Stadsbussarna Östersund AB

Startat av Klaverdörr, 25 mars 2010, 22:21:45 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

jocke

Vi får se hur de går. Blir ut o fota den helgen då :) Tur man är ledig då enligt schema iaf :) Tos-sön, Perfekt.

Har även märkt att Nobina börjat plåstra om sina bussar nu, fler o fler är reparerade nu. Åker med olackade delar lite här o där o ser ut som plåster.

Hur ska stadsbussarna klara sig med färre bussar än nobina kör med i dagsläget, det är för mig en intressant gåta då detta med ca 5 extra turer nämns + Linje 13 när den nu ska börja gå i höst igen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoggaBoy

Linje 13 rullar även när de är trav och andra stora händelser i Gävle. Åkte med Linje 13 i julas från Läkerol, och då var det väl en 8 bussar som gick därifrån om de nu inte var fler. En del bara ner till Rådhuset, och en del direkt som linje 1, 3 etc.

virtual1

Citat från: AO skrivet 29 april 2010, 20:34:22 PM
Jag har nyligen fått bekräftat ifrån Stadsbussarna att man inte kommer att använda sig utav några begangnade vagnar i Gävle utan att man endast kommer att använda sig utav nya fordon.

Trevligt för Gävleborna, trist för oss bussfotografer, hade väl i ärlighetens namn hoppats på lite f.d. Jämtlandsmaterial som jag missat att plåta till Gävle, nå ingen brådska dit då med andra ord...

Peter Öden

Hej !

Inte alls trevligt med kommande MAN-bussar i Gävle, inte en Scania som stadsbuss !
Första Scaniabussen fanns i Gävle redan på 30-talet.

Mvh Peter Ö

jocke

Fast vi har ju ingen Scania i dagsläget heller om jag inte är helt ute o cyklar :)

Men det bästa hade ju vart o få MAN i X-trafik lack.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Klaverdörr

Hej alla!

Nu är det mindre än en månad kvar till trafikstart, är det någon som har koll på vart depån ska ligga och hur dom nya MAN-bussarna är beskaffade med tanke på dörrställning ?

Jan

Citat från: Klaverdörr skrivet 14 maj 2010, 15:22:18 PM
Hej alla!

Nu är det mindre än en månad kvar till trafikstart, är det någon som har koll på vart depån ska ligga och hur dom nya MAN-bussarna är beskaffade med tanke på dörrställning ?

Är det A78 blir det 2+2+1 blir det A23 så blir det troligen 2+2+2
I branschen 37 år

Peter Öden

Hej !

Följande gäller för de nya stadsbussarna i Gävle:

A 21 CNG 2x2x2 låggolv 12 m.
A 23 diesel ledbussar 2x2x2x0
A 78 diesel 1x2x1 12 m. lågentré.

Mvh Peter Ö.

Klaverdörr

#38
Hej!

Finns det någon bild på bussarna ?
Dom bör väll börja komma till Sverige snart då det är en del att göra med dom innan dom kan sättas i trafik så som biljettsystem, övervakningskameror, alko test, nästa hpl displayer, biljettmaskiner etc...

Någon som vet vart depån blir? Kommer servicen skötas på depån eller kommer MAN ha denna på annat ställe då det är MAN (leverantören/tillverkaren) som ska sköta allt åt Stadsbussana ?

15st av A78 bussarna kommer även att bytas ut under anbudet då det på sikt ska vara 20st gasbussar framöver, som det ser ut i dag med linjedragningarna så kommer dessa gasbussar ej kunna trafikera stomlinje 1 då viadukten under järnvägen vid polishuset är mycket låg, det är nätt å jämt en B9S går under här idagsläget..

Jag förmodar att man kanske väljer gasledbussar då med om resandet ökar, dom har ju mycket bra möjlighet att själva påverka resandet nu med detta nya avtal, samt att Gävle Kommun skjuter till mer pengar till kollektivtrafiken.

RoggaBoy

Citat från: Klaverdörr skrivet 17 maj 2010, 17:53:10 PM
Hej!

Finns det någon bild på bussarna ?
Dom bör väll börja komma till Sverige snart då det är en del att göra med dom innan dom kan sättas i trafik så som biljettsystem, övervakningskameror, alko test, nästa hpl displayer, biljettmaskiner etc...

Någon som vet vart depån blir? Kommer servicen skötas på depån eller kommer MAN ha denna på annat ställe då det är MAN (leverantören/tillverkaren) som ska sköta allt åt Stadsbussana ?

15st av A78 bussarna kommer även att bytas ut under anbudet då det på sikt ska vara 20st gasbussar framöver, som det ser ut i dag med linjedragningarna så kommer dessa gasbussar ej kunna trafikera stomlinje 1 då viadukten under järnvägen vid polishuset är mycket låg, det är nätt å jämt en B9S går under här idagsläget..

Har åkt linje 1 Korsnäs - Rådhuset flera gånger, men går det inte dra om den så dem slipper köra i den viadukten vid polishuset?

Klaverdörr

#40
Citat från: RoggaBoy skrivet 17 maj 2010, 17:58:34 PM
Har åkt linje 1 Korsnäs - Rådhuset flera gånger, men går det inte dra om den så dem slipper köra i den viadukten vid polishuset?

Hej

Det blir omvägar eller så missas flera hållpatser på brynäs som finns i dagsläget, antingen kan den gå över Staffansbron och då missas stora delar av västra brynäs alt är under JVG vid öster men då är det svårt med ankomsten vid rådhuset mot Bomhus (korsnäs) då bussen måste vända alt åka över järnvägsstation mot denna viadukt och då ökar restiden med ca 5minuter och även det är ett dåligt alternativ...
Kanske man kan ha bussar som har delar av gastankarna "under taket" dvs höjden minskas utvändigt och minskas inne i bussen istället? Någon som vet om sådana bussar görs idagsläget ?

RoggaBoy

De har du rätt i att många hållplatser missas eller att restiden förlängs. Linjen är som den är idag redan för lång, men Linje 91 skulle väl försvinna och Linje 1 gå hela vägen till Sandviken? Ser fram emot att få åka med Stadsbussarna v26 när man kommer ner iaf, och få åka en MAN för första gången. :)

Klaverdörr

Hej igen!

Inte som sommartidtallen ser ut, linje 91 är kvar..  Vet inte hur Linje 91 är upphandlad heller den kan kanske nu ligga på länstrafiken och då är det Nobina som fortsätter med denna...

CS

Citat från: Klaverdörr skrivet 17 maj 2010, 18:14:07 PM
Hej igen!

Inte som sommartidtallen ser ut, linje 91 är kvar..  Vet inte hur Linje 91 är upphandlad heller den kan kanske nu ligga på länstrafiken och då är det Nobina som fortsätter med denna...

Nej, linje 91 ingick i denna upphandlingen och kommer således köras av Stadsbussarna.

jocke

Jag ställer mig även i kören som undrar när bussarna börjar droppa in, samt vart depån ska vara. Det bör ju verkligen bli dags snart
Jag förändrar era liv med detta inlägg