Vad stör/reta du dig på i jobbet...

Startat av Zella, 30 maj 2007, 19:48:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vad stör/reta du dig på i jobbet...

Fuskåkare, insmitning genom bakdörr
21 (55.3%)
Passagerare som säger god morgon kl 09:00 när du varit uppe sedan 04...
1 (2.6%)
Passagerare som gapa & skriker för minsta lilla
8 (21.1%)
Livliga, bussiga skolbarn
1 (2.6%)
Mobilpratande kollegor under avlösningar samt under körning
3 (7.9%)
Mobiler med musik, mp3's m.m...
4 (10.5%)

Antal personer som röstat: 30

Omröstningen har avslutats: 02 juni 2007, 19:48:04 PM

Andreas Ljungqvist

Citat från: Josef skrivet 04 juni 2007, 01:23:09 AM
Alla är väl berättigade till service, annars har man valt fel yrke. Det finns alltid free riders i dessa publika varor, men då gäller det att man kommer till bukt med systemet. Att istället vända tvärt emot och ej vara vänlig är väl fel? Hur skulle hända om dagisfröknar blev aggresiva om dagisbarn inte gjorde som man säger åt dem; ty det är samma sak, regler skall följas för alla, men samtidigt skall alla behandlas med respekt. Det verkar dock inte vara herr Ljungqvist inställning till livet.

Kanske borde dagisfröknar få ta i lite mer än dom får, så kanske vi kom tillrätta med det snevridna samhället vi lever i.. Då tycker säkert du att allt fuskande är ok?? Jag ser inte meningen att behandla en fuskare lika bra som en som betalar?? Vad sänder det för signal till dom som betalar?? Jo ungefär: "han får ju lika bra service som jag, varför ska då jag betala?"

Ne du Herr. Josef, fundera du över om du vill fortsätta leva i ett samhälle med fusk o brottslighet, eller om du vill börja styra upp samhället tillsammans med oss andra.. Får nästan känslan av att du tillhör dom som vill ha bort kollektivtrafiken.. Kanske rent av en spion från nån antikollektivtrafik organisation..  :P ???

Mvh
Andreas Ljungqvist
Motståndare till den "Fria uppfostran" eller som den borde heta "läran om hur du skiter i allt vad regler o annat heter"

Josef

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 04 juni 2007, 14:41:43 PM
Då tycker säkert du att allt fuskande är ok??

Mvh
Andreas Ljungqvist
Motståndare till den "Fria uppfostran" eller som den borde heta "läran om hur du skiter i allt vad regler o annat heter"

Jag vet inte hur Du kan få det till att vara så? Det som jag menar på är att man skall ha rätt till service, och inte något annat, även om man går in på ett, av er menat, fel ställe. Det kan ju vara så att människan inte vet; det är ju inte alla som har detta ämne som så kallad hobby, tillika kan de vara utomlands födda och ej hava god syn på vad som är gällande regler i detta land. Man skall aldrig dra någon över samma kamm.

Dessutom undrar jag hur du kan få det till att verka som om jag vill ha bort kollektivtrafiken? Får man inte ha en åsikt som strider mot dessa "ryggdunkarklubbsmänniskor" på denna sida? Direkt då man har det, så är man anti allt. Det är ett konstigt ställe.. Dessutom, som en god vän sade; ja tycker bussnack är tråkigt nu, på den äldre sidan var det mer fackprat, nu kommenterar alla bara varandras bilder; samma personer jämt och ständigt. (nu kommer väl någon skriva "sluta besök detta då"; om så blir fallet - min tes är bekräftad!)

Jo

Jag får väl ställa mig till skaran mitt emellan. Givetvis ska fuskande passagerare tillrättavisas men detta ska givetvis göras på ett trevligt och servicevänligt sätt helst utan att försöka skapa någon konflikt eller förolämpa motparten.

Att det blivit mindre fackdiskussioner tror jag beror på det nya forumets format. Det blir i och med det svårare att ha flera samtidiga diskussioner som splittas upp allteftersom personer svarar på tidigare meddelanden i tråden. Vissa tycker säkert detta är positivt att denna möjlighet försvunnit men jag tycker det är en förlust. Nu fanns det ju som påpekats innan inget att göra åt det när det förra forumet ändå skulle upphöra.

ceicli

Citat från: Josef skrivet 04 juni 2007, 01:23:09 AM
Alla är väl berättigade till service, annars har man valt fel yrke.

Det är de som man säger nej till som gastar att det är ett service-yrke!
Men de har inga bra alternativ på hur man ska komma i tid, få med alla som vill med, hinna stämpla/sälja biljetter och dessutom hjälpa de som inte vet vart de ska.
För detta är en förares vardag!

Att då bli sedd med tex ett "Hej" när någon går på gör dagen trevligare.
Och om någon dessutom säger att man kör bra/gör ett bra jobb så blir det ännu bättre.

Som någon skrev tidigare, närmare stan slutar folk säga Hej.
I stan är föraren en robot som framför en maskin och ingen människa.

Jag har också gjort som Zella skrev. När jag körde i Angered fick jag bråka mycket med folk som inte ville betala, gick på bak osv (Jo, vi hade viseringsplikt). När vi slutade köra där mötte jag en gammal passagerare som faktiskt saknade mig. Det behövdes väl någon som försökte hålla efter dem, vad vet jag. (Fast jag fick nästan magsår på det)

Jag kan skriva hur mycket som helst om bemötande på alla ledder, men lite mindre får duga tillvidare!

Jo

Sen ska man väl inte glömma bort att det även finns förare som inte hälsar på resenären utan bara tittar bort vid påstigningen. Vet inte ens om andelen sura/otrevliga/uttråkade förare är mindre än andelen otrevliga resenärer. Nu ska väl ingen här känna sig träffad eftersom besöket här nog kan ses som att man har intresse för det man gör och sådan brukar i regel göra ett bättre jobb än de som inte har det.

ceicli


Nico


Citat från: Jo skrivet 04 juni 2007, 20:16:18 PM
Sen ska man väl inte glömma bort att det även finns förare som inte hälsar på resenären utan bara tittar bort vid påstigningen.

Visserligen, men det kan ju bero på mer än att man inte bryr sig. Ganska ofta får man även hålla koll på annat, både i och utanför bussen, vid hållplatsstopp och simultankapaciteten har oftast en viss gräns.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andreas Ljungqvist

Citat från: Josef skrivet 04 juni 2007, 19:07:00 PM
Jag vet inte hur Du kan få det till att vara så? Det som jag menar på är att man skall ha rätt till service, och inte något annat, även om man går in på ett, av er menat, fel ställe. Det kan ju vara så att människan inte vet; det är ju inte alla som har detta ämne som så kallad hobby, tillika kan de vara utomlands födda och ej hava god syn på vad som är gällande regler i detta land. Man skall aldrig dra någon över samma kamm.

Dessutom undrar jag hur du kan få det till att verka som om jag vill ha bort kollektivtrafiken? Får man inte ha en åsikt som strider mot dessa "ryggdunkarklubbsmänniskor" på denna sida? Direkt då man har det, så är man anti allt. Det är ett konstigt ställe.. Dessutom, som en god vän sade; ja tycker bussnack är tråkigt nu, på den äldre sidan var det mer fackprat, nu kommenterar alla bara varandras bilder; samma personer jämt och ständigt. (nu kommer väl någon skriva "sluta besök detta då"; om så blir fallet - min tes är bekräftad!)

Vi har gått på genom frammdörren sen 1800-frösihjäl i detta landet, och jag pratar inte om dom som gör det en gång utan dom som sätter sådant här i system.. Dom som får samma sak förklarad för sig 100 ggr, men ändå inte förstår, utan ser ut som levande frågetecken.. Den som går in genom bakdörren när 20 andra går in fram måste helt enkelt antingen vilja fuska eller va jävligt korkade..

Sen får du tycka vad fan du vill, men du måste tåla mothugg.. Att sen slänga dig med titlar som herr hit o herr dit gör bara diskutionen löjlig... Sen kan jag tycka att man kan gott våga stå för sin åsikt o de genom att visa vem man är..

I min värld är fusk o kriminalitet inte ett skit värt, de som håller på med sådant kan enligt mig fara o flyga..

Thomas K

Jag tycker att det är självklart att man hejar på chauffören och sen tackar när man har betalt.
Nån gång har jag fått ett telefonsamtal precis när bussen kommer, men det hindrar ju inte från att heja. Det är ju bara att ta telefonen från örat en kort sekund medan man betalar. Men det verkar ju folk ha svårt med.
Jag jobbar inom restaurangbranchen och det är oerhört irriterande när folk pratar i telefon. Och så vill dom ändå beställa utan att knappt säga nåt. Hur klarade sig folk utan mobiltelefon förr i tiden?  ???

Johan B

Citat från: Josef skrivet 04 juni 2007, 19:07:00 PM
Jag vet inte hur Du kan få det till att vara så? Det som jag menar på är att man skall ha rätt till service, och inte något annat, även om man går in på ett, av er menat, fel ställe. Det kan ju vara så att människan inte vet; det är ju inte alla som har detta ämne som så kallad hobby, tillika kan de vara utomlands födda och ej hava god syn på vad som är gällande regler i detta land. Man skall aldrig dra någon över samma kamm.


