Upphandlingar klara i västsverige

Startat av Knallhatt, 29 september 2008, 16:13:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2008, 15:59:38 PM
Nu har jag haft "förmånen" att läsa inlagan som Borås Lokaltrafiks ombud ingett till Länsrätten.... en mycket intressant läsning måste jag säga, sammanfattningsvis yrkar BL på att samtliga anbudsgivares bud vars pris var fördelaktigare än BL:s ska förkastas av olika mer eller mindre intressanta skäl, Veolias anbud ska förkastas eftersom man inte angett exakta adresser där fordonen ska stationeras runt om i länet?? Något sådant hårt specificerat skallkrav kan jag inte minnas fanns i underlaget, eftersom VT inte kräver in några omloppsplaner för fordonen (i stil med t.ex SL) är det helt upp till trafikutövaren att planera omloppen och därmed placering av fordonen efter bästa förstånd och så optimalt som möjligt.

Om nu detta inte skulle falla rätten i smaken hänvisar man till brister i underlaget eftersom ett flertal kompletteringar förekommit under anbudstiden (har man aldrig hört talas om SL ??) och en hel hop med punkter där man inte förstått VT:s mening, b.la ålderskraven och möjligheten att redan vid anbudslämnandet kunna erhålla besked huruvida bussar äldre än 13 år skulle kunna godtas genom dispens.

Hur som helst så har ju dessa punkter knappast påverkat enbart Borås Lokaltrafik varför likabehandlingsprincipen knappast har satts ur spel.



Har vi läst samma inlaga eller är jag så dum i huvudet att jag inte fattar vad jag läser?

Västtrafik har, enligt inlagan, justerat förfrågningsunderlaget efter hand utan att BL fått ta del av detta. De privata bolagen på prispallen har dessutom begärt uppskov av anbudstidens deadline. Västtrafik har justerat förfrågningsunderlaget, samt anbudstiden för att de privata bolagen skall gynnas och BL missgynnas. Om detta stämmer så har INTE BL behandlats likvärdigt som de privata aktörerna.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2008, 16:18:59 PM
BL:s fråga kan därför enbart bli aktuell om man redan från början går in med gamla bussar.


Vilket man inte har för avsikt att göra mer än under en övergångsperiod, vilket är helt förståeligt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2008, 16:33:06 PM
Veolia Transport har däremot meddelat att man avser att sätta in nya bussar.



Kan Veolia trolla? Hur ska de annars hinna få fram dessa bussar på sju månader? Eller det kanske rör sig om nypåställda bussar vid trafikstart?

Jag önskar Veolia lycka till! Även om jag står i tacksamhetsskuld inför BL för all den hjälp de bistått mig med i min prekära situation och därmed inte har för avsikt att sticka kniven i ryggen på BL så kan det på ett sätt bli spännande och intressant att se hur Veolias planer komer att se ut efter verkställande. Även Bl kan behöva lite omrörning i grytan.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 09 oktober 2008, 22:57:44 PM
Kan Veolia trolla? Hur ska de annars hinna få fram dessa bussar på sju månader? Eller det kanske rör sig om nypåställda bussar vid trafikstart?

Jag önskar Veolia lycka till! Även om jag står i tacksamhetsskuld inför BL för all den hjälp de bistått mig med i min prekära situation och därmed inte har för avsikt att sticka kniven i ryggen på BL så kan det på ett sätt bli spännande och intressant att se hur Veolias planer komer att se ut efter verkställande. Även Bl kan behöva lite omrörning i grytan.

