"Majoritet vill inte ha gratis kollektivresor"

Startat av Jo, 06 oktober 2007, 10:39:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Fredde

Jag förespråkar inte heller, låt mig kalla det, "rullande värmestugor". Med risk för att bli för politisk, men jag tyker att man ska betalar för de resorna man gör. Inte låta det bli en allmän utgift.

Sen att det finns dom som tycks tro att man kan få åka gratis och inte höja skatten är ju en annan sak...

/Fredde

Nicklas Vasa

Jag tycker att det är skatt på allting, vart tar pengarna vägen egentligen....?

Trycket för gratis resor tycks ju i vart fall öka....

Nico


Kruxet är väl att inget egentligen är gratis utan i slutänden måste alltid någon form av betalning ske... vilket å andra sidan gemene man faktiskt oftast inser på ett vis eller ett annat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

LinusG

Gratis kollektivtrafik skulle väl på många sätt å vis vara bra!
Men tyvärr tror jag att skulle sänka statusen på chaufförs yrket ytterligare, och det skulle knappast bli lättare att rekrytera förare i framtiden!

Bara en liten åsikt från lilla norr!

//linus

Muk

Den är en svår fråga. Jag tror att man uppskattar en tjänst som man betalar för mer än någonting som är gratis. Trots detta har jag bott i Övertorneå och uppskattat deras "gratisbussar" och nu är jag student i Blekinge och uppskattar de "fria" studentresorna.  :D  Risken är väl stor med fullt skattefinansierad kollektivtrafik att det blir en uppehållsplats för människor som annars bara driver omkring.

Karsten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 oktober 2007, 12:57:03 PM
Jag tycker att det är skatt på allting, vart tar pengarna vägen egentligen....?

Trycket för gratis resor tycks ju i vart fall öka....

Trycket på gratis resor har väl alltid varit stort? När jag betalar en biljett tycker nog den lilla kapitalisten inom mig att den borde vara, om inte gratis, så i alla fall billigare. Det vore bättre för just mig, just när Jag köper min biljett.

Om du nu tycker att det är skatt på allting så lär du inte bli nöjd. Biljettintänkterna som försvinner om det införs gratis kollektivtrafik måste ju inhämtas på annat sätt, och då troligtvis genom höjd skatt.

Nicklas Vasa

Lite det jag menar, vi betalar ju redan så mycket skatt, så då kan "dom" bjuda på kollektivtrafiken....

Fredde

CitatLite det jag menar, vi betalar ju redan så mycket skatt, så då kan "dom" bjuda på kollektivtrafiken....

Visst, det kan dom säkert. Men då får man ju bortprioritera sjukvården etc. Vad är viktigast? Borde vara ett självklart svar på det.

Om man ser hur stora kostnaderna är så förstår man att det inte kan vara gratis. För jag vill då inte sitta och köra en buss som är 25 år gammal... Ett sätt att pressa ner kostnader kan vara att "jaga" vandaler som klo**rar och förstör. Där hamnar en stor del av våra skattepengar, på sanering och reparation av förstörda fordon.

/Fredde

Nicklas Vasa

Landstingens två stora kostnads områden kollektivtrafik och sjukvård borde separeras, eftersom kollektivtrafiken alltid får vika hädan....

Karsten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 oktober 2007, 15:33:51 PM
Landstingens två stora kostnads områden kollektivtrafik och sjukvård borde separeras, eftersom kollektivtrafiken alltid får vika hädan....

Vika hädan? Så illa har det väl ännu inte gått?

Karsten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 oktober 2007, 15:09:44 PM
Lite det jag menar, vi betalar ju redan så mycket skatt, så då kan "dom" bjuda på kollektivtrafiken....

"Dom"? Vilka är det? Ska vi ta pengar från sjukvård och annan service? Det borde vara gratis att gå till doktorn också kan man tycka, men senast jag var hos min husläkare krävdes jag på pengar för besöket. Nä, det är nog en ganska bra balans idag, jag anser att de som nyttjar en tjänst nog ska betala för den(med vissa undantag självklart).
 
De inlägg du kommit med idag känns, no offence, aningen "pårökta". :-\

robbes

Citat från: Karsten skrivet 06 oktober 2007, 16:29:08 PM
"Dom"? Vilka är det? Ska vi ta pengar från sjukvård och annan service? Det borde vara gratis att gå till doktorn också kan man tycka, men senast jag var hos min husläkare krävdes jag på pengar för besöket. Nä, det är nog en ganska bra balans idag, jag anser att de som nyttjar en tjänst nog ska betala för den(med vissa undantag självklart).
 
De inlägg du kommit med idag känns, no offence, aningen "pårökta". :-\


håller med dig om att skall bussen vara gratis så finns det nog saker som är viktigare och FLERA som kan nyttja o då är det läkarbesöken vet en som hade det fan så knapert för låt ordvalet den personen hade ej råd att gå till läkaren för det var för lång tid kvar till lönen. den perosnen itter i dag i rullstol förlamad för att han ej hade råd till sjukvård just då. så fram för fria läkarbesök före fri kollektiv trafik


sedan det sistnämnda instämmer jag med i med tanke på andra trådar

Nicklas Vasa

Jag betalar skatt för att få samhällsservice, och när jag ska utnyttja samhällsservicen, då ska jag betala för det en gång till....?

robbes

så du anser inte att sjukvården är en sammhälsservice? men att bussarna till krogen är det?