Huvudmeny

Busslink 5116

Startat av Camilla, 12 augusti 2023, 20:22:35 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

homer

Nu kanske vi spårar lite från ämnet men om Volvo 8900 inte går att lägga order på längre varför har inte volvo presenterat någon ersättare på den skandinaviska marknaden?

Fredrik Gelin

Citat från: homer skrivet 16 augusti 2023, 19:55:52 PMNu kanske vi spårar lite från ämnet men om Volvo 8900 inte går att lägga order på längre varför har inte volvo presenterat någon ersättare på den skandinaviska marknaden?
Volvo och Scania avslutar båda sina bussproduktioner i Polen under nästa år och därmed kommer ingen ersättare för 8900 och Scania ersätter inte Citywide.
Orsaken sägs vara att det inte går att räkna hem omställningen till eldrift för detta produktsegment.
Men nu börjar vi glida från ämnet H18 tror jag...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


homer

Jo jag vet att dom lägger ner, men chassi ska fortfarande säjas antar jag? eller lämnar volvo den upphandlade kollektivtrafiken till andra aktörer?

Fredrik Gelin

Både Volvo och Scania verkar fortsätta med chassitillverkningen, men för stadsbussar verkar ingen av dem kunna erbjuda någon helbyggd produkt som 8900 och Citywide är idag.
Volvo kommer dock att fortsätta bygga 9700 i Spanien, men Scania verkar inte ha några planer på att leverera helbyggda regionbussar, så där blir det till att köpa Van Hool, Irizar eller något annat på Scaniachassin.
Vill man ha något motsvarande 8900 på Volvochassi återstår det att se vad samarbetet med nuvarande fabrikens ägare utmynnar i antar jag.
Scania har väl agenturen för Irizar och Higer, möjligen går det att få Van Hools karosser även på Volvos chassin, sedan finns det väl inte så många större fristående karossörer representerade i Sverige?
VDL och tyskarna lär nog inte leverera något annat än helbyggen för stadsbussar och i praktiken även på regionbussmarknaden då det inte finns så många andra att vända sig till för karosser på deras chassin på den Svenska marknaden antar jag.
I praktiken lär det nog inte säljas så många Volvobussar på ett tag och eftersom Volvo redan aviserat att de inte kommer till Busworld i år känns det som att stads- och regionbussar inte kommer att vara någon större produkt från Volvo framöver.
Att de fortsätter bygga 9700 för turistbussmarknaden gäller nog bara fram tills den nuvarande generationen av modellen gjort sitt.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Peter Rost

Lite off limit kanske, men på tal om Scania: Tillverkningen av busskarosser av Scania fortskrider väl en bit in på 2024?

//Peter

Lars-Håkan_E

Scania upphör förutom med helbyggda bussar även med chassitillverkning av låggolvsmodeller.

Så i fortsättningen blir det nog bara turistbussar (ett fåtal per år) och specialbyggen typ vanHool dubbeldäckare till Regiontrafik.