"Majoritet vill inte ha gratis kollektivresor"

Startat av Jo, 06 oktober 2007, 10:39:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 oktober 2007, 16:48:32 PM
Jag betalar skatt för att få samhällsservice, och när jag ska utnyttja samhällsservicen, då ska jag betala för det en gång till....?
Visst är det sant att bussarna kan tjäna samhället men bussresor är ingen livsnödvändighet och som redan påpekats måste man ju ta pengarna från någon annanstans. Kom ihåg att man har rätt att åka buss men att åka buss är ingen rättighet, även jag vet att busstrafik till viss del kan vara skattefinansierad men det är ju inte företagens enda inkomstpost, sedan var det ju det här med biljett- och annonsintäkter...
Tycker du verkligen att det är så himla dyrt att betala en tjuga för att åka några kilometer? Det tycker inte jag och var gång mina pengar gått till en bussbiljett (stad land o fjärr) vet jag att de tjänar ett syfte.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Nicklas Vasa


så du anser inte att sjukvården är en sammhälsservice? men att bussarna till krogen är det?

Jamen, det är ju samma sak....


Karsten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 oktober 2007, 17:09:52 PM
så du anser inte att sjukvården är en sammhälsservice? men att bussarna till krogen är det?

Jamen, det är ju samma sak....



Det här kan du ju dra hur långt som helst! Ska pendeltåg vara gratis? Regionaltåg? SwebusExpress? X2000? Nattåg?(och i så fall, övriga övernattningsställen?) Inrikesflyg? Finlandsfärjan? Utlandssemesterresan?

"Skattefinansiera mera!" ??? ??? ???

Lars

Hej

Själv har jag ingen erfarenhet av gratisbussar förutom specialturer vid jippon mm.

Men mina kollegor i Kristinehamn som kört stadstrafiken gratis ett par år säger alla, Aldrig mer, då slutar jag. Det ska inte va dyrt att åka kollektivt men en liten slant måste de nog vara.
Största problemet var inta A-lagare mm utan största problemet var alla ungdommar o vuxna bara som åkte en hållplats åt gången, vilket de hade rätt till!

Lars


76

Skulle lokaltrafiken bli gratis, då letar jag upp ett annat jobb.

För övrigt anser jag, likt Vasa att allt ska vara gratis, hela tiden. Men bara för mig. :D

Ersa

#20
Nej fy tusan! Man behöver bara minnas Örebroförsöket för att inse att det inte är någon bra idé med gratisbussar.

Jag är för dyra enkelbiljetter som betalas kontant, billigare enkelbiljetter som betalas med bankkort, samt riktigt billiga resor om man har ett busskort. Dessutom måste nattbussar alltid vara dyrare att åka än på "vanlig tid".

OSkar000

Nej, absolut inte. Det har mig veterligen inte fungerat bra i stor skala någonstans i landet.

Här i Åtvidaberg så blev det slagsmål mellan pensionärerna om vem som hade rätt till handikappsplatserna efter en tid med gratis kollektivtrafik. Många åkte runt för nöjes skull och det var ofta dålig stämning på bussarna.

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 oktober 2007, 12:57:03 PM
Jag tycker att det är skatt på allting, vart tar pengarna vägen egentligen....?

Omlackering av bussar vid flytt mellan län, inköp och byten av biljettmaskiner. Dessutom går skatten åt till att bygga vägbulor samt lagning av fjädring på lågentrebussar som körts sönder på samma vägbulor  ::)

Ersa

#23
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 oktober 2007, 16:48:32 PM
Jag betalar skatt för att få samhällsservice, och när jag ska utnyttja samhällsservicen, då ska jag betala för det en gång till....?

"Halva biljetten" betalar du med skatt, och övriga hälften med avgift. Utan biljettpriser skulle bussarna i en vanligt studentstad (Umeå, Uppsala m.fl) vara proppfulla, tvingas stanna vid varenda hpl, bli enormt försenade, och inga biljettintäkter skulle finansiera en utökning av trafiken. De flesta som skulle resa är studenter och ungdomar som ändå inte betalar någon skatt till trafiken, snarare kostar de pengar då de i mer eller mindre berusat tillstånd grisar ner inne i bussen. Hur ska man finansiera den utökade skadegörelsen? Med ännu en skattehöjning?

Och ska gubben Carl-Ivan ute i skogen få sin skatt ökad då han har 7 km till närmsta hpl, och aldrig kan åka buss till/från hemmet? Han kanske slipper. Men då ska sjuka gamla tant Agda som bor i en tvåa inne i stan betala istället, trots att hon inte ens tar sig ut ur lägenheten, än mindre ombord på en stadsbuss. Och hur ska man få en icke arbetande student att betala sin del?

