Ytterligare några modeller i skala 1:43

Startat av Nico, 08 oktober 2008, 00:52:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Njuter ju av lite ledighet och hade bestämt mig för att kolla in en ny butik vid namn Bromma Hobby i västra Stockholm. Hade sett den från bilen sent en kväll ett par dagar innan och tänkte att det måste man kolla in. Gillar man bilar så är det ett välkommet tillskott även om det kanske inte fanns så mycket i den skala jag föredrar. Dock går man ju sällan hem tomhänt och då jag har en viss tidigare koppling till just taxibranschen så blev det två bilar i skala 1:43.

Den ena en Volvo 144 i det tidiga 1970-talets s.k. Stockholmsfärger (ett försök till enhetlig färgsättning) från Altaya... även om reg.skylten dock tyvärr är helt fel och takskylten (gemenligen kallad tiggarlyktan) ska sitta monterad på en gjutjärnsbåge över taket. Sen tror jag att man senare provade färgsättningen även på annat håll. Min far ägde just en sådan Volvo som han köpte begagnad 1975 för att ha som reservbil. Den andra bilen är en Minichamps och avbildar en klassisk Mercedestaxi form av en 200D från 1968. Min far hade inte just den varianten, men en snarlik, mörkblå 240D 3.0 från 1974 så dessa modeller ger en ju onekligen lite nostalgivibbar.  :D











»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G



Ja den affären har man ju sett några gånger. Låg en järnaffär där till helt nyligen, men nu är det Bromma Hobby som sagt. Ängbyvagnar borde de väl saluföra där brukar jag tänka när jag passerar förbi.
吉先生

Magnus_J

har sett att det rullar en likadan Svart Merca i Vällingby som taxi.

Nico


Jo, det finns visst någon kille som ständigt besätter stolpen Kirunaplan med en sådan. Tidigare fanns det även en mycket välhållen 200D i ljusblått som tillhörde f.d. åkaren på Taxi Stockholm 2017. När han gick i pension så satte han den i trafik som en fribil för att ha något att fördriva tiden med... det var liksom inget kul att vara pensionär.  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Trevligt! :D Har de svartvita polisbilar i butiken också?

Nico


Jodå, Minichamps fjällkor finns till salu. Både som sedan och som herrgårdsvagn. Sen tror jag att jag även såg en 244 i svart och vitt. Ägaren själv borde kunna ge bättre besked. Han är född 71 och är inriktad på att samla just på polisbilar så släng annars iväg ett mail och fråga.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det ser ut att bli en tur till Bromma vid nästa Solnabesök :)

Hagri

Citat från: Nico skrivet 08 oktober 2008, 00:52:57 AM








Har för mig att det rullade några sådan i Göteborg. Regnummret borde vara OA, hur de fått det till ett QA vore roligt att få reda på.
En morbror som var droskägare sa att en del i branschen var skeptiska till bilar som syntes för mycket då alla kunder inte ville visa att de kom hem i taxi.

Nico


Jo, dessa bilar borde ha sålts även på andra håll då åkarna i Stockholm var ganska svårflörtade vilket innebar att det blev kvar osålda bilar i denna dekor. Först på 80-talet bröts de mera traditionella färgreglerna upp ordentligt. Vad gäller registreringsskylten så kan det nog ha varit OA som avsågs, men å andra sidan är bilen modellerad efter en Stockholmsförlaga så AA borde nog ändå ha legat närmare till hands. Största felet är dock inte reggen (som går att fixa ganska lätt) utan missen med att taklampan (som i sig är korrekt utformad) satts direkt på taket istället för på en korrekt gjutjärnsbåge liknande den som Mercedesmodellen har.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#9
Aldrig trodde jag att arbetshästen Volvo 245 skulle hamna på ett "podium" i skala 1:43. Speciellt inte designen från 1986-1993!
http://www.virtualtoyshop.com/Minichamps/Volvo/Volvo%20245%20White%20DET.JPG

Klassikern Autobianchi A112 Abarth däremot var kul att se. :)

Nico


Vet att tråden är gammal, men jag anknyter ju så att säga till mig själv så... Lyckades för inte alltför länge sedan återigen botanisera i en viss butik i Stockholms västra ytterstad och även denna gång blev resultatet bl.a. en taxi, men även lite annat skoj kom med. Bägge modellerna på bilderna är även de i skala 1:43. Taxin i form av en VW 411 av 1969 års modell är från Minichamps och personbilen är från Ixo och avbildar en Facel Vega av 1955 års modell. Det senare var en fransk karosstillverkare som fick möjlighet att producera egna bilar. Man använde initialt amerikanska V8-motorer i bilarna, men när det senare gick utför så provade man även med Volvo-spis i vissa av modellerna... B18 vill jag minnas.













»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman