje om den är öppen för allmänheten.
1 § Denna lag gäller handikappanpassning av kollektivtrafik. Med kollektivtrafik avses i lagen sådan trafik för personbefordran som tillhandahålls allmänheten mot ersättning.
Står inget om att den skall vara subventionerad.

Intressant. Men vad gäller då för ordet "handikappanpassning"? Räcker det med rullstolslyft som i EU och de flesta av Sveriges län? Eller gäller SL:s egna unika tolkning att enbart långentréfordon är handikappanpassade?

Lars-Håkan_E

Citat från: Måns Johannesson skrivet 21 februari 2012, 19:57:37 PM
Nej, detta gäller även en icke subventionerad linje om den är öppen för allmänheten.
1 § Denna lag gäller handikappanpassning av kollektivtrafik. Med kollektivtrafik avses i lagen sådan trafik för personbefordran som tillhandahålls allmänheten mot ersättning.
Står inget om att den skall vara subventionerad.

Bussarna behöver bara uppfylla "Bussdirektivet" för den klass som bussen tillhör, någon handikappanpassning i övrigt krävs inte.

Sedan kan ju trafikhuvudmännen sätta ytterligare krav på tillgänglighet som låg insteg eller dito golv men det är ju inte aktuellt i detta fall.

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 21 februari 2012, 20:12:14 PM
Bussarna behöver bara uppfylla "Bussdirektivet" för den klass som bussen tillhör, någon handikappanpassning i övrigt krävs inte.

Sedan kan ju trafikhuvudmännen sätta ytterligare krav på tillgänglighet som låg insteg eller dito golv men det är ju inte aktuellt i detta fall.

Skönt att höra. Nu när SL tvingar folk att lida B9S från Stockholm till Hallstavik, är det skönt att veta att ingen annan instans kan tvinga in fordon som Volvo B9S på likvärdiga sträckor som t.ex Stockholm-Uppsala, Stockholm-Nyköping, Stockholm-Västerås och Stockholm-Eskilstuna.

Adrian Langemar

Busslinks 8500A i Handen med rullstolslyft räknas väl som tillgängliga?

Lars-Håkan_E

Inte hos SL där lågentre eller låggolv krävs

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 februari 2012, 20:02:30 PM
Busslinks 8500A i Handen med rullstolslyft räknas väl som tillgängliga?

I hela EU, samt nästan alla län i Sverige: Ja.
Inom Stockholms län: Nej.

- Minst 5000 kr i vite till SL om man i en skoltur på landsbygden kör hem barnen i en ny lågbyggd normalgolvare med trepunktsbälten, fällbara stolar och AC.
- Med beröm godkänt av SL om samma barn körs hem i en 10-15 år gammal lågentrébuss av förortsmodell, helt utan bälten, fällbara stolar och AC. Det är även absolut godkänt att köra bussar utan bälten i ren motorvägstrafik i 90 km/t på helt nytecknade avtal, enligt SL.

Lars

Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2012, 20:40:13 PM
I hela EU, samt nästan alla län i Sverige: Ja.
Inom Stockholms län: Nej.

- Minst 5000 kr i vite till SL om man i en skoltur på landsbygden kör hem barnen i en ny lågbyggd normalgolvare med trepunktsbälten, fällbara stolar och AC.
- Med beröm godkänt av SL om samma barn körs hem i en 10-15 år gammal lågentrébuss av förortsmodell, helt utan bälten, fällbara stolar och AC. Det är även absolut godkänt att köra bussar utan bälten i ren motorvägstrafik i 90 km/t på helt nytecknade avtal, enligt SL.
Med ståplats

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2012, 20:40:13 PM
I hela EU, samt nästan alla län i Sverige: Ja.
Inom Stockholms län: Nej.

- Minst 5000 kr i vite till SL om man i en skoltur på landsbygden kör hem barnen i en ny lågbyggd normalgolvare med trepunktsbälten, fällbara stolar och AC.
- Med beröm godkänt av SL om samma barn körs hem i en 10-15 år gammal lågentrébuss av förortsmodell, helt utan bälten, fällbara stolar och AC. Det är även absolut godkänt att köra bussar utan bälten i ren motorvägstrafik i 90 km/t på helt nytecknade avtal, enligt SL.
Personligen mår jag lite illa varje gång jag tänker på det här :/

Ted Selander

Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 februari 2012, 20:02:30 PM
Busslinks 8500A i Handen med rullstolslyft räknas väl som tillgängliga?
Ja, och  förmodligen beroende på att de redan finns, och att avtalet är gammalt. De är således undantagna, när nu övriga trappstegsbussar rangeras ut genom förtida utbyte under våren.


Lars-Håkan_E

Citat från: Ted S skrivet 24 februari 2012, 11:37:41 AM
Ja, och  förmodligen beroende på att de redan finns, och att avtalet är gammalt. De är således undantagna, när nu övriga trappstegsbussar rangeras ut genom förtida utbyte under våren.

Problemet som uppstår när/om bussarna används i omlopp där informationen till kunden säger lågentre/låggolv, då torde nog ett resegarantiärende kunna uppstå.

Nu kanske SL har tänkt till gällande detta och reserverat linjer/turer för att kunna nyttja bussarna utan konflikter.

Lars

Denna artikel i Svensk Handikapptidskrift hittade jag när jag sökte efter en annan sak.
Ny busslinje utan tillgänglighet
"Sveriges första kommersiella inomregionala busslinje är inte tillgänglig för rullstolsanvändare".
Här har man kommit på lite nya fyndiga ord!

Ersa

Citat från: Lars skrivet 20 mars 2012, 02:47:44 AM
Denna artikel i Svensk Handikapptidskrift hittade jag när jag sökte efter en annan sak.
Ny busslinje utan tillgänglighet
"Sveriges första kommersiella inomregionala busslinje är inte tillgänglig för rullstolsanvändare".
Här har man kommit på lite nya fyndiga ord!

"Hoppas det inte blir bråk om tillgängligheten" var min första reaktion i denna tråd angående linjen Nacka-Kista
Uppenbarligen blev det viss negativ uppståndelse ändå.