"Såna som ni borde ta färdtjänst"

Startat av Lung To, 23 augusti 2010, 14:20:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lung To

I dagens Metro (hittade inte länken i www.metro.se) fick läsa att en bussförare vägrat ta ombord en rullstolbunden person. Enligt Metro vägrade han köra tillräckligt nära trottoarkanten och sagt till personen "Såna som ni borde ta färdtjänst". Ok nu vet jag inte hela sanningen(har inte hört förarens version) men om han sagt ovanstående är det klumpigt gjort. Man får ju tycka vad man vill om rörelsehindrade men släppa ur sig såna grodor.....Dessutom det finns en ramp inne i bussen som kan användas har fått höra att inte röra den om man saknar utbildning om att använda rampen.  T.ex. jag själv saknar sånt utbildning.

Andreas

Tydligen skall det ha varit vid Stureplan som det hände. Längre ner i artikeln tyckte jag mig se att föraren hade fått en utskällning av ett vittne till händelsen och att föraren då motvilligt, eller hur man skall kalla det, backat tillbaka längs med trottoarkanten så att den rullstolsbundne resenären kunde komma på bussen. Men visst, jag håller med dig, så bör det inte få gå till i trafiken, SL är ju så noggranna med att alla skall kunna åka med bussarna, även de som har svårt att gå eller behöver rullstol. Hade inte de kraven funnits, så hade vi fortfarande med god rätt kunnat njuta av normalgolvare med mittmotor som drog på på innerstans gator.   ;)

1896

Busslink har blivit stämda för det, det står om det på www.rt-forum.com

Optimal

Jag vet förarens version till 100%, denna anmälan kom in i somras, men utspelar sig under vintern då rullstolskvinnan fotade föraren med mobilen och föraren hade vinterjackan på sig. DO har försökt att få tag på både kvinnan och vittnet utan framsteg, förrän dan innan målet skulle gå ut, då ändrar sig vittnet å berättar en annan historia, just den som vi nu fått läsa. Nu är det ju bra att det inte är sant. Föraren kunde inte komma till kanten pga taxibilar och annat vid hållplatsen så bussen stod lite snett. Kvinnan sa då åt bussföraren att han måste stå närmare kanten för att hon ska komma in, han sa då att det inte går pga taxibilar och annat. Han sa även att vi får inte backa, speciellt inte runt stureplan, med folk å bilar som rör sig hur som helst och det var inget tal om att backen var trasig. Föraren är en god vän och känner denne väl, så jag vet den riktiga historien. Man kan säga att anmälan skulle nästan precis läggas ner då vittnet ändrade historia, och det är anledningen till att stämmningen kom in.

Ersa

Citat från: 1896 skrivet 23 augusti 2010, 16:23:42 PM
Busslink har blivit stämda för det, det står om det på www.rt-forum.com

Det där var ingen direktlänk till artikeln, utan till indexsidan.

Ersa

Så bra för bilister och taxiåkare att de kan parkera lite varstans utan att busspassagerarna klandrar dem ett dugg. Så kul att folk inte kan tänka ett steg längre och med egna ögon se att bussen har ett hinder framför sig. Kan föraren be resenären skriva på ett kontrakt där resenären tar på sig allt ansvar för alla materiella och personskador som kan ske när bussen backar? Ett sånt papper skulle man ju haft med sig i väskan varje dag! ;)

Björn Ax

Ersa>> hade en gång en buss framför mig vid en hpl och ändå kom det en dam som undrade varför jag inte körde längre fram. Blev till svar att jag tyvärr inte kunde köra igenom andra bussar. :)

Martin Maltkvist

Citat från: Björn Ax skrivet 24 augusti 2010, 17:42:40 PM
Ersa>> hade en gång en buss framför mig vid en hpl och ändå kom det en dam som undrade varför jag inte körde längre fram. Blev till svar att jag tyvärr inte kunde köra igenom andra bussar. :)
Ibland händer det att taxibilar blockerar min framfart och det är snarare regel än undantag att resenärerna då visar medlidande för min situation. ;)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

homer

Av erfarenhet kör jag aldrig in på hållplats om de står en bil där utan ställer mig ute i vägen, passagerarna får gå 2,55 meter längre och bilisterna bakom får vänta.. givetvis niger jag allt vad som går..

erfarenheten ligger i att jag åtskilliga gånger kört in bakom bilar som sen vägrat flytta sig så jag fått backa ut på vägen >:(

1896

Ja, man ska ju göra bilisterna uppmärksamma på att dom gör fel, sen frågar dom om man fått körkortet i ett flingpaket....   snacka om att kasta sten i glashus....  ::)

Ersa


Lung To

Nu är det så att alla bussar har en ramp för rullstolar och permobiler som man kan använda men man ska ha utbildning för att använda rampen. En sån ramp skulle nog ha underlättat påstigande även om bussen står inte alldeles vid trottoarkanten. Kanske aktuella föraren hade inte sån utbildning ännu.

lil-sis

Fungerar den rampen även om man måste stanna utan trottoar?

buskörare

Citat från: lil-sis skrivet 02 september 2010, 22:54:00 PM
Fungerar den rampen även om man måste stanna utan trottoar?

På våra Solarisar gör den det. Med den mobila rampen är jag osäker, måste testa det om jag får en sån idag. Eller om nån annan vet?

Lung To

Citat från: lil-sis skrivet 02 september 2010, 22:54:00 PM
Fungerar den rampen även om man måste stanna utan trottoar?
Nej den mobila måste vara ansluten till en trottoar. Annars vinkeln blir för brant och en permobil kan inte ta sig in i bussen.