For eit par veker sidan var me ein gjeng som var på tur og inspiserte Hardangerbrua :)
Hardanger brua vil kryssa hardangerfjorden ikkje langt frå Granvin
Utsikt mot tårna på Vallavik sida
Kontorigg på Vallavik sida.
Dette er utsikten frå tunnel løpet frå Vallavik tunnelen.
Utsikt mot Bu
Mot Vallavik tunellen.
Lite Aktivitet
Eit par mann er i aksjon denne sundagen.
Lang rekka på veg nedover
Eit par som overvåker oss andre
Luftig arbeidsplass
Skiftandes vær
Her er eine kammeret som kablane skal festast i
Her ser ein høgd over havet.
Begge spreie kammra.
Fleire bilder finn de her
http://www.vossajobb.com/coppermine/thumbnails.php?album=22 (http://www.vossajobb.com/coppermine/thumbnails.php?album=22)
Vilket vidunderligt landskap, och imponerande bygge! Jag satt och lyssnade på Björk när jag klickade på inlägget, vilket inte direkt minskar ner den maffiga känslan.
Ett sådant där bygge som verkligen imponerar. Vad innebär detta för vägförbindelserna Oslo-Bergen nu? Jag antar att detta blir närmare än via Fagernes-Lærdal.
Slipper Ferge over Hardangerfjorden når man skal til Oslo. Man kan og slippe ferje viss man skal til Haugesund for eks. Men der er veien så dårlig at de fleste vil sikkert velge ferje allikevel.
Imponerande bilder på ett mycket imponerande bygge!
Hur hög blir bron och hur hög blir den segelfria höjden?
//Danne
Åh, vilken storslagen och fin natur! Här måste vi bygga en motorväg ::)
Citat från: JDS skrivet 17 november 2010, 23:23:23 PM
Åh, vilken storslagen och fin natur! Här måste vi bygga en motorväg ::)
Tänker man på det viset kan man ju inte bygga någon infrastruktur alls... För utan en motorväg, banvall, flygplats, hamn osv. är all natur "storslagen"... ;)
//Danne
Citat från: JDS skrivet 17 november 2010, 23:23:23 PM
Åh, vilken storslagen och fin natur! Här måste vi bygga en motorväg ::)
Märklig kommentar. Har du varit i Norge? Var skall man bygga en väg om man inte skall göra det i den storslagna naturen. Dessutom rör det sig inte om en motorväg.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2010, 08:30:45 AM
Märklig kommentar. Har du varit i Norge? Var skall man bygga en väg om man inte skall göra det i den storslagna naturen. Dessutom rör det sig inte om en motorväg.
Jättestor betongbro då. Om nu naturen är så där storslagen precis överallt i Norge, så låter jag meddela att vägarna kan byggas i andra länder ::)
Citat från: JDS skrivet 18 november 2010, 09:17:13 AM
Jättestor betongbro då. Om nu naturen är så där storslagen precis överallt i Norge, så låter jag meddela att vägarna kan byggas i andra länder ::)
Det finns andra faktorer som att det är lämpligt att bygga bron där den gör nytta och där fjorden är som smalast. En bro ersätter ofta en färjelinje och då kan det också vara lämpligt att bygga den där det redan finns vägar framdragna. Skall man bygga nya vägar innebär det ännu större påfrestningar på naturen.
Men fortsätt gärna med dina tramskommentarer. Bygga i andra länder i stället. Hur seriöst tycker du det låter? >:(
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2010, 09:27:41 AM
Men fortsätt gärna med dina tramskommentarer. Bygga i andra länder i stället. Hur seriöst tycker du det låter? >:(
Ett försiktigt antagande är att det antyder en självdistans som i sin tur kan tyda på att jag är mycket seriös :D
Citat från: JDS skrivet 18 november 2010, 09:39:50 AM
Ett försiktigt antagande är att det antyder en självdistans som i sin tur kan tyda på att jag är mycket seriös :D
Ett annat försiktigt antagande är att du försöker göra dig rolig på dina meddebattörers bekostnad när du själv inser att du har fel. Sådant är dömt att misslyckas så du kan lika väl sluta med det.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2010, 11:55:55 AM
Ett annat försiktigt antagande är att du försöker göra dig rolig på dina meddebattörers bekostnad när du själv inser att du har fel. Sådant är dömt att misslyckas så du kan lika väl sluta med det.
Vad det nu än är jag gör, så har jag inga planer på att sluta med det. Och jag har svårt att se på vems bekostnad något skulle ha skett i det här fallet... :D
Citat från: Danne B. skrivet 17 november 2010, 23:19:54 PM
Imponerande bilder på ett mycket imponerande bygge!
