Linje 100 & 300 Sjuhärad

Startat av julle, 23 november 2009, 16:07:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eomer

Citat från: Turbo skrivet 23 november 2009, 19:01:11 PM
Var det inte att antal dubbeldäckare i detta pkt ?
Trafiken på linje 100 skall gå med Dubbeldäckare, det lär gå åt 13 st.
//eomer

Staffan Sävenfjord

Citat från: eomer skrivet 23 november 2009, 19:14:34 PM
Trafiken på linje 100 skall gå med Dubbeldäckare, det lär gå åt 13 st.
//eomer

För att köra 10-minuterstrafik är det absolut minsta 12 stycken. Då blir det cirka 10 minuter för av- och påstigning i såväl Borås som Göteborg. Finns då inte heller någon större marginal om det uppstår förseningar. Två reservbussar lär alltså behövas - redan det i underkant. Om en av dem används för att öka omloppstiden minskar verkstadsreserven ännu mer. Dessutom är det tveksamt om en dubbeldäckare kan svälja alla resande vid vissa avgångar. Det kan nog ibland behövas bussar däremellan. Fast det behöver kanske inte vara just dubbeldäckare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 23 november 2009, 19:02:10 PM
Orusttrafiken försvarar sitt nuvarande uppdrag i Ulricehamn (ca 15 fordon) och utökar verksamheten i Sjuhärad till att omfatta drygt 70 fordon

Texten är hämtad från Bussbranschens hemsida, men det är ju inte rätt att säga att Orusttrafiken försvarar nuvarande uppdrag i Ulricehamn eftersom det inte varit föremål för upphandling nu. Behåller är ett mer advekat uttryck.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

julle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 19:55:00 PM
Texten är hämtad från Bussbranschens hemsida, men det är ju inte rätt att säga att Orusttrafiken försvarar nuvarande uppdrag i Ulricehamn eftersom det inte varit föremål för upphandling nu. Behåller är ett mer advekat uttryck.

Orusttrafiken försvarar visst sin trafik i Ulricehamn och får förstås mycket mer på köpet!

Det som ingår i trafikåtagande 100 är även följande linjer:

100 Express Göteborg-Borås
101 Göteborg-Landvetter-Bollebygd-Borås-(Ulricehamn)
200 Borås-Ulricehamn-Jönköping
201 Ulricehamn-Hökerum-Nitta-Rångedala-Borås
204 Borås-Gällstad-Ulricehamn
209 Falköping-Ulricehamn-Tranemo (nuvarande 900)
261 Ulricehamn-Timmele-Ljung
262 Ulricehamn-Tvärred-Vegby-Gällstad
263 Ulricehamn-Tolkabro-Nedre Hulu-Dållebo
265 Ulricehamn-Timmele-Trädet
266 Tranemo-Dalstorp-Ölsremma
267 Ulricehamn-Köttkulla-Grönahög
70   Ulricehamn bstn-Ekhult-Centrum-Hester- Uh bstn
72   Uh bstn-Fållan-Grodparken-Villastaden-Uh bstn

I trafikåtagande 300 ingår följande linjer:

90   Kinna RC-Assberg-Skene bstn
91   Kinna RC-Kinnaström-Stämmemad
92   Kinna RC-Brättingtorp-Kinna RC
93   Skene bstn-Gamla Backa-Sandvallsäng-Skene bstn
94   Skene bstn-Habylid-Örby-Skene bstn
95   Kinna RC-Vårdcentralen-Kammarberg-Kinna RC
96   Kinna RC-Hanatorp camping
161 Svenljunga-Östra Frölunda-Mårdaklev-Kalv-Håcksvik-Svenljunga
162 Kalv-Håcksvik-Örsås-Svenljunga
300 Express Göteborg-Sjukhuset Skene-Kinna RC
320 Tranemo-Svenljunga-Sjukhuset Skene-Kinna RC
330 Express Göteborg-Sätila-Kinna
371 Skene-Kinna-Öxabäck-Mjöbäck
372 Skene-Kinna-Älekulla
381 Hästebacka-Ubbhults kapell-Källarbacken-Sätila
382 Ubbhult-Källarbacken-Hultavägen-Sätila
442 Tostared-Fotskäl-Kunskapens hus-Kinna RC



julle

Övriga anbudslämnare var Bergkvarabuss, Borås Lokaltrafik och Buss i Väst. Veolia lade endast bud på paket 300.

Staffan Sävenfjord

Citat från: julle skrivet 23 november 2009, 21:04:40 PM
Orusttrafiken försvarar visst sin trafik i Ulricehamn och får förstås mycket mer på köpet!


