"Jag har ingen aning...jag kör bara den här linjen..."

Startat av M224, 30 juli 2007, 10:36:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Magnus_J skrivet 31 juli 2007, 10:20:34 AM
folk brukar alltid vara trevlig och tar sällan illa upp om de får ett bra bemötande. sen kan man alltid hänvisa till någon annan buss/företag elelr till SLs kundtjänst, karta i busskur, tunnebanespärr...

Påminner mig om sura damen som tydligen förirrat vilse sig långt från Karlaplan. Hon kom fram till den urgamla ledbuss där undertecknad och Kvarne satt i på Sergels torg sommaren 2005, och hade en fråga om en skum SL-linje som varken jag eller Kvarne kände till. När hon fick svaret av oss att vi tyvärr inte visste, men att hon gärna kunna fråga herrarna i gula SL-västar som stod nere vid Åhléns blev hon arg och sa "Det var mycket dåligt av er att inte veta det".
Kvarne tyckte inte att det var en speciellt god idé att jag skulle springa efter och kasta några Norrtäljetidtabeller på henne samtidigt som jag skulle säga till henne vad jag tyckte om hennes respektlösa attityd, så jag lät bli...  ;)

(Nej, lugn alla. Även om Kvarne inte var med skulle jag aldrig göra något sådant)

Cero

Visst kan intresserade och handlingskraftiga förare och personer på trafikledning och garage åstadkomma mycket med små medel, men i slutänden är det SL som ställer kraven. Kravet på att bussförarna ska kunna annat än det primära, dvs köra bussen, finns (gissar jag) inte med på avtalen med entreprenörerna, och de senare vet vi ju gör det de får betalt för (och ibland knappt det). Eller snarare, de får inte betalt för det jobb som borde utföras eftersom kostnadsnivån är så pressad.

Ett enkelt sätt att informera sina kunder om bussutbudet i området är en enkel karta över linjer från aktuell stolpe eller närliggande hållplatser. Sådana finns på många håll, bl.a. i London, och fungerar utmärkt. I många städer (London, Paris, etc) finns även en karta över linjen inne i bussen. Detta bygger givetvis på att bussarna hålls på samma linje hela tiden, vilket kan bli kostsamt, men borde kunna fungera åtminstone för blåbussarna.

Nu har väl information till trafikanter har väl aldrig varit SL:s paradgren så vi ska kanske inte kräva för mycket. Det tog ju många år innan man kom på att det går att visa bussens destination framtill och i tunnelbanan får man ju varje dag veta att tåget har åtta vagnar trots att merparten har en/två/tre (eller tre/sex/nio beroende på hur man räknar) sedan många år. Varje gång C20-tåget rullar in och annonserar "8 vagnar" väntar jag med spänning på att informationen och verkligheten ska stämma. 8) All information är på svenska trots att många resenärer är utlänningar. Vill man vara en världsstad i framkant kunde man kanske tänka sig info även på engelska i vissa lägen? Men det är klart att i en stad där man inte ens kan kliva in i en taxi, säga en adress och förvänta sig att taxichauffören ska hitta kanske man inte ska ställa alltför höga krav på kollektivtrafiken heller.

Nej, SL har långt kvar till att erbjuda sina kunder en rimlig informationsnivå. Det bästa är att politiker och SL-personal inte behöver åka ända till Nya Zeeland, Japan eller Canada för referensbesök. Med en tvåtimmars flygning hamnar de i London som har ett långt track record i att försöka förse kunderna med bra och relevant information om sin verksamhet och sitt utbud. Kolla hur det ser ut där och ta med någon idé hem. ;)

/Cero

M224

I dag utspelade sig ett scenario på bussen (172) som är rena motsatsen till det jag tog upp nedan (detta scenario är också vanligt).

En dam går vid Ågestavägen fram till föraren och frågar om bussen går till Alby. Föraren svarar snabbt att det gör den inte, men man kan ta t-bana från Fittja eller Hallunda, alt åka med buss 702 resp 707 från Fittja. Vid Huddinge station är det förarbyte och en kvinnlig förare tar över bussen. I Fittja kommer damen fram igen och frågar hur hon ska ta sig till Alby, den kvinnliga föraren svarar precis som hennes kollega som steg av i Huddinge station, t-bana eller 702 resp 707.

Då undrar man ju hur bra damen lyssnade när hon frågade den första föraren...

Staffan Sävenfjord

Citat från: M224 skrivet 31 juli 2007, 16:56:54 PM

Då undrar man ju hur bra damen lyssnade när hon frågade den första föraren...

Som den gamla tanten som frågade en bussförare om resvägen. Han var av den servicesinnade sorten och letade i tidtabeller och hittade en bra resväg, som han förklarade för tanten. När han kommit till sjätte bytet - till linje 52 så tanten:
- Nähä. För på upplysningen sa de att jag skulle åka med line 58.
Då hade alltså tanten hela tiden vetat hur hon skulle åka men ändå besvärat bussföraren med att fråga. Behöver jag tillägga att bussföraren, känd för sitt goda humör och att han ytterst sällan tappade det, mumlade något om käringj-r. (Linjenumren är fingerade).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

M224

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2007, 17:37:27 PM
Som den gamla tanten som frågade en bussförare om resvägen. Han var av den servicesinnade sorten och letade i tidtabeller och hittade en bra resväg, som han förklarade för tanten. När han kommit till sjätte bytet - till linje 52 så tanten:
- Nähä. För på upplysningen sa de att jag skulle åka med line 58.
Då hade alltså tanten hela tiden vetat hur hon skulle åka men ändå besvärat bussföraren med att fråga. Behöver jag tillägga att bussföraren, känd för sitt goda humör och att han ytterst sällan tappade det, mumlade något om käringj-r. (Linjenumren är fingerade).

Det gäller att ha gott tålamod när det gäller vissa.  :-\ ;D

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 juli 2007, 18:56:28 PM
172:an har inte "anslutning" någonstans, därför är det heller inte aktuellt och gångbart med den lösningen som används på landsbygden där anslutning till viss linje/tur alltid ska upprätthållas.
Det går alltså i normalfallet inte att begära att en 172:a ska vänta på en Tyresöbuss vis Sandåkraskolan eller en Söderortare i Högdalen eller v/v.

Finns inga anslutningar på 172:an är ju "problemet" löst. Slutsats: Föraren gjorde inget fel.
Ska man prompt hinna med ett byte "i farten" kanske man måste ta en tidigare avgång från första början.