Jonas1968

det finns en risk för att debatten blir polarisarad. Antingen dagens system med ständiga avgiftshöjningar långt över inflationen eller nolltaxa. Man borde kunna välja en medelväg. En sänkning av dagens taxor och framför allt inga höjningar högre än inflationen. Läste en artikel för ett tag sedan att kostnaden för att åka kollektivt i sverige dom senaste 20 åren ökat betydligt mer än kostnaden för att köra bil och detta är inte bra om man vill få folk att ställa bilen och åka kollektivt. Å andra sidan så prövade man i stadstrafiken i Örebro nolltaxa kvällstid vintern 2006. Det blev tyvärr så att bussarna blev värmestugor och bråken och skadegörelsen på bussarna ökade så pass mycket att försöket fick avbrytas efter bara någon månad så detta verkar tyvärr inte heller fungera. Medelvägen med sänkta taxor borde kunna prövas.

Nico


Möjligen, men frågan är om priset styr så mycket vad gäller bilkörning kontra kollektivtrafik? Redan i dagsläget så är det bra mycket billigare att åka kollektivt (prishöjningar och annat till trots) så troligen är det andra parametrar som påverkar. T.ex. då att den egna bilen är helare, renare, pålitligare, mera lättillgänglig, privat/ostörd etc. I alla fall tror jag sådant påverkar mer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin Maltkvist

Citat från: Nico skrivet 07 oktober 2007, 01:21:21 AM
Möjligen, men frågan är om priset styr så mycket vad gäller bilkörning kontra kollektivtrafik? Redan i dagsläget så är det bra mycket billigare att åka kollektivt (prishöjningar och annat till trots) så troligen är det andra parametrar som påverkar. T.ex. då att den egna bilen är helare, renare, pålitligare, mera lättillgänglig, privat/ostörd etc. I alla fall tror jag sådant påverkar mer.
Det där känns igen och jag tror att man måste förändra grundtänkandet hos människor.
Jag vet t.ex en person som inte tycker att det är onödigt att åka till ett bestämt ställe där man har ett uppdrag men däremot anser att det är onödigt att åka runt och "cruisa".  Här misstänker jag att vederbörande silar mygg men sväljer kameler (kan man kalla det) enär hon ibland kör bil så korta sträckor som 5 km och väljer bort bussen eftersom den är obekväm och att det är fullt av bakterier som sprids flera meter vid hostning.   Märkligt tänkande...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jonas1968

Citat från: Nico skrivet 07 oktober 2007, 01:21:21 AM
Möjligen, men frågan är om priset styr så mycket vad gäller bilkörning kontra kollektivtrafik? Redan i dagsläget så är det bra mycket billigare att åka kollektivt (prishöjningar och annat till trots) så troligen är det andra parametrar som påverkar. T.ex. då att den egna bilen är helare, renare, pålitligare, mera lättillgänglig, privat/ostörd etc. I alla fall tror jag sådant påverkar mer.
Bilen är nog för det mesta dyrare om man ser till totalkostnaden. När en person som redan har bil väljer om han skall ta den elller åka kollektivt så ser han nog dock till marginalkostnaden. Han räknar då nog inte skatte och försäkring och sådant som han ändå måste betala om han ändå måste ha bil. Det är dessutom så att t ex värdemisnkningen inte är en kostnad som man ser direkt när man kör bilen utan den ser man ju först när man säljer bilen. Då är det inte säkert att kollektivtrafiken alltid är billigast. speciellt inte om man är några stycken som delar på kostnaden i bilen. Även om man inte väljer att sänka taxorna är det viktigt att inte taxorna år efter år tillåts öka betydligt mer än inflationen. Då blir prisskillnaden mellan att att åka kollektivt och att åka bil mindre och mindre och desto mindre prisskillnad det är, desto fler kommer att tycka att det är värt extrakostnaden att åka bil i stället för buss. Nolltaxa som Planka.nu föreslår skulle å andra sidan inte heller funka. Dels så kostar det väldigt mycket och dels riskerar kollektivtrafiken att bli rullande värmestugor. Det visar gratisbussförsöket i Örebro ganska väl.

Fredde

Du betalar skatt, ändå har du en avgift hos läkaren.

Varför då inte ha samma system inom kollektivtrafiken?? Att införa fria resor är ännu ett steg till att folk inte hälsar på den som kör, utan ta mera "för givet". Det är då att trycka ner en yrkeskategori i stövelskaften...

Har, ärligt, inte läst genom allt som skrivits, men jag hoppas att fria resor inom SL ALDRIG kommer att genomföras. Då söker jag mig till annat.... (och många med mig!)

/Fredde

Martin Maltkvist

Citat från: Fredde_J skrivet 07 oktober 2007, 04:47:14 AM
Du betalar skatt, ändå har du en avgift hos läkaren.

Varför då inte ha samma system inom kollektivtrafiken?? Att införa fria resor är ännu ett steg till att folk inte hälsar på den som kör, utan ta mera "för givet". Det är då att trycka ner en yrkeskategori i stövelskaften...

Har, ärligt, inte läst genom allt som skrivits, men jag hoppas att fria resor inom SL ALDRIG kommer att genomföras. Då söker jag mig till annat.... (och många med mig!)

/Fredde
Jag undrar hur det skulle bli om man inom t.ex stadstrafiken skulle låta biljettintäkterna få bära alla kostnader .
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin