SL H50 4725 för 46 år sedan

Startat av Gunnar D, 25 oktober 2020, 12:18:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H50 4725 korsande Vasagatan i okt 1974.

Mvh Gunnar

roggek

H50 var fulsnygg i mina ögon och på något sätt gjord för människor på 2,10. Framdörrar stora som garageportar...
Passade visserligen bra som förstärkningsvagnar på linje 47E sommartid till Djurgården, men i övrigt bara ett skrammel och skakande...
Fel proportioner i designen på något sätt helt enkelt...

Ted Selander

Det har visats bilder förut på vagnen i sin nästa stad Västervik, men det var några år sedan.


Västerviks Kraft AB 15  den 27 maj 1975. Det skiljer 7 månader mellan Gunnars bild på Kungsgatan.

Walter

Mycket i utseende samma modell som Malmö Lokaltrafik hade många av då med Abenraa kaross.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin

Tack för bilden från Västervik Ted,ty det var mer än jag visste om :)
(Minns att det var dålig värme i dom och dom var skitkalla på vintrarna framförallt längst bak)/Ulf

Railmaster

Det fanns även en Scania 111 med denna kaross, den hade ju garanterat varit en upplevelse att åka med!

En H50 som låter och växlar som en H59 om vi ska tala stockholmska!


Peter Rost

Trevliga bilder!

Vet inte om frågan varit uppe tidigare - men var 4725 sedemera Västerviks Kraft AB 15 utrustad med Wilson-låda?

//Peter

K R

#8
Hej!

4725 skall ha haft ZF 2HP-45 som de senare serielevererade H50-vagnarna, alltså 2-stegs helautomat.

Hittade dock en notering i en lista från Ulf Essén och jag citerar:
" ...provvagn (som sommaren-hösten -72 gick m. Wilsonlåda)..."


Den sista H50:n, 5115, var vid leveransen emellertid utrustad med Voith D 851, 3-stegs helautomat.
För övrigt hade denna 5115 även som enda H50 aluminiumfälgar med lågprofildäck.

mvh K R