Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Buss och fritid skrivet 11 mars 2021, 20:01:54 PM

Titel: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Buss och fritid skrivet 11 mars 2021, 20:01:54 PM
Idag åkte jag med en busschaufför som är 79 år som körde skolbussen. Är detta lagligt? Borde han inte vara för gammal?
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: S Svensson skrivet 11 mars 2021, 20:09:19 PM
Förare prövas av läkare om de är lämpliga. I dag är det inte ovanligt att folk kan arbeta längre än 65 år.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Buss och fritid skrivet 11 mars 2021, 20:15:34 PM
Det kan inte vara speciellt lämpligt att en 79-årig gubbe kör buss en ganska hal och snöig dag?
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 mars 2021, 20:22:32 PM
Det finns ganska många chaufförer mellan 75-85 år som kör dagligdags och mellan 65-75 finns det tusentals aktiva chaufförer.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: homer skrivet 11 mars 2021, 20:37:42 PM
menar du att det är vanligt med 85 åringar? låter livsfarligt, antar att dom älskar sitt jobb och har testamenterat sin kropp till sin arbetsgivare för att bli HVO så de blir en sista resa sen
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 mars 2021, 20:54:38 PM
Ja visst, 75-80 år finns det mångdubbelt fler men även i gruppen 80-85 känner jag till ganska många och jag gissar att det är så också på andra håll.

Även i lastbilsbranschen finns det väldigt många äldre.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Ersa skrivet 11 mars 2021, 21:54:39 PM
Utan pensionärer som extraknäcker skulle bussbranschen inte klara sig länge. Klart man kan ha åsikter om att de i riskgrupperna kanske inte ska arbeta så mycket pga viruset, men annars är det inga problem att köra så länge man är frisk.

Det tragiska med skolskjutsar idag är att nivån läggs av utlandsägda storbolag, som med låga anbud konkurrerar ut svenska lokala småföretagare och deras heltidsanställda förare som oftast är i vanlig arbetsför ålder. Kvar i storbolagens regi blir deltidstjänster på 65-75% som medför en lön ingen vanlig arbetsför människa kan leva på. Därmed tillsätts skolkörningarna allt oftare med pensionärer som kan dryga ut pensionen med en halvtidstjänst. De lokala åkare som vill fortsätta kämpa vidare, måste lägga sig på samma oseriöst låga nivå, om de ska få behålla trafik, och då måste de också utlysa enbart deltidstjänster.
Så alla yngre förare som älskade sitt dåvarande skolbussarbete tvingas således bort av storbolagens nivåer, och får istället hitta annat att göra istället. Oftast i helt andra branscher.

Det är väldigt tråkigt att branschen därmed inte får nån vidare påfyllning nerifrån av yngre, som kan lära sig yrket av de äldre. Men eftersom det blir så här i alla kommuner som upphandlar trafiken, får man väl anta att kommunernas politiker och tjänstemän vill ha det så här.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: HJP skrivet 11 mars 2021, 21:55:54 PM
****
Buss och Fritid" skrev: "Det kan inte vara speciellt lämpligt att en 79-årig gubbe kör buss en ganska hal och snöig dag?"

Varför är det inte lämpligt att en 79-åring kör buss? Hur gammal är du själv, som kan döma ut någon på det sättet. Körde han illa, eller?
Jag gissar att han har många års rutin bakom bussratten. Man behöver inte vara "gammal gubbe" för att man fyllt 79. Som S Svensson påpekade, så genomgår förarna regelbundna läkarkontroller. Ung som gammal. Nej, bort med fördomarna!
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Buss och fritid skrivet 11 mars 2021, 22:11:56 PM
Nej, det var inte så jag menade. Jag menade bara att både hörsel och syn blir sämre när man börjar bli gammal. Min mamma som är 51 var orolig när hon körde idag. Jag bara funderade då hur en 79-åring som ofta har sämre hörsel och syn vågar köra 30 skolbarn på ganska halt väglag samt snö. 
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Ersa skrivet 11 mars 2021, 22:16:02 PM
Man kan ju vända på steken: Skulle det vara mer lämpligt att i sånt här snöoväder sätta en oerfaren 20-årning bakom ratten på skolbussen?
Om det är förare i 30-60-årsålden man vill ha: Läs mitt inlägg ovan om varför dessa försvinner från branschen.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Nico skrivet 12 mars 2021, 01:03:40 AM
Man kan som sagt aldrig enbart utgå från ålder. Följer man bara upp med läkarkontroller osv. så ska det normalt inte vara någon direkt risk. Rent krasst så är inte heller akuta sjukdomsfall hos bussförare överlag direkt vanliga. Fall som leder till konkreta olyckor är sedan än mera sällsynta.

