(H)östresa del 4a, LAZ i Lviv [5 trådbussbilder]

Startat av christianm, 08 november 2007, 19:35:55 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

christianm

Nu har vi nått huvudmålet på min (h)östresa, Lviv i västra Ukraina. Det är en stad som har fascinerat mig ända sedan jag som liten "kartsurfade" över Sovjet och tyckte det såg kul ut med en stad som hette L'vov. När jag sedermera kom att se bilder från staden blev jag helt såld och bestämde mig för att någon gång försöka åka dit. Sedan Ukraina släppte på visumtvånget för EU-medborgare blev det äntligen dags.

Tyvärr kom jag lite för sent, staden är redan översållat med färgglada reklamskyltar och spårvagnarna och bussarna är nästan undantagslöst reklammålade. Staden börjar även bli ett turistmål att räkna med, vilket i och för sig inte enbart är av ondo.

Nåja, till saken; stadens lokaltrafik består av spårvagnar, trådbussar och minibussar. De förstnämnda hör inte hemma här och de sistnämnda intresserar mig inte. Så här kommer en första dos trådbussbilder från staden. Jag tillägnar den här delen stadens eget bussmärke LAZ och det är två modeller vi får se, 52522 och den moderna låggolvaren E183.











Som synes hade jag otur med fotovädret under min vistelse. Det var superstarkt solsken som orsakade hemska kontraster. Jag har verkligen fått jobba med bilderna för att få någon fason på dem.