Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Peter Rost skrivet 26 januari 2021, 08:50:13 AM

Titel: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: Peter Rost skrivet 26 januari 2021, 08:50:13 AM
https://www.bussmagasinet.se/2021/01/politisk-strid-om-skyddsglas-for-bussforare/
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 26 januari 2021, 16:22:59 PM
Även sett en ledvagn på linje 75 med denna(nya blåa)skylt./Ulf
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 januari 2021, 21:40:13 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 26 januari 2021, 08:50:13 AM
https://www.bussmagasinet.se/2021/01/politisk-strid-om-skyddsglas-for-bussforare/
Här är länken till artikeln i DN (https://www.dn.se/sthlm/oppositionen-kraver-att-bussarnas-plexiglasburar-stoppas/) som jag förmodar att Bussmagasinet refererar till.
Eftersom jag är prenumerant på DN vet jag inte om artikeln är låst för den som inte prenumererar.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: elliot skrivet 27 januari 2021, 14:59:28 PM
Varför monterar man inte biljettmaskiner vid bakdörrarna och tar bort skyddet så får ju SL in sina pengar igen på att resenärer  köper biljetter och det blir ingen trafik fara   
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: buskörare skrivet 27 januari 2021, 18:52:59 PM
Man anser att plankningen blir för stor om man flyttar bak läsarna utan att nån håller koll
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: Carl Eric skrivet 28 januari 2021, 09:04:25 AM
Eftersom en absolut majoritet av alla som reser just nu har mobiltelefon (och kan köpa biljett i appar) är problemet inte att resenärerna inte kan köpa biljetter utan att de inte vill. Därför löser man inte problemet genom att flytta biljettläsarna till bakdörrarna.
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 28 januari 2021, 09:43:13 AM
Och ändå kan man gå på genom alla dörrar i mängder av städer, Oslo till exempel. Nej SL är bara konservativa i vanlig ordning.
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: Ersa skrivet 28 januari 2021, 10:15:39 AM
Men i dessa städer satsar man på rikligt med biljettkontroller. Det gör inte SL.
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: mittlinje skrivet 28 januari 2021, 11:14:55 AM
Citat från: Citaro C2 skrivet 28 januari 2021, 09:43:13 AM
Och ändå kan man gå på genom alla dörrar i mängder av städer, Oslo till exempel. Nej SL är bara konservativa i vanlig ordning.

Prata med de som kör i Göteborgsområdet så får du säkert mer klargörande om att påstigning bak är ett problem och att inte folk betalar för sig. Västtrafik har nu ökar kontrollanter rejält och då har det kommit klagomål över det. Ingång bak upplevs av många som en frivillighet att betala, precis som att välja att lägga en slant i en tiggares burk vid ingång framför ICA-butiken. Senaste bortförklaring är, "men det är väl corona - då är det gratis att åka buss".
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 28 januari 2021, 12:37:01 PM
Det är en ren vanesak, på spårvagnar är det vanliga att man betalar vid dörrarna. Enda undantaget jag vet är spårväg City i Stockholm... Det är väl den enda spårvägen i Europa är som har kvar konduktörer.
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 28 januari 2021, 12:49:10 PM
Konduktörer ombord på spårvagnar finns i en hel östeuropeiska städer, har stött på det i många fd. Sovjetländer, och även på tex. trådbussar i Chisinau. Annars är det rätt ovanligt skulle jag säga att man betalar framme hos föraren, vissa städer säljer biljetter hos föraren, men påstigning får ske i valfri dörr. Enda undantaget jag varit med om är i Liberec i Tjeckien, där var det påstigning genom valfri dörr fram till kvällen, sen skulle alla visa biljett för föraren när de klev på.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: yngrot skrivet 28 januari 2021, 16:00:45 PM
Citat från: mittlinje skrivet 28 januari 2021, 11:14:55 AM
Prata med de som kör i Göteborgsområdet så får du säkert mer klargörande om att påstigning bak är ett problem och att inte folk betalar för sig. Västtrafik har nu ökar kontrollanter rejält och då har det kommit klagomål över det. Ingång bak upplevs av många som en frivillighet att betala, precis som att välja att lägga en slant i en tiggares burk vid ingång framför ICA-butiken. Senaste bortförklaring är, "men det är väl corona - då är det gratis att åka buss".


Tyvärr har fuskåkandet ökat även i Borås är det samma problem.  Och den notan lär väl ge en hel del indragna turer även om inte allt beror på Corona.  Jag tror inte heller särskilt många fler kommer börja betala för att de kan gå på fram. 
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 28 januari 2021, 17:19:25 PM
Två biljettkontroller inom loppet av 1 timme idag. Skulle det alltid vara så i SL-trafiken kan de ha helt öppen spärrlinje.  :o
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: F.Å skrivet 28 januari 2021, 19:37:52 PM
Citat från: Citaro C2 skrivet 28 januari 2021, 12:37:01 PM
Det är en ren vanesak, på spårvagnar är det vanliga att man betalar vid dörrarna. Enda undantaget jag vet är spårväg City i Stockholm... Det är väl den enda spårvägen i Europa är som har kvar konduktörer.

Off topic, men Amsterdam som väl får anses vara en stor spårvägsstad i Europa har också konduktörer på ett antal linjer.
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: roggek skrivet 28 januari 2021, 20:00:02 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 28 januari 2021, 09:04:25 AM
Eftersom en absolut majoritet av alla som reser just nu har mobiltelefon (och kan köpa biljett i appar) är problemet inte att resenärerna inte kan köpa biljetter utan att de inte vill. Därför löser man inte problemet genom att flytta biljettläsarna till bakdörrarna.

Det du glömmer är att apparna oftast vill ha mobilt bank-id och ett bankkort kopplat till appen.
Inta alla har, vill eller kan få mobilt bank-id.


Jag är en som inte vill ha mobilt bank-id, känner flera som av olika skäl inte vill eller kan få mobilt bank-id, men vi är gärna med på att använda vår reskassa om kortläsarna flyttas till bakdörrarna.

Därför är det lättare om man flyttar kortläsarna bak i bussen...
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: mittlinje skrivet 28 januari 2021, 20:46:30 PM
Nu svarar jag med ironi för jag anser att ditt inlägg gällande bank-id inte stämmer, det finns ännu så länge andra betalningsmöjligheter. "Jag vill inte betala så mycket skatt, jag nyttjar inte sjukvården fullt ut, är beredd att lägga upp en högre summa när jag nyttjar tjänsten". Ingen tvingar dig att ha bank-id.
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: Ersa skrivet 28 januari 2021, 21:43:23 PM
Det vore ett rejält kliv tillbaka i utvecklingen att alla ska behöva köpa enkelbiljetter i appen för varenda resa, istället för att använda ett förladdat reskort man bara kan blippa.
Jag minns alla förseningar i SL-trafiken med enhetstaxan omkring 2005(?) där alla köpte enkelbiljetter vid varenda hållplats, och även alla långa hållplatsstopp i Umeå tätortstrafik där andelen enkelbiljetter var väldigt hög. Även om det inte är på samma nivå idag, är det ändå rätt irriterande att nära nog hälften av alla påstigande framtill på Norrtäljes bussar fortfarande ställer sig och börjar köpa en appbiljett först efter att de stigit ombord. Även vid hållplatserna på de större busstationerna.
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 28 januari 2021, 22:45:51 PM
Citat från: F.Å skrivet 28 januari 2021, 19:37:52 PM
Off topic, men Amsterdam som väl får anses vara en stor spårvägsstad i Europa har också konduktörer på ett antal linjer.

Jo, Nederländerna verkar helt fantastiska när det gäller spärrlinjer och kontroll. Inte ens järnvägsstationer kan man gå in på utan att passera en spärrlinje. Men varför ska vi i Sverige som ska anses vara så moderna följa efter Amsterdam och ex Sovjet-städer när våra grannländer klarar av att undvika det?
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 januari 2021, 23:06:44 PM
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/
Som information
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: buskörare skrivet 29 januari 2021, 04:49:29 AM
Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2021, 21:43:23 PM
Det vore ett rejält kliv tillbaka i utvecklingen att alla ska behöva köpa enkelbiljetter i appen för varenda resa, istället för att använda ett förladdat reskort man bara kan blippa.
Jag minns alla förseningar i SL-trafiken med enhetstaxan omkring 2005(?) där alla köpte enkelbiljetter vid varenda hållplats, och även alla långa hållplatsstopp i Umeå tätortstrafik där andelen enkelbiljetter var väldigt hög. Även om det inte är på samma nivå idag, är det ändå rätt irriterande att nära nog hälften av alla påstigande framtill på Norrtäljes bussar fortfarande ställer sig och börjar köpa en appbiljett först efter att de stigit ombord. Även vid hållplatserna på de större busstationerna.

Man skulle ju kunna ha det som på spårvagnarna/lokalbanorna, så egentligen finns inget som säger att alla måste ha enkelbiljett. Det enda som inte går att lösa, är nedladdning av e-biljetter. Det borde vara en tidsfråga innan även de längre periodkorten hamnar i mobilen dessutom.
670 fått lite extra resenärer sen 676 började ta betalt 😇 Blir snopet när även vi börjar lasta fram.
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: Ersa skrivet 29 januari 2021, 10:59:42 AM
Det är ju bara en tidsfråga innan den gamla klumpiga accessmaskinen är förpassad till Spårvägsmuseet, och ersatts med nåt modernt. Samt att alla slags reskort från SL och grannlänen med BIMS framöver går att ha direkt i mobilen, som man då lägger mot läsaren, istället för att lägga ett separat plastkort mot läsaren. Dessutom är ju betalning direkt från bankkort med blipp på ingång.
Men då gäller det att man höjer priset på tidsödande enkelbiljetter, och istället håller nere priset på allt som är förladdat. Det är det enda sättet att kunna undvika onödigt långa hållplatssstopp.
Titel: SV: "Politisk strid om skyddsglas för bussförare".
Skrivet av: Gano skrivet 29 januari 2021, 18:21:30 PM
Citat från: mittlinje skrivet 28 januari 2021, 20:46:30 PM
Nu svarar jag med ironi för jag anser att ditt inlägg gällande bank-id inte stämmer, det finns ännu så länge andra betalningsmöjligheter. "Jag vill inte betala så mycket skatt, jag nyttjar inte sjukvården fullt ut, är beredd att lägga upp en högre summa när jag nyttjar tjänsten". Ingen tvingar dig att ha bank-id.

Det finns många som inte kan/får ha Bank ID som gäller för internetköp. Främst syftar jag på ungdomar. Till exempel i Skåne kan ungdomar utan Bank ID inte resa med stadsbussarna om de inte har förköpt en biljett nere i centrum. Om man bor utanför centrum och inte har Bank ID behöver man alltså planka på bussen för att komma till centrum och köpa biljett, så länge man inte vill betala fullpris för en vuxenbiljett om man blippar sitt betalkort.
Jag har inget emot digitala lösningar, men man ska inte kräva Bank ID för att ens få köpa en bussbiljett i Skånetrafikens app. Där har ändå något gått för långt.

Det bör tilläggas att det inte går att köpa biljett hos föraren på stadsbussarna i Skåne i vanliga fall. Om man har öppen framdörr eller ej bör därav inte vara ett problem här. Dock utnyttjas det av fuskåkare frekvent.