Jag har under åren stött på förare som varit en bra bit över pensionsåldern, men som varit hur pigga som helst. En del har t.o.m. sprungit maraton och annat på fritiden. Samtidigt har man ibland stött på förare runt 40 som sett ut som en vandrande hjärtinfarkt. Kommer ihåg en kille en gång som kom och prickade på TX på ett garage i SL-land. Han var kanske 42-43, men var så överviktig och flåsade ordentligt vid prickning (trots att han varit på plats i god tid och inte hade stressat) att jag undrade om han ens skulle klara sig ut och hämta sin buss i hallen.

Normalt håller läkarna faktiskt även bra koll. Jag är själv 50 och åkte i april 2019 på en multipel näthinneavlossning som krävde lite operationer mm. Numera rattar jag dock primärt skrivbord, vilket kanske var tur i oturen, men först i september 2020 fick jag till slut ok av ögonläkarna på att jag fick köra något tyngre än personbil. Kontrollerna var då ganska omfattande så jag tror faktiskt att de förare som har några fler år och mil bakom sig även är fullt kapabla till att utöva yrket.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: mittlinje skrivet 12 mars 2021, 06:57:21 AM
Ersa skrev "...alla yngre förare som älskade sitt dåvarande skolbussarbete tvingas således bort av storbolagens nivåer..."

En sanning med modifikation. En stor bidragande orsak till deltidstjänster är kommunerna som sparar in på skolorna. Förr gick det många gånger två turer till varje skola på morgonen samt man hade tre hemturer. Idag är det en morgontur och två hemturer och då skapas stora uppehåll. De yngre barn som t ex åkte hem klockan 12:00 skall nu vara kvar i skolan på fritids och åka med första bussen som går klockan 14:00. Så vi kan nog inte skylla allt på branschen utan även rannsaka våra politiker.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Christer K skrivet 12 mars 2021, 07:25:30 AM
Blir en konstig jämförelse en kvinna på 51 år och en bussförare som är äldre än 65 år.  En person som framfört tunga stora fordon i sitt yrkesliv, ska inte kunna köra buss efter 65 år? När man fyller 45 år börjar det med läkarkontroller vart 5 år. Syn, hörsel och övriga funktioner testas vid en läkarkontroll. Transportstyrelsen får uppgifterna och efter behandling så beslutar de om personen kan fortsätta vara yrkesförare eller inte. Själv är jag över 66 år och kör tunga fordon sedan 1975. Ska man då falla för ett åldersstreck? Kör numera buss och lastbil extra när det behövs.

// Christer K
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: HJP skrivet 12 mars 2021, 10:41:29 AM
Buss och fritid: "Nej, det var inte så jag menade. Jag menade bara att både hörsel och syn blir sämre när man börjar bli gammal. Min mamma som är 51 var orolig när hon körde idag. Jag bara funderade då hur en 79-åring som ofta har sämre hörsel och syn vågar köra 30 skolbarn på ganska halt väglag samt snö".