Ajdå, det hade jag missat. Att Ulricehamn ingick alltså. Får väl till viss del skylla på Västtrafik, som inte nämner något om detta i sitt pressmeddelande.
Detta innebär också att Buss i Väst även förlorar trafik runt Ulricehamn. Det drabbar Hallgrens, Ulricehamns Omnibus och Sandhems Busstrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Sjöberg

Detta betyder att det kommer röra om betydligt.. Bla så ska Orusttrafiken plötsligt köra skoltrafiken i Kind  Linje 161 och 162 ..   :) :)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 23 november 2009, 22:06:52 PM
Detta betyder att det kommer röra om betydligt.. Bla så ska Orusttrafiken plötsligt köra skoltrafiken i Kind  Linje 161 och 162 ..   :) :)


Vem kör 161 och 162 i dag? Är det fortfarande Svenljunga Taxi, det vill säga Sohlberg Buss?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Sjöberg

Ja det stämmer körs av Solberg
L 162 tillkom förra hösten för att tidtabellslägga skolturerna och allmänheten skulle kunna åka med.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 21:59:27 PM
Ajdå, det hade jag missat. Att Ulricehamn ingick alltså. Får väl till viss del skylla på Västtrafik, som inte nämner något om detta i sitt pressmeddelande.
Detta innebär också att Buss i Väst även förlorar trafik runt Ulricehamn. Det drabbar Hallgrens, Ulricehamns Omnibus och Sandhems Busstrafik.

Då har ju Hallgrens inte kvar nån trafik mer än några skolturer...

Buss i Väst verkar inte vinna trafik förnärvande...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: julle skrivet 23 november 2009, 21:04:40 PM
Det som ingår i trafikåtagande 100 är även följande linjer:

100 Express Göteborg-Borås
101 Göteborg-Landvetter-Bollebygd-Borås-(Ulricehamn)
200 Borås-Ulricehamn-Jönköping
201 Ulricehamn-Hökerum-Nitta-Rångedala-Borås
204 Borås-Gällstad-Ulricehamn
209 Falköping-Ulricehamn-Tranemo (nuvarande 900)
261 Ulricehamn-Timmele-Ljung
262 Ulricehamn-Tvärred-Vegby-Gällstad
263 Ulricehamn-Tolkabro-Nedre Hulu-Dållebo
265 Ulricehamn-Timmele-Trädet
266 Tranemo-Dalstorp-Ölsremma
267 Ulricehamn-Köttkulla-Grönahög
70   Ulricehamn bstn-Ekhult-Centrum-Hester- Uh bstn
72   Uh bstn-Fållan-Grodparken-Villastaden-Uh bstn

Intressanta saker på gång kring Ulricehamn.

Ska alltså linje 200 börja köra några vändor till Jönköping igen? Det var väl ett tag sedan sist. Ändras alltså JLT/Västtrafik-samarbetet till att trafiken längs vägen Ulricehamn-Jönköping utgörs av Västtrafik-linje 200 istället för JLT linje 250 (förutom JLT rena Bottnaryds-linje 132 då, som jag utgår från fortsätter oförändrad).

Linje 263 är också liten intressant. Är det så att linje 200 ska bli expresslinje på den sträckan och bli en mer rak ersättare till dagens linje 100 medan 263 tar hand om det lokala resandet, finansierad av Ulricehamns Kommun?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Citat från: julle skrivet 23 november 2009, 21:18:59 PM
Övriga anbudslämnare var Bergkvarabuss, Borås Lokaltrafik och Buss i Väst. Veolia lade endast bud på paket 300.


Konstigt att Veolia inte la bud på 100 trafiken de har ju den nu... Swebus/Nobina inte la bud heller... Arriva Busslink inte heller ....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

julle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 21:59:27 PM
Ajdå, det hade jag missat. Att Ulricehamn ingick alltså. Får väl till viss del skylla på Västtrafik, som inte nämner något om detta i sitt pressmeddelande.
Detta innebär också att Buss i Väst även förlorar trafik runt Ulricehamn. Det drabbar Hallgrens, Ulricehamns Omnibus och Sandhems Busstrafik.
Lätt att missa med tanke på hur Västtrafik valt att kalla de två paketen, trafikåtagande 100 respektive 300, vilket i alla fall jag tolkar som just dessa båda linjer och inget mer.

En annan sak att observera är att linje 300 är tänkt att kortas av till endast Göteborg-Kinna, vilket jag tycker är synd. Personligen hade jag föredragit den som den en gång var, nämligen ända från Gislaved via Tranemo-Svenljunga-Kinna till Göteborg!

julle

Citat från: yngrot skrivet 23 november 2009, 23:00:54 PM

Buss i Väst verkar inte vinna trafik förnärvande...

Å vars, Buss i Väst har nyligen plockat hem runt 70 bussar inom Jönköpings län....

yngrot

Opps då det hade jag glömt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina