När svar på Norrorts-upphandlingen?

Startat av buskörare, 04 oktober 2011, 21:50:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Finns det nått exakt datum? I början av november har jag hört?

Ersa

Ordmärkeri är inte så fint, men man kanske får komplettera?
E20 är namnet på upphandlingen och den omfattar inte bara busstrafiken i Norrort (Täby, Vaxholm och Åkersberga) utan även Roslagsbanan. Samt säkerligen ännu mer busstrafik. Någon annan mer insatt som kan fylla på med ännu mera info?

Mikael Ringmarck

Citat från: buskörare skrivet 04 oktober 2011, 21:50:33 PM
Finns det nått exakt datum? I början av november har jag hört?

Norrort ska väl inte ut förrän om ett år med trafikstart om kanske två år? Däremot bör vi få reda på resultatet beträffande Solna/Sundbyberg, Sollentuna och Bromma dvs Råsta och Lunda samt Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2011, 21:56:49 PM
Ordmärkeri är inte så fint, men man kanske får komplettera?
E20 är namnet på upphandlingen och den omfattar inte bara busstrafiken i Norrort (Täby, Vaxholm och Åkersberga) utan även Roslagsbanan. Samt säkerligen ännu mer busstrafik. Någon annan mer insatt som kan fylla på med ännu mera info?

Självklart får du komplettera! Jag visste inte vad upphandlingen hette, men jag vet att Roslagsbanan ingår.

buskörare

Citat från: Mrbuss skrivet 04 oktober 2011, 21:57:41 PM
Norrort ska väl inte ut förrän om ett år med trafikstart om kanske två år? Däremot bör vi få reda på resultatet beträffande Solna/Sundbyberg, Sollentuna och Bromma dvs Råsta och Lunda samt Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan.

Nej, den ska ligga ute nu och svar ska komma nu i november. Så även Råsta-upphandlingen. Eller ja, dom ligger ute samtidigt.

CR

Korrekt av buskörarare
I E20 ingår vad SL har kallat för block 1 och 2.

I det första ingår Råsta, Bromma, tvärbanan och Saltjöbanan. Trafikstart augusti 2012

I det andra ingår busstrafiken i Norrort samt Roslagsbanan. Trafikstart januari 2013

Anbudsunderlaget kom ut i december 2010 och anbuden lämnades in i början av maj 2011. Förhandlingarna med de olika anbudslämnarna är i det absoluta slutskedet nu i dagarna. Därefter kommer SL att dra sig tillbaka för att slutgiltigt avgöra vem som kommer att vinna.

Besked om tilldelningsbeslut är satt till slutet av november. Mer precist kan man anta den 22 november då SL:s styrelse sammanträder!

Mikael Ringmarck

Intressant, tack för info. Jag har missat att även Norrort är ute. Då är det mycket på gång inom en snar framtid  :)

buskörare

Citat från: CR skrivet 04 oktober 2011, 22:16:18 PM
Korrekt av buskörarare
I E20 ingår vad SL har kallat för block 1 och 2.

I det första ingår Råsta, Bromma, tvärbanan och Saltjöbanan. Trafikstart augusti 2012

I det andra ingår busstrafiken i Norrort samt Roslagsbanan. Trafikstart januari 2013

Anbudsunderlaget kom ut i december 2010 och anbuden lämnades in i början av maj 2011. Förhandlingarna med de olika anbudslämnarna är i det absoluta slutskedet nu i dagarna. Därefter kommer SL att dra sig tillbaka för att slutgiltigt avgöra vem som kommer att vinna.

Besked om tilldelningsbeslut är satt till slutet av november. Mer precist kan man anta den 22 november då SL:s styrelse sammanträder!

Oj, så långt kvar  :( Nåja, bara vänta och hoppas på det bästa. För min del då   :P

CR

Det är enormt stora trafikområden vi pratar om här.

220 bussar och 80 tågenheter respektive 200 bussar och 100 tågenheter. Här pratar vi trafikavtal som kommer att ligga på mellan 800 och 900 miljoner per år i kontraktsvärde och där vinnande entreprenörer kommer att få investera i storleksklassen 6 - 700 miljoner i fordon. Detta räknat per trafikområde!

Walter

Tänkbara anbudsgivare? Keolis, Veolia, Nettbuss? Nobina är väl inte aktuella. Trafikstart 9 mån efter tilldelningsbeslut låter kort om uppgifterna om investeringar är korrekta. Vid ett överklagande mycket svårt.

Några fordon som skall gas över av den vinnande entreprenören?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Har jag förstått det rätt att tilldelningsbeslut för både block 1 och 2 torde komma den 22 november?

Bussföraren

Citat från: Walter skrivet 04 oktober 2011, 23:13:47 PM
Tänkbara anbudsgivare? Keolis, Veolia, Nettbuss? Nobina är väl inte aktuella. Trafikstart 9 mån efter tilldelningsbeslut låter kort om uppgifterna om investeringar är korrekta. Vid ett överklagande mycket svårt.

Några fordon som skall gas över av den vinnande entreprenören?

Keolis, Nettbus, Veolia och Arriva är de fyra troliga inlämnarna, alla dessa har ju spårtrafik "i huset"

Fordon som ägs av/finansierats av SL följer avtalet, gäller givetvis alla spårfordon.

buskörare

Citat från: Walter skrivet 04 oktober 2011, 23:13:47 PM
Tänkbara anbudsgivare? Keolis, Veolia, Nettbuss? Nobina är väl inte aktuella. Trafikstart 9 mån efter tilldelningsbeslut låter kort om uppgifterna om investeringar är korrekta. Vid ett överklagande mycket svårt.

Några fordon som skall gas över av den vinnande entreprenören?

Vad jag har hört har Nobina hoppat av åtminstone block2, Täby/Roslagsbanan. För att dom inte kunde få ihop till att köra tåget. Huruvida dom lägger tågen på block1 på underentreprenör vet jag inte.

Bussföraren

Citat från: buskörare skrivet 04 oktober 2011, 23:26:59 PM
Vad jag har hört har Nobina hoppat av åtminstone block2, Täby/Roslagsbanan. För att dom inte kunde få ihop till att köra tåget. Huruvida dom lägger tågen på block1 på underentreprenör vet jag inte.

Nej, för Bromma finns det redan en avvecklingsgeneral utsedd

Ersa

Citat från: CR skrivet 04 oktober 2011, 22:29:33 PM
Det är enormt stora trafikområden vi pratar om här.

220 bussar och 80 tågenheter respektive 200 bussar och 100 tågenheter. Här pratar vi trafikavtal som kommer att ligga på mellan 800 och 900 miljoner per år i kontraktsvärde och där vinnande entreprenörer kommer att få investera i storleksklassen 6 - 700 miljoner i fordon. Detta räknat per trafikområde!

Tycker inte SL själva att de gjort kontrakten för stora, om ett av Sveriges största bussföretag nu inte ens klarar av att lägga bud? Ett tag var ju SL själva inne på att att minska sina stora upphandlingsområden. Vad hände egentligen?