****
Du drar för snabba slutsatser. Generellt sett, försämras kroppens funktioner med stigande ålder, men det slår mycket olika, mellan olika individer. Själv är jag 75 år, och har inga som helst problem i trafiken. Vid ett flertal tillfällen, har jag undvikit kollisioner, med betydligt yngre bilförare, som betett sig trafikfarligt, ofta i cirkulationsplatser.
Nu är det länge sedan jag körde buss, men vet hur de uppför sig i halt väglag. Jag har kört dubbeldäckare, enkelvagnar och ledvagnar, för SL.
Den i särklass halaste dagen, jag upplevt, var i april, på 1990-talet. Det var minusgrader och underkylt regn. Vägbanan såg torr ut, men var extremt hal. Jag hade en ledvagn på linje 165, mellan Liljeholmen och Farsta. Man märkte problemen redan när man skulle ut från en hållplats. Vägbanan lutar ju ut mot vägkanten. Den dagen gällde det att vara mycket lätt på foten, både när det gällde gas och broms. D.v.s. ta ner farten, och "glömma tidtabellen". Lyckligtvis är inte väglaget sådan, särskilt ofta, men skulle jag köra buss idag, så har jag ju med mig den erfarenheten.
Jag tror att det finns bra och dåliga förare, i alla åldrar.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: elliot skrivet 12 mars 2021, 10:50:41 AM
Håller helt med dig ålder spelar nog inte så ofta någon roll utan det är nog erfarenheten och utbildning som spelar största roll oavsett om man är 30 eller 80 år 
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Ersa skrivet 12 mars 2021, 12:05:30 PM
Det är ingen sanning med modifikation. I flera kommuner finns det såpass mycket körning att förarna når 90% arbetstid, även om det slås ut över året med lediga helger och skollov. Ändå ligger lönenivån på 65% av en heltid, på alla tjänster. Med ett tomt löfte att eventuell överskriden tid, betalas ut i september. Dvs en enda gång per år.
Det är ett effektivt sätt att få bort alla normala arbetsföra från yrket, och sänka nivån rejält. Framförallt får man upp personalomsättningen i rekordnivåer som aldrig skådats i dessa kommuners skoltrafik någonsin innan.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: HB skrivet 12 mars 2021, 20:51:02 PM
Det råder nog stora lokala skillnader i landet. Att Fridströms tråkigt nog förlorade ett anbud innebär inte att det ser ut så överallt. I de flesta fall är det just svenska företag som kör skoltrafik. De multinationella jobbar ju uteslutande med den vanliga upphandlade länstrafiken. I de kommuner jag har haft insyn i så är det inte någon stor omsättning på personal utan tvärtemot mycket stabilt. Sedan är det naturligt att vid entreprenörsbyten så blir det alltid viss omsättning på personal då en del väljer att vara kvar hos gamla arbetsgivaren och kör andra uppdrag.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: mittlinje skrivet 12 mars 2021, 22:35:54 PM
Ersa: Jo, det är en sanning med modifikation.

Jag har sedan 1982 (1985 på heltid) på ett eller annat sätt arbetat men skolskjutstrafik i nästan 20 kommuner i Sverige. Först som förare men sedan millenniumskiftet som administratör med olika uppgifter, allt från schemaläggning till framtagning av underlag för anbud. I endast två kommuner av de jag har varit involverad av har vi uppnått 90% anställning av skolkörning för en begränsad kategori, i en av kommunerna är upphöjningen annan trafik än något som förknippas med skoltrafik.

Jag förstår ifall du har annan erfarenhet, särskilt om den är i en storstad. I min planering har vi varit tydliga med procentsatsen i grundutförande och tillsammans med Kommunal fastställt arbetstiden, mertid utbetalas som du säger i september. Mertiden har varit tid som en anställda själv kunnat styra över, ingen beordring.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Jo skrivet 12 mars 2021, 23:36:06 PM
Borde ju snarare vara lättare att skapa heltidstjänster om man samtidigt kör exempelvis stadstrafiken i staden med trafik hela dagen jämfört med bara några skolturer. Totalt borde det väl vara fler som har heltid eller nästan heltid av förarna idag jämfört med för 20 år sedan?

