På den tiden fanns det intressanta bussar.
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/82692643_10156889320190933_8309755003195621376_o.jpg?_nc_cat=106&_nc_ohc=oKp6iSQ1hbgAX-oo4O6&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=edc940f6061e6246820c5ab588e45a37&oe=5E951EF0)
Trevligt företagsnamn också, som jag faktiskt aldrig hört talas om förr. "Huvudstadstrafiken" ungefär.
Verkar inte vart så stort bolag heller, underligt nog finns inte den här bussen på bilden nämnd här dock: http://www.bussidata.fi/kalusto/P/PAAKAUPUNKIL.htm
Fast här finns den: http://killerpop.sytes.net/tsb/yrityslista.php?O=Suomen+Turistiauto - och verkar då ha tillhört Suoumen Turistiauto?!
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Pääkaupunkilinjat bildades när Suomen Turistiauto köpte Laurilan Linja. År 2002 slogs Pääkaupunkilinjat samman till Suomen Turistiauto.
I 2005 fusionerades Suomen Turistiauto och HKL till Helsingin Bussiliikenne, som ägs av Helsingfors stad till slutet av 2015, då det såldes till Koiviston Auto.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Tack för den historiken.
Pääkaupunkilinjat hade en bsus med nummer 619, kan någon förklara Det höga numret?
Vissa bussar fick ett nytt nummer. Till exempel 18 -> 618, 192 -> 692.
https://bussikirjasto.fi/moba/kalustolistat/sta.htm
https://bussikirjasto.fi/tsb/kortti.php?haku=BKS-347
http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/sta183-192.html
Varför så höga nummer?