Om inte upphandlingen överklagats hade allt varit klart mellan Västtrafik och Veolia Transport i morgon. De hade då haft nio månader på sig till trafikstart att få bussarna levererade. Det skulle inte varit någon omöjlighet även om man också räkna lite tid för en upphandling. Det är dock lättare för privatägda företag att göra en sådan än för offentligägda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

blubb

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 09 oktober 2008, 02:50:36 AM
31 stycken 95or  efter kontroll 
Det anser jag som avtalsbrott
Desutom är företaget iso cerificerat ... för vad då? inte för vagnparken iaf som inte är och kan vara den miljörenaste i branchen. Ett sånt jätteföretag som BL ska ju föregå med gott exempel mot de mindre aktörerna, men det har tydligen missats helt.
Även om ett företag kan få dispens så ska det gälla några få bussar Och inte över 30 iaf .. det tycker jag är dålig stil

Ett företag (BL) kan kvalitets cetrifieras enligt 9001 om det alltid väljer att köra med de sämsta bussarna. Det gäller bara att inte skaffa nya bussar för då faller system med att använda det sämsta som finns!

Svemicke

#80
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2008, 23:44:20 PM
Nä du har nog inte förstått eller så är det någon som har "tillrättalagt" det hela för dig  :-[
Ingen har tillrättalagt någonting för mig.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2008, 23:44:20 PMGivetvis har BL som alla andra gått del av alla handlingar, frågor o svar etc under anbudstiden, handlingar och justeringar som till sin mängd etc inte är ens hälften av vad som brukar förekomma vid upphandlingar av jämförbar storlek i SL området, anbudstiden har förlängts just med hänsyn till dessa justeringar som bara till en liten del berört Sjuhäradsområdet, detta för att "ALLA" inkl Borås Lokaltrafik utan stress och indragna semestrar ska kunna färdigställa ett anbud, på vilket sätt detta skulle ha missgynnat just Borås Lokaltrafik och gynnat alla andra budgivare (med avsevärt större upphandlingsorganisationer) tror jag inte ens BL:s ombud kan förklara
Huruvida alla fått ta del av handlingarna vet inte jag, men vad jag läst i promemorian, som Du också tagit del av, enligt utsago, så står att läsa bland annat:

3.1 Västtrafik har utvärderat Veolias, Swebus och Arrivas anbud trots att dessa på flera punkter inte uppfyller angivna skall-krav i förfrågningsunderlaget och rätteligen inte skulle ha utvärderats.

Vidare:

3.3 Förutsättningarna för utvärdering har ändrats gentemot det ursprungliga förfrågningsunderlaget genom de 17 kompletteringar som Västtrafik har lämnat i samband med svar på inkomna frågor och genom det stora antalet nya versioner av dokument i förfrågningsunderlaget. Ändringarna är av så genomgripande art att de står i strid med gemenskapsrättens krav på likabehandling och transparens.

Västtrafik har dessutom genomfört två förlängningar av anbudstiden. Varför?

Trots att de privata aktörerna inte uppfyllt alla "skall-krav" så har de tillåtits att delta i utvärderingsprocessen. Är det inte att missgynna Borås Lokaltrafik som, vad företagets ombud påstår, anser ha lidit skada utav detta? Trots brister i de privata aktörernas anbud så har de ändå favoriserats framför BL enbart på grund av priset. Är detta rättvist?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2008, 00:34:39 AM
Nu har inte BL:s ombud påstått att BL inte fått ta del av vare sig förlängning eller frågor o svar/kompletteringar under anbudstiden, utan enbart att detta varit till besvär/nackdel för BL (och givetvis för alla budgivare)

Har du läst vilka s,k skallkrav som det refereras till? och har du isåfall även läst vad som står i förfrågningsunderlaget?
Flera av de punkter som tas upp i inlagan faller då direkt eftersom något sådan specifikt skallkrav saknas i förfrågningsunderlaget, du kan ta den första punkten t.ex.
Du får gärna presentera skallkraven för mig. Har letat efter förfrågningsunderlaget idag, men ej lyckats hitta det.

