"Ingen toa till Kapellskär!"...

Startat av Ulf Berlin, 05 augusti 2009, 00:36:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...kan betyda två olika saker beroende på vem som tänker det:
Av chauffören:"Usch,idag lär det kunna lukta extra illa i vagnen..."
Av resenärerna:"Usch,nu måste jag hålla mig/kan inte smygröka på 1,5 timme."

Ett antal tillfällen har nämligen Busslink 4564 gått i VikingLines trafik mellan
Stockholm-Kapellskär i st f någon vagn i 8xxx-serien.
Så här såg det ut 16 juli i år:




Till samma båtavgång gick även 8293 och(som här)8294.

VikingLine ställde ju krav på entreprenören(=Busslink)för några år sedan att WC skulle finnas
på bussarna i deras trafik och detta gjorde att Busslink flyttade vagnarna i 8xxx-serien
till denna trafik.(Var det 8190,8191,8292,8293,8294?)

Innan dess så kunde olika ledvagnar ses i denna trafik såsom:


5412...(5411-5413 beställdes som 1-0=1-0 för VL-trafiken.)

...eller 5681.

Undrar hur avtalsregleringarna ser ut i dessa fall när 4564 används?/Ulf


Karsten

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 augusti 2009, 00:36:47 AM

Undrar hur avtalsregleringarna ser ut i dessa fall när 4564 används?



Jag kan gissa mig till att du kommer få svaret "Jag tror folk som åker är glada att det överhuvudtaget kommer någon buss, oavsett om den har toalett eller inte". Svar som detta brukar alltid komma upp i trådar som ifrågasätter vagnkrav och efterlevnaden av dessa, oavsett om det rör sig om låggolvsbussar, regionalbussar eller bussar av för litet mått. Själv anser jag nog att räät vagntyp ska rulla om det inte är ett akut vagnfel eller dylikt som sätter stopp för det.

homer

är de här nån variant av 631? eller en linje utan nummer, gäller vanlig Sl taxa?

Fredde

Citat från: homer skrivet 05 augusti 2009, 01:32:17 AM
är de här nån variant av 631? eller en linje utan nummer, gäller vanlig Sl taxa?

Vill du åka denna linje beställer du den via www.vikingline.se under typ Anslutningsbussar.

Ingen SL-taxa gäller, däremot kan man ibland få både gratis buss och båtresa om man är med i Viking club. Bussen stannar på vissa utvalda punkter mellan Kapellskär och Stockholm, dels beroende på bokingar och om förarna kommer överens om att nån kör direkt och någon annnan plockar etc.

För övrigt är det inte så värst länge sen jag mötte en ledbuss av äldre modell på denna linje.

/Fredde


yngrot

Får väl svara enligt modell att "bättre utan toa än ingen buss alls"   1.5 timme utan toa är väl inga problem??  Vi som kör kan ju få vänta betydligt längre än så innan det finns möjlighet till toa besök ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Wennerlid

Kanske finns ett krav på ordinarieavgångarna och ett annat krav på extrabussarna...  :)

// Niclas

groenis

De två första ser jag ofta på CT när jag passar 7 avgången till Skavasta som en kollega kallar det

/Lennart

Fredrik Gelin

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 05 augusti 2009, 09:24:05 AM
Kanske finns ett krav på ordinarieavgångarna och ett annat krav på extrabussarna...  :)

// Niclas
Jag är tyvärr inte insatt jag heller, men med tanke på att 4364 och 4564 rullar mer eller mindre stadigt på denna linje förefaller det rimligt.
Av någon anledning verkar inte Viking Line och Busslink alltid tala samma språk då det "plötsligt" kan dyka upp så mycket folk att de beställda bussarna (oftast två) inte räcker till.
Ringer man till CT får man ofta svaret att de inte har någon möjlighet att hjälpa till med förstärkning (det finns oftast inga lediga bussar med förare), så det blir till att rota fram vad som finns tillgängligt för resan i fråga, igår gick t ex 6032 som förstärkningsvagn från Hornsberg, men det lär väl snarast ha varit en angenäm upplevelse då den är betydligt yngre än det som brukar kallas in för uppgiften...
//Fredrik

Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 augusti 2009, 17:45:41 PM
Jag är tyvärr inte insatt jag heller, men med tanke på att 4364 och 4564 rullar mer eller mindre stadigt på denna linje förefaller det rimligt.
Av någon anledning verkar inte Viking Line och Busslink alltid tala samma språk då det "plötsligt" kan dyka upp så mycket folk att de beställda bussarna (oftast två) inte räcker till.
Ringer man till CT får man ofta svaret att de inte har någon möjlighet att hjälpa till med förstärkning (det finns oftast inga lediga bussar med förare), så det blir till att rota fram vad som finns tillgängligt för resan i fråga, igår gick t ex 6032 som förstärkningsvagn från Hornsberg, men det lär väl snarast ha varit en angenäm upplevelse då den är betydligt yngre än det som brukar kallas in för uppgiften...
//Fredrik


TACK Fredrik för ett bra svar.
(Jag hade nog"antagit"något liknande och ville endast göra en reflexion bakåt i tiden

hur det såg ut tidigare ,men det"uppfattades"lite olika här på forumet...)/Ulf

Ersa

Mina kommentarer (och bilder) finns här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26751.0

Jag har snarast reagerat på den röda färgen. Hur kom det sig att 829x-vagnarna som Busslink Norrtälje använder lackades SL-röda istället för vita med Viking Line-loggan, som det var tänkt från början?

Nico


Troligen lackades de röda för att även kunna utföra annan trafik än enbart för Viking även om det är på 930:an de primärt tursätts.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Citat från: Verspieder skrivet 05 augusti 2009, 21:15:32 PM
Mina kommentarer (och bilder) finns här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26751.0

Jag har snarast reagerat på den röda färgen. Hur kom det sig att 829x-vagnarna som Busslink Norrtälje använder lackades SL-röda istället för vita med Viking Line-loggan, som det var tänkt från början?
Viking ville bara ge kontrakt på några månader åt gången, möjligen något år samt att de inte godtog att Busslink stripade av vagnarna och klistrade på Vikingloggan har jag för mig.
Busslink körde med Viking Lines tillåtelse bussarna med Norrbottens stripning tills avtalet skulle förnyas, då blev det återigen diskussioner om bussarnas färg och utförande.
Men eftersom Viking inte ville stå för kostnaderna för lackering och Busslink inte ville betala en omlackering till helvitt om kontraktet inte löpte över längre tid så blev det något slags överenskommelse som innebar att bussarna lackades i nuvarande färg. På så sätt kan bussarna merutnyttjas på SL-linjer om behovet och möjligheten uppstår.
//Fredrik

Ersa

Varför bara teckna korta kontrakt? Är det bekymmer att få till längre avtal i just Norrtälje?

Mange_buss

Såg busslink 6357 på Vikinglinelinjen igår...

Ersa