Rosero First (Iveco)

Startat av Buss och fritid, 12 februari 2021, 18:57:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss och fritid

Är det någon som har någon erfarenhet av Iveco First?

Christer K

Har inte kör denna modellen men väl andra för typ 30 pax, bra buss och bra väghållning. Skapligt tyst i kupén så en väl fungerande buss.
Mycket beror på vilken typ av körning. Den som jag körde var skolbuss m - f och l - s beställningskörning.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

j-a

Antar att du menar Rosero first med Iveco chassi/motor?

Buss och fritid


Mussebuss

Kör två modeller av dessa nästan dagligen och det är ingen dröm av rosa små moln.. Detta är ju lite av en subjektiv bedömning som kan variera från förare till förare så jag ska inte döma ut dem totalt. Men fick jag en egen ande i lampan som lämnade önskningar uppfyllda så hade dom blivit bra bojsänken.
Vi kör en 21 pers lågentré och en 26 pers normalgolv. Fabriken köper in chassi från Iveco som dom efter behov anpassar/sågar isär för att sedan svetsa ihop en rostfri busstomme av finskt fyrkantsstålrör. Utanpå detta limmar man en till stor del ickemetallisk kaross (plast och glasfiber).
Erfarenheterna säger att normalgolven är betydligt driftsäkrare än dom nersågade/isärplockade lågentréerna.
Våra normalgolvare är dessutom utrustade med en mycket välfungerande (faktiskt det bästa på hela fordonet ;D) 8-växlad automatlåda kallad Hi-Matic. En dröm mot den totala mardrömmen "robotlådan" som våra lågentréer är utrustade med. Dyrare husbilar med Fiat/Iveco chassi kunde vara utrustade med denna växellåda, och jag tänkte direkt i en snabb tanke att vem skulle vilja förstöra sin semester med en tingest som denna låda? ::)
Dessutom är jag en hyfsad välbyggd man på 193 cm och då är dom inte heller roliga ur den aspekten. Är man en liten filur på 160cm och 60 kg så blir dom säkert en gnutta trevligare.
Nästa aspekt är värmesystemet som i vårt fall är "knepigt" så behöver vi inte nämna mer än så.. Inte roligt i februari 2021.
Ännu en aspekt är det mediokra ljuset i standarduppsättning. Vi såg då knappt någon skillnad mellan hel och halvljus.
Det finns mycket mer att nämna om denna tingest, men man får väl skaffa sig egen erfarenhet. Min högst personliga är att jag skulle vilja slippa dem för gott. Det får jag tycka för privat bruk ;)