Som jag tolkar det har BL lämnat in sitt anbud redan innan anbudstiden förlängts och de 17 kompletteringarna lämnats av Västtrafik. Ett sätt för Västtrafik att anpassa upphandlingen åt de privata bolagen. Har jag fel?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2008, 00:49:40 AM
Nej nej nej, isåfall skulle BL:s anbud ha förkastats direkt utan vidare debatt och aldrig utvärderats, alla intressenter har haft lika förutsättningar men jag kan kanske förstå BL:s ombud lite, hade anbudstiden istället varit extremt kort hade säkerligen konkurrensen blivit mindre, priset högre och BL legat bättre till eftersom man förhoppningsvis redan hade sådana parametrar som fordonsomlopp, tomkörningar, uppställningsplatser och ev underentreprenörer klara sedan tidigare, ser man så kan man kanske påstå att BL missgynnats eftersom deras fördel av att redan köra trafiken utjämnats men det är ju knappast något fel.

Skallkraven är hyfsat omfattande och inget som jag har möjlighet skriva ner här, en kopia på förfrågningsunderlaget kan du säkerligen begära ut från VT eller från Länsrätten alternativt kan tjänster som  OPIC www.opic.se hjälpa dig.
OPIC var intressant. Sidan hamnade bland Favoriter.

Om det är som Du påstår så hade de privata aktörerna missgynnats om BL fått trafiken, vilket inte heller är rättvist.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2008, 00:57:46 AM
Så är det ju alltid, du har ju en viss fördel om du redan kör den aktuella trafiken och det inte blir några omfattande förändringar, alla utomstående måste ju själva ut på fältet och kolla upp förutsättningarna, hur lång tid tar det att tomköra olika vägar vid oilka tider? var ska vi placera bussarna för att få kortast möjliga tomkörningar, hur många bussar ska vi lägga anbudet på, dvs hur många bussar går åt i dimensionerande tid med optimalaste fordonsanvändning.
Är BL naiva som överprövar upphandlingen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Sjöberg

Prutar BL och går med förlust vem får stå för det då ?  :(
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2008, 01:02:54 AM
Det vill jag inte kommentera, dock känns det väldigt tunt, man ska också komma ihåg att även om Länsrätten nu skulle anse att VT begått ett fel i o m att anbudstiden förlängdes innebär det enbart en ny upphandling, de punkter som gäller övriga anbudsgivare ser jag som utsiktslöst att vinna på, främst i högre instans.

En ny upphandling innebär då antingen att BL prutar 10 Mkr om året för att vara säker att få trafiken alternativt att alla ligger kvar på samma prisnivå +/- några procent.


Ungefär så har jag också ansett. BL kämpar nog i motvind för sin överlevnad i den här frågan.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 10 oktober 2008, 01:04:54 AM
Prutar BL och går med förlust vem får stå för det då ?  :(
Det kan nog ingen här inne ge svar på i dagsläget.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Sjöberg

Jo det är ju så klart Boråsarna via skattsedel förståss   
Skönt att jag lämnat Borås ...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Jan Sjöberg

Det är inte roligt. Inte konstigt att många ledsnar och slutar.
Byter branch. Bussbranchen förlorar varje år mycket erfaren personal.
Just nu är det ju både upphandlingar som är överklagade och många 40talister som går i pension.
Det kommer att bli riktigt  kris framöver inom branchen.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2008, 01:14:02 AM
Ja jag tänker i allafall på de cirka 1000 bussförare som idag lever med den osäkerheten att man inte vet var eller åt vem eller om man ens har något jobb from nästa sommar, med reservation för att det hunnit komma in någon ytterligare överprövningsbegäran rörande VT är det just nu 4 stora trafikområden i landet där inga besked kan lämnas eftersom rättens kvarnar mal, det är den stora nackdelen med överprövningar att personalen på fältet får lida.

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 10 oktober 2008, 01:17:32 AM
Det är inte roligt. Inte konstigt att många ledsnar och slutar.
Byter branch. Bussbranchen förlorar varje år mycket erfaren personal.
Just nu är det ju både upphandlingar som är överklagade och många 40talister som går i pension.
Det kommer att bli riktigt  kris framöver inom branchen.
En av anledningarna till att så många bussförare ledsnar är kanske detta eviga skifte av arbetsgivare som följer i och med upphandlingssystemet. Finns ju ingen säkerhet någonstans.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -