Kortaste avståndet mellan två hållplatser i SL-land?

Startat av 846, 31 juli 2023, 23:36:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl

Tidigare trafikerades hållplats Pokalvägen på Reimersholme i båda riktningarna. Det var då ca 50 meter mellan hållplats Pokalvägen och avstigningshållplatsen strax innan vändslingan på Reimersholme. Eftersom det var vanligt att det stod tidsreglerande bussar vid avstigningshållplatsen kunde det i bland bli en körsträcka på ca 35-40 meter mellan hållplatserna.

Jag minns ett tillfälle då jag körde 66:an och vid mitt stopp på Pokalvägen såg att avstigningshållplatsen var upptagen av tre andra bussar. Eftersom jag också hade en stunds reglertid framför mig frågade jag resenärerna som skulle till hållplats Reimersholme om de kunde tänka sig att gå av vid Pokalvägen istället för ca 25 meter längre fram. Ingen hade några invändningar och jag slapp därmed delvis blockera korsningen till Pokalvägen.

Numera är hållplats Pokalvägen indragen mot Reimersholme.

B10M

Citat från: Jo skrivet 06 augusti 2023, 20:56:19 PMEn meter kortare till och med enligt google maps, dvs 69m och 1 min gångtid. Man kan ju fråga sig varför man inte bara tar bort den ena då det även är 30-väg med trottoar mellan hållplatserna. Eller är det så att de två olika linjerna har sin reglertid på var sin hållplats?

I motsatt riktning är det dock hela 160 m mellan hållplatserna.  (Men google tycker det ska ta en minut och gå också men då tror jag man får pinna på rätt bra.)
Är det inte så att man har flyttat hållplatsen Baggeby station nu när ersättningsbussarna går där?