"Kalldusch för Borlänge"

Startat av Ulrik Berggren, 06 december 2007, 13:19:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulrik Berggren

Busstrafiken blev visst lite dyrare än Trivector hade tänkt sig. Nu får nog Niklas V lite vatten på sitt kuvert...
Artikel i BT
"
Dalatrafik vill ha sex miljoner kronor mer för busstrafiken under 2008.En kalldusch för Borlänge kommun.
- Jag har träffat Dalatrafik och diskuterat situationen som uppkommit, säger kanslichef Birgit Hedkvist."

/UB

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2007, 13:29:24 PM
Konsulter är nog bra, men det är inte alltid de lever i verkligheten.

Har man tex gjort någon jämförelse mellan konsultens beräkningar och de som entreprenörerna givetvis har gjort?
Det låter som någon gjort en felkalkyl eller kanske en av de vanligaste planerarmisstagen, att glömma bort en parameter... ;D

//Lars

För att kunna dra nytta av en aldrig så bra konsult måste man som beställare vara tillräckligt insatt för att kunna precisera vad man vill ha gjort, följa upp under vägen och utvärdera resultatet. Man måste också inse att resultatet aldrig kan bli fullgott om andra parametrar som är nödvändiga för arbetet saknas eller är felaktiga. Tyvärr glömmer många beställare bort detta och fokuserar bara på timpriset inte på förutsättningar, helheten, resultatet och den totala nyttan jämfört med den totala kostnaden. Då blir det lätt såhär.

/Cero

Ulrik Berggren

Tilläggas kan att förslaget från Trivector hade vissa brister även vad gäller linjenätets struktur, vilka dock Dalatrafik dvalde med hull och hår. En kompetent beställare hade kunnat anpassa förslaget bättre till de lokala förhållandena, så som skedde med Trivectors förslag i Gävle och Luleå med lyckat resultat.

/UB

Wetjo

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 06 december 2007, 14:45:53 PM
Tilläggas kan att förslaget från Trivector hade vissa brister även vad gäller linjenätets struktur, vilka dock Dalatrafik dvalde med hull och hår. En kompetent beställare hade kunnat anpassa förslaget bättre till de lokala förhållandena, så som skedde med Trivectors förslag i Gävle och Luleå med lyckat resultat.

/UB

Det var väl kommunen som svalde???
Nu börjar vi få stuns i verksamheten, men det ändras ju hela tiden från alla håll...

Johan

Ulrik Berggren

Citat från: Wetjo skrivet 06 december 2007, 17:11:33 PM
Det var väl kommunen som svalde???
Nu börjar vi få stuns i verksamheten, men det ändras ju hela tiden från alla håll...

Johan

När jag skrev "dvalde" (svalde:)) så menade jag att Dalatrafiks trafikplanerare inte har gjort någa egna förändringar i linjenätet, utan de antog Trivectors förslag rakt av.

Vad är det som ändras hela tiden?

/UB