Hur hög blir bron och hur hög blir den segelfria höjden?
//Danne
55 meter mener jeg er den seglfrie høgden. Broen blir 20 meter lengre enn Golden gate. Tårnene blir ca 220 meter høye.
Citat från: damiende skrivet 18 november 2010, 14:36:03 PM
55 meter mener jeg er den seglfrie høgden. Broen blir 20 meter lengre enn Golden gate. Tårnene blir ca 220 meter høye.
Det är tveklöst riktigt imponerande!!! Fortsätt gärna visa bilder på bygget när det pågår om du har möjlighet!!!
//Danne
Citat från: JDS skrivet 18 november 2010, 13:28:22 PM
Vad det nu än är jag gör, så har jag inga planer på att sluta med det. Och jag har svårt att se på vems bekostnad något skulle ha skett i det här fallet... :D
Gratulerar till ännu en tveksam kommentar helt utan anknytning till ämnet. Kan du inte hålla dig till Aftonbladets kommentarsfält eller liknade?
Citat från: Fredrik W skrivet 19 november 2010, 09:53:10 AM
Gratulerar till ännu en tveksam kommentar helt utan anknytning till ämnet. Kan du inte hålla dig till Aftonbladets kommentarsfält eller liknade?
Nä, jag tror att jag behövs mer här ;D
Citat från: Danne B. skrivet 18 november 2010, 20:49:48 PM
Det är tveklöst riktigt imponerande!!! Fortsätt gärna visa bilder på bygget när det pågår om du har möjlighet!!!
//Danne
Grunnen til at vi fikk slippe inn på området. Er fordi sjefen for betongdelen er medlem av den kjøretøy historiske klubben her. Vi har snakket om og ta turen til våren igjen. Men da som en skikkelig rundtur.
Vilken väg är detta? Är det väg 7 som sedan fortsätter över Hardangervidda?
Citat från: Uffe D skrivet 29 januari 2011, 09:03:56 AM
Vilken väg är detta? Är det väg 7 som sedan fortsätter över Hardangervidda?
Jomenvisst.
http://www.vegvesen.no/Vegprosjekter/Hardangerbrua
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 januari 2011, 09:24:42 AM
Jomenvisst.
http://www.vegvesen.no/Vegprosjekter/Hardangerbrua
Ok, för att gå helt OT så hörde jag på radion igår att det var kolonnkörning över vidda, 5 timmars väntetid var det som mest.
Och mer OT, tydligen är det på gång med en tunnel under Oslofjorden för att ersätta färjorna mellan Moss-Horten.
Citat från: Uffe D skrivet 29 januari 2011, 09:26:49 AM
Ok, för att gå helt OT så hörde jag på radion igår att det var kolonnkörning över vidda, 5 timmars väntetid var det som mest.
Och mer OT, tydligen är det på gång med en tunnel under Oslofjorden för att ersätta färjorna mellan Moss-Horten.
Det finns ju redan en tunnel under Oslofjorden strax norr om Drøbak.
http://www.oslofjordtunnelen.com/
Men det finns tydligen krafter för att bygga en tunnel mellan Moss och Horten också.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.2038066
Citat från: Uffe D skrivet 29 januari 2011, 09:26:49 AM
Ok, för att gå helt OT så hörde jag på radion igår att det var kolonnkörning över vidda, 5 timmars väntetid var det som mest.
Och mer OT, tydligen är det på gång med en tunnel under Oslofjorden för att ersätta färjorna mellan Moss-Horten.
Ja, den tunneln diskuterades det redan om när jag körde på Norge 05-06, de vill bli av med all trafik inne i byarna.
Citat från: JDS skrivet 18 november 2010, 13:28:22 PM
Vad det nu än är jag gör, så har jag inga planer på att sluta med det. Och jag har svårt att se på vems bekostnad något skulle ha skett i det här fallet... :D
Hela denna diskussionen mellan dig och Staffan är på din bekostnad, eftersom du gör dig löjlig. Det tycker jag och många andra. Eller rättare sagt på din signatur JDS bekostnad, för du själv är ju anonym, med fejkat namn. Så man får tolka ditt senaste inlägg som att du fritt kan skriva hur löjligt som helst, eftersom du är feg nog att ha fejkat namn här. Till skillnad från mig och Staffan som vågar använda våra riktiga namn. Det gör oss mer trovärdiga eftersom någon med fejkat namn kan skriva vad smörja som helst och ofta gör det. /Bengt Larsson
Och allt det där kommer du på redan nu, bara 4 månader efter att jag skrev det. ;D
Hur går det med Hardangerbrua? Är den färdigbyggd?