Här har du en poäng. Naturligtvis är det som förare oproffesionellt att vara otrevlig mot de som kliver på bak. Det kan finnas andra anledningar än medvetet fusk. Dock är man faktiskt skyldig att känna till regler, likväl som jag inte kan vara ouppmärksam i trafiken och sedan klaga då jag fick böter för 90 på 70-sträcka så är jag skyldig att ta reda på vad som gäller när jag ska åka kollektivt i en främmande stad. Som jag sa förut, enligt mig är bästa metoden att (vänligt ska förtydligas) upplysa om att de som klev på kommer fram och visar sina färdbevis/betalar innan bussen rullar vidare. Är det då turister eller dyl. lär de komma fram och be om ursäkt. Fuskare är antagligen mer svårhanterade men att vara otrevlig är ingen bra lösning. Då har man garanterat fler sönderskurna säten när man ställer in bussen på kvällen. Vad jag märkt är att plankarna oftast kommer fram och betalar om föraren står på sig, förr eller senare börjar de betalande kunderna irritera sig på plankarna också och då brukar de komma fram raskt. Med reservation för mentalitetsskillnader i olika städer. 

Andreas Ljungqvist

Citat från: Johan B skrivet 05 juni 2007, 00:32:57 AM
Här har du en poäng. Naturligtvis är det som förare oproffesionellt att vara otrevlig mot de som kliver på bak. Det kan finnas andra anledningar än medvetet fusk. Dock är man faktiskt skyldig att känna till regler, likväl som jag inte kan vara ouppmärksam i trafiken och sedan klaga då jag fick böter för 90 på 70-sträcka så är jag skyldig att ta reda på vad som gäller när jag ska åka kollektivt i en främmande stad. Som jag sa förut, enligt mig är bästa metoden att (vänligt ska förtydligas) upplysa om att de som klev på kommer fram och visar sina färdbevis/betalar innan bussen rullar vidare. Är det då turister eller dyl. lär de komma fram och be om ursäkt. Fuskare är antagligen mer svårhanterade men att vara otrevlig är ingen bra lösning. Då har man garanterat fler sönderskurna säten när man ställer in bussen på kvällen. Vad jag märkt är att plankarna oftast kommer fram och betalar om föraren står på sig, förr eller senare börjar de betalande kunderna irritera sig på plankarna också och då brukar de komma fram raskt. Med reservation för mentalitetsskillnader i olika städer. 

Självklart upplyser man på ett trevligt sätt (till att börja med) något annat har jag inte påstått.. Vi talade om service... En som åkt gratis kan ju inte förvänta sig samma som en som betalt.. Sen så kan man ju inte va trevlig i all oändlighet om någon t.ex ber dig fara åt h*****e eller hålla käften.. Då flyger jag i luften iaf.. Sen har jag aldrig påstått att påstigning bak är otillåten utan jag menar de som stiger på bak utan att betala. Jag har flera rullatorer, barnvagnar och dra-maten som åker in där bak var dag..

Johan B

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 05 juni 2007, 13:41:19 PM
Självklart upplyser man på ett trevligt sätt (till att börja med) något annat har jag inte påstått..

Något annat har jag inte trott heller ;D.

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 05 juni 2007, 13:41:19 PM
Vi talade om service... En som åkt gratis kan ju inte förvänta sig samma som en som betalt.. Sen så kan man ju inte va trevlig i all oändlighet om någon t.ex ber dig fara åt h*****e eller hålla käften.. Då flyger jag i luften iaf..

Absolut, är de oförskämda kan de traska, oavsett om de betalt eller inte.

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 05 juni 2007, 13:41:19 PM
Sen har jag aldrig påstått att påstigning bak är otillåten utan jag menar de som stiger på bak utan att betala. Jag har flera rullatorer, barnvagnar och dra-maten som åker in där bak var dag..

Det förstod iaf jag. Men sådanna fall där påstigning bak är tillåtet tog jag för givet att vi höll utanför diskussionen ;).

Danne

Jag irriterar mig på personer som tar fyra halsbloss innan de stiger på bussen bara för att få i sig det yttersta av ciggen. Hur kul luktar de då?
Om jag hinner med att uppmärksamma att det är en dylik 'skorsten' som vill på brukar jag vänta ett par sekunder med att öppna framdörren, de hinner då att flåsa ur sig det värsta...

Jag har som princip ingenting emot rökare, men röken får de gärna behålla för sig själva. Jag vill inte ha den i mitt ansikte!