Det som däremot försvinner mer och mer är de som har flera yrken och förr kunde kombinera körningarna med arbete hemma på gården/skogen eller i något annat serviceyrke. Delvis beror ju det på att AF inte brukar vara jätteglada med att utbilda personer som redan delvis har arbete.

Sen att pensionärer får arbete beror ju att de är förmånligt både för arbetsgivaren och arbetstagaren dels genom sänkta arbetsgivaravgifter men även genom lägre skatt (högre avdrag) för arbetstagaren. Förmodligen orsakar förmodligen också genomsnittspensionären som kör mindre skador än genomsnittsförare. 
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Ersa skrivet 13 mars 2021, 01:20:26 AM
Nu handlar det inte om något enstaka anbud i en del av en enda kommun, utan om många anbudsområden i ett flertal län i Mälardalen under de senaste åren. De senaste trafikstartena, även den mellan Samtrans och Sirius i Norrtälje vid nyåret, var det i princip 95% ny personal i fordonen från första dagen. I stort sett samma siffror för de fullstora skolbussarna halvåret innan. Därefter rejäl personalomsättning inom den nye operatören i flera månader efter trafikstarten. Ständigt nyinsatta förare som kör fel, eller inte alls dyker upp med bussen när de ska. Det här är inte "viss omsättning", utan en helt ny lågnivå, som jag aldrig någonsin sett någon motsvarighet till i linjetrafiken. Inte ens i Täby 2012.
Fortsätter det så här är det nog lika bra att göra som Kristianstad, och sköta hela verksamheten i egen kommunal regi, och då låta förarna göra andra uppgifter för att få upp tjänsten till 100%. Man skulle ju aldrig behandla lärare och bibliotekarier på samma sätt, med att via ett privatägt företag tvinga på dem sådana här deltidsjobb med 65% av en heltidslön. Eller själva, som politiker och tjänstemän acceptera en egen månadslön på 13 500 kr efter skatt.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: homer skrivet 13 mars 2021, 09:16:50 AM
Även ett av de stora bolagen som kör för SL anställer numera endast på 50%, utåt sett säger dom att det är för att få bort delade tjänster för de förare som redan har heltid
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Ersa skrivet 13 mars 2021, 10:01:21 AM
Jag kanske är i minoritet här, men jag trodde att man i nästan alla branscher eftersträvade stabilitet, låg personalomsättning, och så många heltidstjänster på rullande schema som möjligt.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: homer skrivet 13 mars 2021, 10:28:00 AM
Det gäller väl att hitta nya sätt att spara pengar så man vinner upphandlingar, att pressa priserna är ju tydligen modellen för framgång
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: mittlinje skrivet 14 mars 2021, 10:51:06 AM
Givetvis skall vi kämpa för att hitta så många heltidstjänster som möjligt men det är inte alltid lätt. Ibland går det att fylla upp med t ex badturer och andra utflykter men det förekommer att kommunerna upphandlar dessa specifikt, ibland för att de har kombinerat skolturerna med ordinarie linjetrafik. I de fall där man inte kommer upp i tid blir det ganska naturligt att många anställda kommit upp i åldern, ganska naturligt i många fall.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Ersa skrivet 14 mars 2021, 12:14:15 PM
Nu är ju frågan varför vissa större företag börjat lägga lönen på 65% för alla sina förare, trots att det på många håll finns schemalagda extrakörningar för bad, språk och slöjd mellan skolorna, så arbetstiden egentligen ligger på 83-90% av en heltidstjänst.
Och därefter ha den där rejäla utbetalningen en gång per år.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 14 mars 2021, 20:43:10 PM
Jag jobbade som Trafikchef under 8 år och min utgångspunkt när det gällde % sats för skolchaufförer som jobbade på årsarbetstid var att all förplanerad och beställd extrakörning utöver grunden (skjutsar mellan bostad och skola o v.v) skulle räknas in i underlaget och när det var klart så plussade man på minst 5% för övrig beställningskörning.

