Huvudmeny

"Nya" bussar

Startat av Lars-Gunnar, 13 september 2009, 16:18:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

korven744

I går såg jag 0113 i fittja på 748!

Ulf Rådeström

Citat från: korven744 skrivet 10 november 2009, 20:25:31 PM
I går såg jag 0113 i fittja på 748!

Oj...nu var du nog inne i fel tråd och svarade....Swebus bussar i Södertälje har väl inget med Sundsvalls bussar att göra vad jag vet....

homer

Citat från: Lars-Gunnar skrivet 13 september 2009, 16:18:06 PM
Hej!

Hur vanligt är det att bussbolagen byter/köper bussar av varandra? En buss kan ha startat ny i bussbolag A för att sedan säljas till bolag B och sedan sluta sina dagar hos bolag C. Byter ett bolag över hela landet eller har de vissa "stamkunder"?

Att byta en 5 år gammal buss mot en 3 år gammal hos ett annat bolag, är det tänkbart?

Är det ett fattigdomsbevis om bolagen köper/byter sins emellan? Idag har ju inte kommunerna så gott om råd, tvärtom skall de ju spara.

Händer det att något bussbolag använder en buss tills den inte är lönsam längre eller skaffar de en ny/bättre begagnad innan detta inträffar.

Sundsvalls Trafik AB har satt in en ny ledbuss som ev. kan ha haft nr 3164 som var blå/röd/svart. Jag har åkt med denna buss och den ser helt annorlunda mot vad man är van vid. Där finns 3 platser för barnvagnar/rullstol och de 4 första platserna som är avsedda för äldre har en genomgående stång som delar av sittplatserna och som verkar vara för att man skall kunna gripa i och resa sig upp (gäller äldre) men jag tycker det ser ut som ett hinder istället. Sedan är ringklockorna lite eljest placerade. Det luktar nytt i den så jag vet inte om den är ny eller inbytt från ett annat bolag som just inte har nyttjat den så mycket.

Det är ju så här att man tänkt sig att det är nya bussar de kommer med men så är det begagnade som de målat om. Detta har jag förstått nu när jag läst i forumet därav mina frågor.

Svara gärna och delge era erfarenheter och kunskaper på detta område.

Tack på förhand
Lars-Gunnar :)


Sundsvalls Trafik Ab???

Ersa

Citat från: homer skrivet 11 november 2009, 19:00:35 PM
Sundsvalls Trafik Ab???

Har inte kört buss på många år i Sundsvall. Idag är det Busslink och dessförinnan var det Connex.

oolicks_rNb

Bussen kom till Sundsvall efter det att det var klart att Swebus skulle ta över busstrafiken i örebro. Då busslink då får bussar "över" så fick då den komma till sundsvall, antagligen för att byta ut den mot någon äldre. lockorna i den nämnda bussen är placerade så att det aldrig ska vara mer än en armslängd från en klocka.






________________________
Dator Reparation system   

Esbjörn

Citat från: homer skrivet 11 november 2009, 19:00:35 PM

Sundsvalls Trafik Ab???

Det var 1999 som Sundsvalls Trafik upphörde som trafikbolag.
Då tog Linjebuss/Connex över stadstrafiken i Sundsvall.
2005 var det åter dags för operatörsbyte, då Busslink tog över.