...verkar alla stå reggade på Keolis Teknikutveckling i Sthlm???? Que... åtminstone ett par av dem rullar ju i trafik I Botkyrka (såg 2635 idag) - hvadan detta?
2604 är också i Botkyrka, såg den i Alby förra veckan.
Även 2607, 2623 och 2624 bör finnas där.
2648-2651 finns i Björknäs nu och åtminstone 2650 och 51 har satts ut i trafik.
Härrydas gamla vagnar.
Åkte 2624 idag och såg även 2604 och 2607. Hur kommer det sig att de har Nobina-tyg på stolarna?
Har sett 2648,49,50 och 51 i trafik från Björknäs
Citat från: Citaro C2 skrivet 03 april 2021, 18:56:06 PM
Åkte 2624 idag och såg även 2604 och 2607. Hur kommer det sig att de har Nobina-tyg på stolarna?
Tyget kom till under Swebus tiden, personligen säger jag Swebus-Nobina till det tyget å Nobina-tyg åt de nuvarande mörkblå med vita streck.
Hursomhelst, det tyg du syftar på är mig veterligen väldigt vanligt för stadsbussarna i Göteborg, finns en hel del (kanske alla?) stadsbussar iallafall.
2621 sågs på 707:an häromdan... nån som orkar sammanställa en lista?
Jag hittade 2618 och 2619 i Tumba.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
De flesta är ju skrivna på teknikutveckling, bara några verkar skrivna på Botkyrka (Eriksberg).
Enligt vad som hittills rapporterats i forumet samt de få som är skrivna på Eriksberg:
Björknäs: 2648-2651
Eriksberg: 2604, 2607, 2618, 2619, 2621, 2623, 2624, 2632, 2634, 2635, 2637, 2640
Teknikutveckling: 2601-2603, 2605, 2606, 2608-2617, 2622, 2625-2631, 2633, 2636, 2638, 2639, 2641, 2642
2620 skrotad efter brand, 2643-2647 kvar i Göteborg (kollade dock bara 2643).
Om alla är ommålade och i trafik vet jag ej, ingen var dock avställd av de jag kollade.
/Måns
2637 kan adderas till Eriksberg nu med =)
2641 syntes idag i Tumba med! Men vad är det som försvinner egentligen? 39XX-bussarna verkar finnas kvar? Skrotar man 55XX redan, och om så, varför har inte Gubbängen fått några 26XX istället för sina 55XX???
Jag gissar att B9S ersätts med 26xx. En känsla jag har.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: virtual1 skrivet 08 april 2021, 14:16:23 PM
2641 syntes idag i Tumba med! Men vad är det som försvinner egentligen? 39XX-bussarna verkar finnas kvar? Skrotar man 55XX redan, och om så, varför har inte Gubbängen fått några 26XX istället för sina 55XX???
Varför skulle dem skrota nyare bussar än dem som ska ersättas? logik noll.
som bussmicke skriver är de nog B9S som ryker först då dessa blir 16 år och för gamla för avtalet (om de nu gäller fortfarande)
Rullar fullt med B9S i området, så de har inte försvunnit, sett lätt 15 olika individer under 2 dagars tid där... - betydligt fler än 55XX-scanior som jag tror jag sett tre stycken av.
fast de betyder ju knappast att dem ska skrota scaniorna som "bara" är 10 år och ersätta med scanior som är 11 år
Citat från: virtual1 skrivet 08 april 2021, 16:48:08 PM
Rullar fullt med B9S i området, så de har inte försvunnit, sett lätt 15 olika individer under 2 dagars tid där... - betydligt fler än 55XX-scanior som jag tror jag sett tre stycken av.
Okej, var en tanke bara.
Många kom ju 2005.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Många B9S i Stockholm sydväst börjar se riktigt ledsna ut.
Mjölkiga rutor, plåtskador o allmänt risiga.
I takt med att Botkyrkas 26xx har satts ut i trafik verkar motsvarande antal av deras äldsta b9s tagits ur trafik, det vill säga de få 63xx-vagnar (6301-09) som fanns kvar. Den sista ställdes av i förrgår den 6 april (6307). Rimligen bör 64xx-vagnarna och/eller 66xx-vagnarna stå näst på tur, men det som talar för att de ett år yngre 39xx-vagnarna lika gärna kan slopas härnäst är att de är normalvagnar med färre sittplatser vilket bör vara extra oönskat i dessa pandemitider.
Blir ett långt inlägg, men här är bussarna som är årsmodell 2005 och 2006 och borde hänga löst, 05:orna lär iaf vara borta innan året är slut. Finns det tillräckligt med Göteborgare att ersätta med?
