Landsbygdstrafikprojekt Ornäs/Torsång

Startat av 1896, 07 oktober 2009, 11:09:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Borlänge Kommun har enligt protokollet för senaste mötet i Trafikutskottet för avsikt att sätta in anropstyrd trafik Ornäs-Torsång-Borlänge och omvänt, 4 turer ser det ut som 17.30, 22.00 från Ornäs-Torsång och 21.30, 23.30 från Borlänge, exakt från vilket datum framgår inte.

Jag tänker att hela Landsbygdstrafiken runt Borlänge skulle behöva en ordentlig översyn, nu när man gjort en över stadstrafiken. Det ser lite illa ut tycker jag, om man bara satsar på halva trafiken i Borlänge.

Wetjo

Med den rotation som finns Från politkerbeslut till verklighet inträffar kan vi kanske räkna med detta from sommaren.
Positivt för kollektivtrafiken och för de boende i Torsång/Ornäs.  ;D
Nu är det helgtrafik för de som bor i Torsång som gäller att argumentera för till nästa beslut...  ;)

1896

Landsbygdstabellen i Dalarna har hängt med i många år, med smärre justeringar, det behövs en rejäl genomgång, där man tittar på ex styv tidtabell på vissa linjer.

Just linje 19/Torsång, kan med fördel göras om till stads linje, med timtrafik hela dagen, och då med kvälls och helgtrafik.

Göran B

Citat från: 1896 skrivet 08 oktober 2009, 12:14:41 PM
Landsbygdstabellen i Dalarna har hängt med i många år, med smärre justeringar, det behövs en rejäl genomgång, där man tittar på ex styv tidtabell på vissa linjer.

Just linje 19/Torsång, kan med fördel göras om till stads linje, med timtrafik hela dagen, och då med kvälls och helgtrafik.

Det hade linjen så gott som en gång i tiden - för 70 år sedan. I slutet av 1960-talet hittade jag vid en renvoering i granngården en tidtabell för trafiken Borlänge - Torsång från 1930-talets slut. (Tyvärr behöll jag den inte) Som jag minns det var det mycket tät trafik, betydligt tätare än den trafik som fanns då i slutet på 1960-talet. Men mitt minne av tabellen kan vara fel.

1969 har jag dock klara minnen av trafiken - eftersom jag var daglig användare av den till/från skolan. Det fanns bussar som vände i Alsbäck (på skolgården - ett varv runt skolhuset!!) - de annonserades som stadstrafik på linje 14. Det var dock bara ett par turer M-F. Bussarna till Torsång/Tronsjö/Milsbo gick desto tätare - defintivt även lördag och söndag. Min familje hade inte bil så vi använde alltid bussen in till Borlänge. Till Falun kunde man ta sig med linje 15 Borlänge - Alsbäck - Ornäs (skyltades "Ornäs via Dalsjö"). Byte vid dåvarande busstationen i Ornäs med en gigantisk väntsal - numera riven.

Sådär - med din notis så triggade du igång mina tidigaste bussminnen!




Wetjo

Det kommer nog mera trafik vad det lider...
Dom bygger ju många hus mellan Torsång och Ornäs.
Så om "lokalbefolkningen" ligger på, blir det nog tätare trafik.