Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 11 oktober 2019, 15:32:52 PM

Titel: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 11 oktober 2019, 15:32:52 PM
(https://i.postimg.cc/vmT1s696/Nobina-3159-Morby-C-20191011.jpg) (https://postimg.cc/t10RdJBX)

I dag dök tågersättningsbuss Nobina 3159 upp vid Mörby centrum. Tyvärr lyckades jag inte fånga den med skyltningen "Tunnelbaneersättning mot Mörby C". Den skyltade snabbt om till "Ersätter röda linjen" vid Mörby.

Det är första gången jag ser 3159 norr om stan. Den brukar ju stå redo för utryckning nära Liljeholmen.
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: buskörare skrivet 11 oktober 2019, 16:53:44 PM
Tycker det är sällan det behövs ersättning på vår sida, det är oftast inte där tågen står still. Och ofta hinner vi som kör via Danderyd ordinarie hjälpa till innan de hinner komma, stoppen brukar vara rätt korta.
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 12 oktober 2019, 08:27:46 AM
Citat från: buskörare skrivet 11 oktober 2019, 16:53:44 PM
Tycker det är sällan det behövs ersättning på vår sida, det är oftast inte där tågen står still. Och ofta hinner vi som kör via Danderyd ordinarie hjälpa till innan de hinner komma, stoppen brukar vara rätt korta.

Hej,

Det är sant. Det är sällan man överhuvudtaget ser ersättningsbussar för T-banan mot Mörby. På MTR-tiden skymtades någon MAN-boggivagn vid ytterst få tillfällen.
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: igel skrivet 12 oktober 2019, 21:53:18 PM
Det finns två alternativ när det gäller denna bild.
1. Bussen har parkerat med en tilltagen marginal från hållplatskanten.
2. Bussen kör omkring med parkeringsljus.
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 12 oktober 2019, 22:27:34 PM
Citat från: igel skrivet 12 oktober 2019, 21:53:18 PM
Det finns två alternativ när det gäller denna bild.
1. Bussen har parkerat med en tilltagen marginal från hållplatskanten.
2. Bussen kör omkring med parkeringsljus.

Hej,

Det är alternativ 2 som gäller. Jag fotograferade bussen i farten.
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: Walter skrivet 12 oktober 2019, 22:31:52 PM
Citat från: igel skrivet 12 oktober 2019, 21:53:18 PM
Det finns två alternativ när det gäller denna bild.
1. Bussen har parkerat med en tilltagen marginal från hållplatskanten.
2. Bussen kör omkring med parkeringsljus.

Eller att ljusen inte återges til fullo på bilden.
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 14 oktober 2019, 07:05:55 AM
Citat från: Walter skrivet 12 oktober 2019, 22:31:52 PM
Eller att ljusen inte återges til fullo på bilden.
Volvo har på denna generation bussar oftast ett vred för belysningen som man aktivt måste vrida för att tända upp belysningen, så det är inte ovanligt att se dessa och B9:orna som har samma upplägg köra omkring med bara positionslamporna tända fram.
Nyare bussar oavsett tillverkare verkar ha liknande lösningar då det inte är helt ovanligt att se bussar köra omkring med bara strålkastarna fram tända medan alla positionsljus inklusive bakre belysning är släckt så länge föraren inte bromsar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: igel skrivet 14 oktober 2019, 08:34:07 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 oktober 2019, 07:05:55 AM
Volvo har på denna generation bussar oftast ett vred för belysningen som man aktivt måste vrida för att tända upp belysningen, så det är inte ovanligt att se dessa och B9:orna som har samma upplägg köra omkring med bara positionslamporna tända fram.
Nyare bussar oavsett tillverkare verkar ha liknande lösningar då det inte är helt ovanligt att se bussar köra omkring med bara strålkastarna fram tända medan alla positionsljus inklusive bakre belysning är släckt så länge föraren inte bromsar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
För att ens starta denna generations bussar måste man vrida vredet och tända lysena. Vrider man så lite som möjligt får man halvljus. Och vrider man så mycket som möjligt får man helljus. Så parkeringsljus fås endast om man vrider det till mittläget. (Parkeringsljus vid avstängd motor är läget minus ett).
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: Ersa skrivet 14 oktober 2019, 08:47:31 AM
Bussen på bilden tillhör generationen där automatiskt halvljus för vredets 0-läge är en funktion som kan kopplas in och ut via färddatorn. På de 8500-bussar där halvljuset inte tänds automatiskt på 0-läget har en förare eller någon annan varit inne i menyerna och aktivt stängt av funktionen. De har alla levererats från Volvo med denna funktion påslagen.

