"Nya" Söne Trafik 620 - sista Säfflebygget [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 17 augusti 2013, 22:11:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

I dagarna har Söne Trafik satt sin nya buss 620 i trafik i Nässjö - den ersätter den gamla 620 (TSC646 Volvo B12BLE 4x2/Carrus 8700LE ´03 (urspr. Lingmerths 129)) som man aldrig reparerade efter att den var inblandad i en olycka i Nässjö i vintras. Den nya 620 har reg.nr DTN967 och är en Volvo B7RLE 4x2/8900LE. Så vitt jag kan förstå är det denna buss som har den sist tillverkade karossen vid Volvo Bussar i Säffle, se länkar (inkl. bilder).

Värmlands Folkblad: Nu rullar sista bussen ut

Bild på sista bussen i NWT


Söne Trafik 620 vid Stortorget i Nässjö den 15 augusti

CW66

Att just Söne fick sista bussen har väldigt stor betydelse, då man ville "sluta cirkeln" eftersom man har en uppgift att första bussen som levererades från Höglunds Vagnfabrik i Säffle var just till föregångaren till Söne Trafik.

Mikey

#2
Trevlig bild! :D

Kan detta komma att bli ett museiföremål om några år tro, "sist byggda bussen i Sverige"?


Ersa

Det är alltid tråkigt med nedläggningar som drabbar anställda hårt. Men dessvärre var ju detta väntat de senaste åren, ända sedan Volvo envisades med att bygga "ekonomivarianten" av karosserna (8500:an) i Säffle, medan man satsade på den mycket mer populära Vegan och därefter 8700:an i Finland och Polen.
När intresset för de 3-4 finländska fabrikerna minskades från Volvos sida, och 8700:an fasades ut till enbart Polen började man ju misstänka vart det hela var på väg.

Sen är det ju även så att Säfflekarosserna inte är direkt populära bland de flesta mellanstora och små åkare, samt deras förare. Det hade säkert kunnat se annorlunda ut idag om Volvo aldrig byggt 8500:an, utan tillverkat någon mer populär kvalitetsstämplad buss i Säffle istället.

Jan Sjöberg

Tyvärr har Säffle haft problem i alla år med kvalite varit osäker
värme och skrammel är två saker som varit på agendan sedan i slutet av 50 talet
lite märkligt att köparna varit så trogna som dem varit under alla år ..
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 augusti 2013, 11:38:23 AM
Tyvärr har Säffle haft problem i alla år med kvalite varit osäker
värme och skrammel är två saker som varit på agendan sedan i slutet av 50 talet
lite märkligt att köparna varit så trogna som dem varit under alla år ..




Hållér med fullt ut..  Tyvärr verkar ju Säffles dåliga kvalite spridit sig till Polen oxå ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Hagri

Det är knepigt att Volvo inte samordnade modellprogrammet som byggdes i Säffle och Finland / Polen redan tidigare. Det borde funnits en hel del pengar att spara på färre delar och längre serier hos underleverantörer.  Bussar har inte varit den lysande medlemmen i Volvo Koncernen utan har balanserat mellan vinst och förlust i många år.
När man väl samordnade modellprogrammet blev det i och för sig enklare att flytta produktionen.
Som förare är man nog inte helt nöjd med något fordon. Men jag tycker Säfflebyggena står sig bra i jämförelse med många andra märken och modeller. Fick man välja satt jag helst i en normalgolvare med mittmotor, men där bestämmer politiker och då får man nöja sig med att ratta något som har egenskaper som en 50 år ganmal folkvagnsbuss.