Årsmodell 2005
3834 Nacka
3835 Nacka
3836 Nacka
3841 Nacka
3842 Nacka
3843 Nacka
3856 Nacka
3857 Nacka
6401 Eriksberg
6402 Eriksberg
6403 Eriksberg
6404 Eriksberg
6405 Eriksberg
6406 Eriksberg
6407 Eriksberg
6408 Eriksberg
6409 Eriksberg
6410 Eriksberg
6411 Nacka
6412 Nacka
6413 Eriksberg
6415 Nacka
6416 Nacka
6417 Nacka
6418 Nacka
6419 Nacka
6421 Nacka
6422 Nacka
6423 Nacka
6424 Nacka
6425 Nacka
6426 Nacka
6427 Nacka
6428 Nacka
6429 Nacka
6430 Nacka
6431 Nacka
6432 Nacka
6433 Nacka
6434 Nacka
6435 Nacka
6437 Eriksberg
6438 Eriksberg
6439 Eriksberg
6440 Eriksberg
6441 Eriksberg
6442 Eriksberg
6443 Eriksberg
6444 Eriksberg
6445 Eriksberg
6446 Nacka
6447 Nacka
6448 Nacka
6449 Nacka
6450 Nacka
6451 Nacka
6452 Nacka
6453 Nacka
6454 Nacka
6455 Nacka
6456 Nacka
6457 Nacka
6458 Nacka
6459 Nacka
6460 Nacka
6461 Nacka
6462 Nacka
6463 Nacka
6464 Nacka
6465 Nacka
6466 Eriksberg
6467 Eriksberg
6468 Eriksberg
6469 Eriksberg
6470 Eriksberg
6471 Eriksberg
6472 Eriksberg
6473 Eriksberg
6474 Eriksberg
6475 Nacka
6476 Nacka
6477 Nacka
6478 Nacka
6479 Nacka
6480 Nacka
6482 Eriksberg
6483 Eriksberg
6484 Eriksberg
6485 Eriksberg
6486 Nacka
6487 Eriksberg
6488 Nacka
6489 Nacka
6490 Nacka
6491 Nacka
6492 Eriksberg
6493 Eriksberg
6494 Eriksberg
6495 Nacka
6496 Eriksberg
6497 Nacka
6498 Nacka
6499 Nacka
6620 Eriksberg
6625 Nacka
6646 Eriksberg
6647 Eriksberg
6648 Nacka
6649 Nacka
Årsmodell 2006
3701 Nyboda
3702 Nyboda
3703 Nyboda
3704 Nyboda
3705 Nyboda
3706 Eriksberg
3707 Eriksberg
3708 Eriksberg
3709 Eriksberg
3710 Eriksberg
3711 Eriksberg
3712 Eriksberg
3911 Nyboda led
3912 Nyboda
3913 Nyboda
3914 Nyboda
3915 Nyboda
3916 Nyboda
3917 Nyboda
3918 Nyboda
3919 Nyboda
3921 Nyboda
3922 Nyboda
3923 Nyboda
3924 Nyboda led
3957 Nyboda normal
3958 Nyboda
3959 Nyboda
3960 Eriksberg
3961 Eriksberg
3962 Eriksberg
3963 Eriksberg
3964 Eriksberg
3965 Eriksberg
3966 Eriksberg
3967 Eriksberg
3968 Eriksberg
4701 Nyboda
4702 Nyboda
4703 Nyboda
4704 Nyboda
4707 Nyboda
4708 Nyboda
4709 Nyboda
4711 Nyboda
4712 Nyboda
4713 Nyboda
4714 Nyboda
4715 Nyboda
4716 Nyboda
4717 Nyboda
4718 Nyboda
4719 Nyboda
4720 Nyboda
4721 Nyboda
4722 Nyboda
4723 Nyboda
4724 Nyboda
4725 Nyboda
4726 Nyboda
4727 Nyboda
4728 Nyboda
4729 Nyboda
4730 Nyboda
4731 Nyboda
4732 Nyboda
4733 Nyboda
4734 Nyboda
4735 Nyboda
4736 Nyboda
4737 Nyboda
4738 Nyboda
4739 Nyboda
4740 Nyboda
4741 Nyboda
4742 Nyboda
4743 Nyboda
Vilken röra, OCD i mig får klåda av listan ovan. Ex 6413 är i Eriksberg men inte 6412 och 6414 o.s.v. Samma med 6487, 6497 och 6620.
Varför inte samla ihop bussarna i större serier?
4701-4743 ser bättre ut.
Hoppas verkligen inte att de ca 50 st normalbussar (2006) ersätts av boggibussar, men det är väl lika bra att ställa in sig på det.
Eller så blir det blåa boggi bussar på 172,173 471 och 474 :)
Det skulle vara katastrof
Citat från: Citaro C2 skrivet 08 april 2021, 21:13:19 PM
Vilken röra, OCD i mig får klåda av listan ovan. Ex 6413 är i Eriksberg men inte 6412 och 6414 o.s.v. Samma med 6487, 6497 och 6620.
Jag tror du menar 6495 eller 6496
6495, se jag kunde inte ens skriva rätt nummer så rörigt är det. ;D
Sen har vi ju även 3701-12 som är Scania Omnilink-ledvagnar av 2006 års modell som rullar på vad jag vet.
har uppdaterat listan, tack
Värt att notera är att 39xx är f.d. Swebus-vagnar. :)
Glöm inte att 47xx (I Nyboda) fortfarande är bundna till nuvarande avtal, och med tanke på att upphanding osv. i söderort har fått skjutas upp lär dom nog bli kvar ett tag till
Citat från: homer skrivet 08 april 2021, 20:13:07 PM
Blir ett långt inlägg, men här är bussarna som är årsmodell 2005 och 2006 och borde hänga löst, 05:orna lär iaf vara borta innan året är slut. Finns det tillräckligt med Göteborgare att ersätta med?
