SL Linje 350 "på Mälaren" upphör from 1 april

Startat av Jimmy, 05 februari 2021, 06:59:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

SL skriver på sin hemsida:
"Försöket med busslinje 350 på Ekerö fortsätter inte efter 31 mars, utan upphör att gå i trafik 1 april.
Busslinje 350 har gått mellan Ekerö centrum och Fittja, som ett försök sedan 2019. Från 1 april 2021 läggs försöket ner."

Har gått där sedan 2019-08-19.

Det är ju i alla fall en lite längre period än föregångaren på samma färjeled på Mälaren.
Det var linje 303 som gick Brommaplan – Fittja m-f 1994-08-15 – 1995-08-20

Jimmy

Citaro C2

Låt detta bli det sista upplivningsförsöket!

Bussmicke

Ja det var inte inte särskilt länge de gick stora bussar där förra gången.

Tror att linjen haft större chans att överleva om det inte var färja involverad. 

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Nästa gång som troligen kommer gå betydligt bättre är ju då förbifart Stockholm kommer vara byggd, det kan man i princip vara säker på...

Citaro C2

Jag har väldigt svårt att se syftet med denna linje. Må hända att förbifarten gör linjen vettigare men då borde den kanske förlängas till Tumba eller Södertälje?

Nico

Under alla år har ju behovet av sträckan varit ganska måttligt. I alla fall för att attrahera kollektivtrafikresenärer. Man får väl se hur stort ett eventuellt framtida behov kan vara. Ett aber med att köra busstrafik till Mälaröarna är att anslutningen för Förbifarten ju hamnar väldigt långt från allt. Bara att ta sig till/från Tappström kommer att ta onödigt lång tid så de som ska klura ut framtida trafikering har nog en del att grunna på.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Maven

De fantasifulla planerna på omfattande busstrafik i förbifarten verkar ju mest vara något som bil-lobbyn hittat på för att få igenom denna dinosaurie till motorvägsprojekt. Någon rusningslinje blir det förhoppningsvis, men är det verkligen förankrat med SL att de ser behov av, och har finansiering för, de bussar för 10 000 resenärer per dygn som nämnts?
Skulle busstrafiken verkligen vara effektiv så skulle den väl ha byggts som "tunnelbana" med hållplatser rakt under viktiga knutpunkter, dit resenärerna snabbt tar sig med hissar eller rulltrappor, och bussarna bara svänger av till en motorvägshållplats i parallellgående körfält. Då kunde man få restider som vore någotsånär konkurrenskraftiga mot bilen.

Tommy E

Det är säkert ett resultat av coronan, både direkt genom att resandet på den aktuella linjen minskat, och indirekt genom att resandet i stort minskat vilket kräver besparingar. Innan viruset kom uppfattade jag det ändå som att linjen var hyfsat välbelagd, åtminstone i rusning. En nackdel som redan nämnts i tråden är ju att det förmodligen var få som hade sin start- och målpunkt kring ändhållplatserna. Utan att ha tillgång till någon statistik skulle jag tro att majoriteten i linjens tilltänkta målgrupp har start-och målpunkter runtom i Ekerö tätort respektive i Flemingsberg eller Södertälje. Därmed kräver de flesta resorna minst två byten, vilket inte gör förbindelsen så värst attraktiv för arbetspendling. Att man dessutom ofta missade bytet mellan 350 och 748 i Fittja med ganska liten marginal gjorde ju inte heller saken bättre.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

rengmark

Nu är det bara några timmar kvar. Enligt SLs reseplanerare ökar restiden i fortsättningen med bortåt en timme. Dåligt att man vägrar att lägga in färjan i sökningen.

Bussmicke

Vi som känner till färjan tar den ju ändå.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

I Vaxholm finns Båtlinjen 941 (Rindöfärjan) i reseplaneraren, så om någon bara orkade skulle Slagsta också få ett nummer. 

Fredrik Gelin

En möjlig förklaring kanske är att Rindöfärjan är en del av länsväg 274 medan Slagstafärjan "bara" är en genväg och således avgiftsfinansierad.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


igel

Å andra sidan får man upp Waxholmsbolagsturer som förslag om man söker Nybroplan-Vaxholm, och där gäller inte häller vanlig SL-taxa. Men det står "Du behöver Waxholmsbolagets biljett för resan. Under lågsäsong gäller även vissa av SL:s periodbiljetter."

Ulf Berlin

Rindöfärjan är ju nödvändig att ta då linje 678 på Rindön inte alltid utgår från Vaxholm.../Ulf

Tommy E

Jag ser inget skäl till att Slagstafärjan inte skulle kunna vara med i reseplaneraren. Fotgängare reser avgiftsfritt med färjan sedan några år tillbaka, och promenaden till linje 702 på Slagstasidan är ju inte heller speciellt lång. Som igel skriver krävs det nog bara att någon gör sig omaket att införa ett "linjenummer" och lägga in tidtabellen. ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se