Bra och dåliga bussterminaler

Startat av Ersa, 06 januari 2010, 18:29:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Bygger man en bussterminal så dumt som man gjort i Stockholm är det bäddat för skador både på bussar samt på terminalens innerväggar. Jag skulle föredra bussar bredvid varandra i 45 graders vinkel, med en infart och en utfart, som i t.ex Umeå och Östersund.

groenis

Kanske läge för en ny tråd
Bra och dåliga bussterminaler i Sverige.
Annars så uppskattar jag Resecentrum Jönköping

/lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 06 januari 2010, 18:32:48 PM
Kanske läge för en ny tråd
Bra och dåliga bussterminaler i Sverige.
Annars så uppskattar jag Resecentrum Jönköping

/lennart

Fast därmed är väl ämnet uttömt.  :D
Möjligen kan Skövde samt Nisse i Göteborg platsa in också som bra. Annars kommer jag inte på någon.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico


Tog Grönis på ordet och delade av tråden.

Den ursprungliga delen om de nya linjerna återfinns här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31152.0

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cyklisten

Vi har väl många som är helt OK här i Skåne? Regionbussterminaler alltså. Hässleholm eller Kristianstad (med fungerande halkbekämpning alltså) tycker jag är ganska bra.

Zella

Partille C...

tycker bättre om Nisse Term... för där ser man inte dom man backa ifrån (känner sig så taskig)

Fast i partille kan man ju se den som stirrigt leta gate och kanske kan vänta tills denna irrat förbi.

Taunusch

Bussterminalen i Eskilstuna är väl vettig?

Martin Maltkvist

Terminalen i Eskilstuna må väl vara en busstation per definition men den känns mer som en stor busshållplats med ett väntutrymme än en riktig station. Dessutom är den avlägsna placeringen gentemot järnvägen ett väldigt stort minus och med jämna mellanrum händer det vid Resecentrum att folk frågar efter just busstationen. En terminal jag till belysa är Jönköping som har en alldeles ypperlig övergång mellan buss och tåg. Någonstans på BRs hemsida bör det finnas en rapport som handlar om busstationer runtom i landet, mycket intressant läsning var det då och förhoppningsvis finns den kvar för beskådan. 
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

groenis

Resecentrum Jönköping har den fördelen att när du har loggat ut gaten så tänds
en skärm så att du ser vad som finns bakom dig.
Nyköpings bussterminal där kör lokalbussarna in och backar ut från hållplats.

/Lennart

bussfan

karlstad eller kristinehamns stationer gillas

Staffan Sävenfjord

Citat från: bussfan skrivet 07 januari 2010, 08:27:56 AM
karlstad eller kristinehamns stationer gillas

Nu hänger jag inte med. Karlstad är väl det verkliga skräckexemplet på en busstation - om den inte har byggts om på sistone. Resenärer som måste gå bland bussarna, trångt och rätt långt från järnvägsstationen. Kristinehamn är bättre men folk skall inte behöva gå ut i trafiken för att byta mellan tåg och buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 januari 2010, 02:47:43 AM
Terminalen i Eskilstuna må väl vara en busstation per definition men den känns mer som en stor busshållplats med ett väntutrymme än en riktig station. Dessutom är den avlägsna placeringen gentemot järnvägen ett väldigt stort minus och med jämna mellanrum händer det vid Resecentrum att folk frågar efter just busstationen. En terminal jag till belysa är Jönköping som har en alldeles ypperlig övergång mellan buss och tåg. Någonstans på BRs hemsida bör det finnas en rapport som handlar om busstationer runtom i landet, mycket intressant läsning var det då och förhoppningsvis finns den kvar för beskådan. 

Avseende övergång mellan buss och tåg är även Skövde ett exempel på bra lösning. I viss mån även Alingsås men där till/från lokala pendeltågen, något sämre till/från fjärrtågen.

Nils Ericsonterminalen i Göteborg är bra på många vis, även avseende byte tåg/buss. Ett stort plus är också den lokala trafikledningen där med informationspersonal i byggnaden hela tiden som kan hjälpa resenärer att hitta rätt och som också ser till att förseningar m m skyltas på vettigt sätt. En nackdel med denna terminal är dock att den befinner sig någonstans ganska nära kapacitetstaket vissa tider på dygnet och det blir lätt köer av bussar till avstigningshållplatserna och till uppställningsplatserna.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

bussfan

karlstad ombyggd 2008 eller 2009 o det e 5 min gångtid mellan tåg o busstationerna o vid tåg stationen finns det hållplats

Richard

Halmstad är väl den värsta staden vad gäller terminaler, vi har tre stycken och inga ligger i närheten av varandra.
Stadsbussar på ett ställe, landsbyggdsbussar på ett annat och järnvägsstationen för sig.
Dessutom så har bara järnvägsstationen väntsal.
Uselt men hoppas att dom börjar bygga resecentrum snart (politikerna har bara disskuterat frågan i många år)