...
Jag är inte så insatt i ämnet, men gissar att de äldsta bussarna som ägs av Keolis får stryka på foten under året till förmån för inflyttade Göteborgare medan de bussar som ägs av SL får leva vidare tills nästa kontrakt startar.
Det är dock bara spekulationer från min sida.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
bussar som fyller 16 år kommer sannorlikt att försvinna oavsett om det är SLs eller Keolis bussar, alla 38-66 och 64 förutom de högsta nummren som blev inköpta från Nobina för några år sedan är ju SLs bussar, men vi ser ju nu att de håller på att försvinna
Ingen större förändring i Björknäs ännu i alla fall. Allt är sig likt förutom att B9 6431 numera är blå istället för röd. Tycker inte att Björknäs B9:or direkt är i dåligt skick, snarare tvärtom. Väldigt sällan jag har haft några problem, oftast helt felfria när jag kör. Men så verkar man ha ganska bra med vagnar i det nuvarande avtalet vilket gör att det finns tid för verkstadsbesök.
Blir ju ingen billig historia att ersätta samtliga äldre vagnar i Nacka/Värmdö som måste bytas nu när det inte finns något nytt avtal. Vem ska stå för kostnaden? Visst har vi en hel del fd vagnar från Göteborg, men det behövs ju fler då flertalet inte är lämpliga för regionala trafiken.
//R
Om operatören tvingas köpa nya fordon för något enstaka förlängningsår eller två, kan denne ju alltid låta bli att skriva på kontraktet för förlängningen. Åtminstone i teorin.
Det lär nog bli förhandlingar om läget med Trafikförvaltningen, och det finns ju exempel från andra håll r man gått ifrån såna här krav just under tillfälliga förlängningar inför en kommande upphandling.
Följande tillhör Eriksberg:
2604
2607
2611
2614-2619
2621
2623
2624
2630
2632
2634
2635
2637-2642
Björknäs:
2648-2651
Tack för uppgifterna. Tursätts alla i linjetrafik än?
Citat från: Ersa skrivet 13 april 2021, 14:35:26 PM
Om operatören tvingas köpa nya fordon för något enstaka förlängningsår eller två, kan denne ju alltid låta bli att skriva på kontraktet för förlängningen. Åtminstone i teorin.
Det lär nog bli förhandlingar om läget med Trafikförvaltningen, och det finns ju exempel från andra håll r man gått ifrån såna här krav just under tillfälliga förlängningar inför en kommande upphandling.
Borde vara rimligt med övertagandekrav då.
Sånt brukar inte vara speciellt populärt bland budläggarna heller. Tvingas ta över gamla slitna fordon som de därefter måste avskaffa. Nej, ska man hålla på med såna krångliga detaljerade styrningar kan man lika gärna strunta i att upphandla, och göra som i Örebro. Eller så gör man en seriös upphandling utan massa fördyrande krav.
Menade de nya bussarna man köper i slutet av avtalet. Se om Keolis i Jönköping.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Historiskt har ju övertagandekrav förutsatt att huvudmannen, i detta fall TF, stått för finansieringen av bussarna och det tror jag inte att de är så sugna på i detta fall.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Så oerhört idiotiskt med alla dessa ålderskrav. Jag struntar fullständigt i om bussen jag åker med är 1 eller 20 år gammal. Lägg pengarna på mer turer istället!
Instämmer! Om man frågar kunderna så verkar det helt oviktigt. LLT hamnar alltid högt i varumärkes och kundundersökningar och där var väl äldsta bussen närmare 30 år nyss. Men det är väl enkelt för byråkraterna i RKTM att mäta ålder...
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Det enda"riktiga"kravet borde vara att alla bussar hade lågentre.../Ulf
Nja, nog kan man även få ställa krav på säkerhetsbälten, fungerande luftkonditionering och miljöklasser/utsläpp på motorerna. Men givetvis bör årsmodellskraven skippas. Renovera äldre fordon i t.ex Estland, och uppgradera euroklassen på motorerna istället, samt byt bränsle till HVO.
AC och öppningsbara rutor (som är låsta) men som kan öppnas vid behov om AC inte fungerar ser jag gärna som ett krav.
Citat från: Ersa skrivet 20 april 2021, 22:04:07 PM
Nja, nog kan man även få ställa krav på säkerhetsbälten, fungerande luftkonditionering och miljöklasser/utsläpp på motorerna. Men givetvis bör årsmodellskraven skippas. Renovera äldre fordon i t.ex Estland, och uppgradera euroklassen på motorerna istället, samt byt bränsle till HVO.
Instämmer tillfullo! Det är fånigt med ålderskrav men tyvärr lätt för byråkratiorganisationerna att mäta