"Ja, snart är det slut på gamla tider"...

Startat av Andreas91, 03 januari 2013, 23:18:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

..."snart rullar dessa bussar i himlen in". Bara några dagar kvar nu innan skiftet sker:








OrientExpress

Det var på tiden!

Det var länge sedan man tröttnade på att pendla fram och tillbaka till Danderyds sjukhus i dessa lik, att få in en barnvagn i dom här bussarna är dessutom ett mindre h-vete.

Bussmicke

Ähh, klaga lagom. Det är ju rent hysteri med allt låggolv/lågentrétjafs nuförtiden..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kristian

Visst j***ar, en sådan borde man ju kanske fånga på bild... Bor trots allt längs 629:an. Hur många dagar är det kvar (okunnig)?

Ersa

Citat från: OrientExpress skrivet 03 januari 2013, 23:35:20 PM
Det var på tiden!

Det var länge sedan man tröttnade på att pendla fram och tillbaka till Danderyds sjukhus i dessa lik, att få in en barnvagn i dom här bussarna är dessutom ett mindre h-vete.

Komforten för pendlarna lär knappast öka efter operatörsbytet...
Och även synd att det på bussarna inte längre går att hjälpa sina medmänniskor med ett lyft av barnvagn, ens på landsbygden. Jag vill minnas att detta gick väldigt bra förr.

Ted Selander

Citat från: Kristian skrivet 04 januari 2013, 00:52:03 AM
Visst j***ar, en sådan borde man ju kanske fånga på bild... Bor trots allt längs 629:an. Hur många dagar är det kvar (okunnig)?
Arriva tar över 7/1. Sista högre golven tursätts troligen fredag 4/1.

Andreas91

Citat från: OrientExpress skrivet 03 januari 2013, 23:35:20 PM
Det var på tiden!

Det var länge sedan man tröttnade på att pendla fram och tillbaka till Danderyds sjukhus i dessa lik, att få in en barnvagn i dom här bussarna är dessutom ett mindre h-vete.

Tråkigt att höra, hörru..  :-\ Hoppas bara att du mår lite bättre efter den 7:e, för mycket bättre än så får du nog det isf inte! Det finns ett plan där jag alltid fascineras lite... Det gick ju tydligen alldeles utmärkt med trappstegsbussar och barnvagnar fram till nu (själv uppvuxen och vaggad i barnvagn i denna typ av bussar under tidigt 90-tal och åtminstone inga av mina föräldrar + mor/farföräldrar klagade direkt vad jag vet..), så varför skulle det isf inte fungera nu? Situationen har säkert förändrats en del sedan dess, men jag tycker fortfarande att det är lite spännande.

Nico

Citat från: OrientExpress skrivet 03 januari 2013, 23:35:20 PM
Det var på tiden!

Det var länge sedan man tröttnade på att pendla fram och tillbaka till Danderyds sjukhus i dessa lik, att få in en barnvagn i dom här bussarna är dessutom ett mindre h-vete.

Fungerade relativt hyggligt de senaste 40-50 åren... men jag antar att vi blivit lite för bekväma och ohjälpsamma i dagens läge.  ???
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 04 januari 2013, 01:06:34 AM
Fungerade relativt hyggligt de senaste 40-50 åren... men jag antar att vi blivit lite för bekväma och ohjälpsamma i dagens läge.  ???

Samma sak på lågentréfordon i vissa fall tyvärr. När bussföraren först måste sälja enkelbiljetter, stämpla remsor och/eller läsa sms för påstigande, för att därefter klättra ut runt den osmidiga förargrinden för att ta sig bak och fälla ner rampen till av- eller påstigande rullstolsburen... tja, då tar det ibland tid vid hållplatserna.
Tråkigt nog kan resenärer i samma buss bli smått irriterade på dröjsmålen, trots att de själva inte kan tänka sig att hjälpa sina medresenärer med t.ex fälla ut rampen eller lyfta upp en barnvagn genom det låga insteget vid mittdörren, och därmed spara tid åt sig själva.

Kristian

Citat från: Ted S skrivet 04 januari 2013, 00:59:16 AM
Arriva tar över 7/1. Sista högre golven tursätts troligen fredag 4/1.
Tackar, då får det bli en sväng med bilen imorgon. :)

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 04 januari 2013, 00:56:55 AM
Komforten för pendlarna lär knappast öka efter operatörsbytet...

Det beror ju på hur man menar. Visst kommer det inte gå några höggolvade bussar efter måndag, men andelen klass II-bussar ökar markant i området.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 04 januari 2013, 04:52:07 AM
Det beror ju på hur man menar. Visst kommer det inte gå några höggolvade bussar efter måndag, men andelen klass II-bussar ökar markant i området.

Jaså? Krav på bälten på all motorvägstrafik och andra vägar med hastighet över 70 km/t får man hoppas? :)
Kanske rentav krav på att rullstolar och barnvagnar måste spännas fast de också?

en_dalmas

bor visserliggen inte i SL-land, men skönt ändå den dan man kommer dit nästa gång att slippa se dom här gamla liken

Ersa

Citat från: en_dalmas skrivet 04 januari 2013, 14:01:44 PM
bor visserliggen inte i SL-land, men skönt ändå den dan man kommer dit nästa gång att slippa se dom här gamla liken

Nåja, det kommer ju även fortsättningsvis att finnas "gamla lik" i ute trafiken, men har de bara lågt insteg och ny lack så lurar de uppenbarligen väldigt många. SL:s lite väl generösa ålderskrav gör ju att man kan ha lika många gamla slitna (utåt sett fina nylackade) bussar som man har nytillverkade. Men förhoppningsvis är E20-avtalet någorlunda genomtänkt helhetsmässigt, så det blir jämn kvalitet över hela trafikområdet.

Jag är t.ex rätt övertygad att misstag som dessa inte kommer att ske i busstrafiken, samt på Roslagsbanan:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=35563

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2013, 01:36:41 AM
Nåja, det kommer ju även fortsättningsvis att finnas "gamla lik" i ute trafiken, men har de bara lågt insteg och ny lack så lurar de uppenbarligen väldigt många. SL:s lite väl generösa ålderskrav gör ju att man kan ha lika många gamla slitna (utåt sett fina nylackade) bussar som man har nytillverkade. Men förhoppningsvis är E20-avtalet någorlunda genomtänkt helhetsmässigt, så det blir jämn kvalitet över hela trafikområdet.

Jag är t.ex rätt övertygad att misstag som dessa inte kommer att ske i busstrafiken, samt på Roslagsbanan:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=35563
Fast avtalet för Tvärbanan/Nockebybanan är ju också ett E20-avtal!