Jag hade då chaufförer som hade mellan 70 och 95% och detta införde jag efter första trafikåret på kontraktet och direkt när vi ett antal år senare vann nästa kontrakt, i samband med detta så tog vi även bort automatiskt ledigt på loven inkl sommarloven och införde semestersökning.

Som skrevs tidigare i tråden så är det ju annars helt frivilligt för en chaufför att köra utöver inräknad tid, det kan ju ställa till jätteproblem så snart de beställs badturer, turer för skidåkning, utflykter etc. där man kanske måste sätta in en extrakusk och kanske även ett annat fordon för att det ska gå ihop, dessutom får man ju problem vid beställningstrafik utöver för skolelever och körning på lov inkl sommarlovet.

Efter första året hade jag chaufförer som fick ut 60-90 tkr extra netto i september och så kan man ju inte fortsätta, chaufförerna ska inte behöva låna ut pengar till arbetsgivaren.
Då blir ju alternativet att jobba på timme och faktiskt få betalt i samband med utförd körning, men även här så har man som arbetsgivare dålig säkerhet när det gäller om chaufförerna är tillgängliga.

Varför man nu gått över till att bara betala för 6 timmar + uppräknad 17% tid känner jag inte till, Coronan kan ju givetvis vara en orsak men om den påverkar så att alla turer förutom skjutsar till och från skolan är inställda känns tveksamt.

Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Knut skrivet 15 mars 2021, 08:51:28 AM
I Norge er det tverr stopp for buss og taxi den dagen man fyller 75, man får ikke kjøre noe mot vederlag. Dvs der kunden betaler for å bli kjørt. Vi har den (idiotiske) kjøreseddel som ikke fornyes etter fyllte 75. Men man kan kjøre tom buss, f.eks til og fra service eller vogntog så lenge helsa er i orden.
Er mange som må avslutte ved 75 som absolutt kan holde på lengre og som jeg vil føle meg tryggere å være passasjer hos enn mange som er mange år yngre
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: Ersa skrivet 15 mars 2021, 09:28:11 AM
Lars-Håkan_E: Det som stör mig är att man är på väg tillbaka till rutinerna från det första året du beskriver. Alldeles för låg grundlön och en rejäl utbetalning i september. Vilket gör att yrket inte går att leva på längre, som vanlig arbetstagare i arbetsför ålder, med flera decennier kvar till pensionen. Detta trots att man i vissa områden har fasta kontrakt på gott om extrakörningar t/f bad, språk och slöjd som gör dagarna väldigt välplanerade och med korta uppehåll mitt på dagen. Det har även blivit vanligt med timtidsanställningar, vilket lär leda till sina nackdelar för arbetsgivarens planeringsavdelning, och skolbarnen.
Det är det ekonomiska som stör mig mest, att 90% av en existerande förarkår med rätt låg medelålder tvingas bort från yrket av ekonomiska skäl, med dessa rejäla lönedumpningar. Samtidigt står Kommunal helt passiva, och vet inte hur de ska göra.

Här har upphandlingen bevisligen havererat, och man bör återta verksamheten i egen regi, om man via upphandlingar inte klarar av att ge skolskjutspersonalen samma trygghet och stabila månadslön, som t.ex lärare, bibliotekarier och bokbussförare får i samma kommun.
Egentligen vill jag ju att seriösa lokala trafikföretag med ISO-certifikat, kollektivavtal och fast anställda med månadslön ska få köra trafiken, men då dessa ändå sparkas ut numera, kanske man helt enkelt bör fundera på att sluta upphandla.
Titel: SV: Busschaufförers ålder för skolbusstrafik
Skrivet av: homer skrivet 15 mars 2021, 20:15:44 PM
Kunde inte hålla med mer.


tyvärr gäller de inte bara kommunal skolskjuts utan även den ordinarie Linjetrafiken som numera endast anställer på 50%, vem kan leva på de? och hur ska de locka nya förare till yrket?