På tidigare generationer var funktionen ofta kopplad till en fysisk strömbrytare inne i säkringsskåpet, intill strömbrytare för sport/ekonomiläge för automatlådan och dörrbroms på/av.
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: buskörare skrivet 14 oktober 2019, 09:08:11 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 oktober 2019, 07:05:55 AM
Volvo har på denna generation bussar oftast ett vred för belysningen som man aktivt måste vrida för att tända upp belysningen, så det är inte ovanligt att se dessa och B9:orna som har samma upplägg köra omkring med bara positionslamporna tända fram.
Nyare bussar oavsett tillverkare verkar ha liknande lösningar då det inte är helt ovanligt att se bussar köra omkring med bara strålkastarna fram tända medan alla positionsljus inklusive bakre belysning är släckt så länge föraren inte bromsar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

På våra nya finns det precis som på nyare bilar, ett autoläge. Men jag hade upp det förra vintern när alltför många körde runt med släckta bakljus även i mörker. Då gick dom ut med info på PC'n och även ropade ut. På fordon som har många olika förare, borde halvljus vara standard om man inte aktivt väljer nått annat.
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: Jo skrivet 14 oktober 2019, 09:17:37 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 oktober 2019, 07:05:55 AM
Volvo har på denna generation bussar oftast ett vred för belysningen som man aktivt måste vrida för att tända upp belysningen, så det är inte ovanligt att se dessa och B9:orna som har samma upplägg köra omkring med bara positionslamporna tända fram.
Nyare bussar oavsett tillverkare verkar ha liknande lösningar då det inte är helt ovanligt att se bussar köra omkring med bara strålkastarna fram tända medan alla positionsljus inklusive bakre belysning är släckt så länge föraren inte bromsar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Släta bakljus är ju EU:s bidrag till att rädda världen!
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: Ersa skrivet 14 oktober 2019, 09:53:21 AM
Citat från: Jo skrivet 14 oktober 2019, 09:17:37 AM
Släta bakljus är ju EU:s bidrag till att rädda världen!

Nej, så är det inte. EU har infört tända varselljus (DRL, Daytime Running Lights, på engelska) framtill som regel på nya helhetsgodkända bilar i medlemsländerna. Innan dess var alla bilar söder om Norden helt nersläckta både bakåt och framåt på dagtid. Körde man med påslaget halvljus i t.ex Portugal och Frankrike för bara 5-10 år sedan, blinkade mötande bilister med helljuset åt en.
Det EU har gjort är alltså att tända upp dessa mörka bilar framtill dagtid. Att svenska bilister inte har koll på sin egen bils ljusreglage, trots att man enligt lag är skyldig till att ha koll, är inte EU:s fel. Det är enbart bilistens eget ansvar att vrida sin bils ljusvred till halvljusläget om denne vill synas bakifrån i dimma, gryning och skymning.
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: Ersa skrivet 14 oktober 2019, 09:56:25 AM
Citat från: buskörare skrivet 14 oktober 2019, 09:08:11 AM
På fordon som har många olika förare, borde halvljus vara standard om man inte aktivt väljer nått annat.

Läs vad jag skrev ovan. Det är standard vid leverans, men klåfingriga personer har aktivt gått in och stängt av funktionen i menyn.
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: Ersa skrivet 14 oktober 2019, 09:59:49 AM
Citat från: igel skrivet 14 oktober 2019, 08:34:07 AM
För att ens starta denna generations bussar måste man vrida vredet och tända lysena. Vrider man så lite som möjligt får man halvljus. Och vrider man så mycket som möjligt får man helljus. Så parkeringsljus fås endast om man vrider det till mittläget. (Parkeringsljus vid avstängd motor är läget minus ett).

Du talar om generationen innan, de allra första 8500orna från 2002 och några år framåt.
Den på bilden tillhör 8500an med nästa generations intrumentbräda, den med "satelliter" på bägge sidan om ratten, där ljusvredet inte har något med tändningen att göra. Tändningen med återfjädrande startläge är ett helt separat vred.
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: buskörare skrivet 14 oktober 2019, 11:29:51 AM
Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2019, 09:56:25 AM
Läs vad jag skrev ovan. Det är standard vid leverans, men klåfingriga personer har aktivt gått in och stängt av funktionen i menyn.

Jag läser och ser inget annat än att du skriver om Volvobussar. Att våra förare skulle gå in i menyerna på våra MAN håller jag för helt osannolikt.
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: F.Å skrivet 14 oktober 2019, 15:09:14 PM
Denna buss har ett förflutet i Danmark. Säkerligen därifrån ljuskonfiguration hänger med också.
Titel: SV: Nobina 3159 vid Mörby centrum - 11 oktober 2019
Skrivet av: Ersa skrivet 14 oktober 2019, 18:52:17 PM
Citat från: F.Å skrivet 14 oktober 2019, 15:09:14 PM
Denna buss har ett förflutet i Danmark. Säkerligen därifrån ljuskonfiguration hänger med också.

Ingen skillnad mot de svensksålda, utöver att halvljuset släcks ner om man lägger i parkeringsbromsen eller öppnar en dörr och därmed aktiverar dörrbromsen, då ljusvredet är i halvljusläge.
På 0-läget lyser halvljuset konstant, bara motorn går. Oavsett bromsar/dörrars lägen.