Huvudmeny

Gimo Bussresor.

Startat av Mattias Petersson, 19 juli 2023, 21:40:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Fredde

Trevligt, den SL-blå Setran som det talades om i en annan tråd ;)

buskörare

Yes! Nu får alla se den på bild! Mysteriet är inte helt löst än, om varför den är SL-lackad. Så om nån vet?

Fredrik Gelin

Det skall ju upphandlas en del dubbeldäckare i olika delar av landet inom  något år, så det verkar inte helt osannolikt att det kan vara ett rent spekulationsbygge, möjligen beställt av den Svenska återförsäljaren.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


buskörare

Jo, men varför just SL-blå?

S Svensson

Kan det tänkas att det finns en liknade ytterligare ? Om det beställs två lika kan man få rabatt.I vilket fall fick återförsäljare detta tidigare.

Ersa

Stämmer säkerligen att det är ett spekulationsbygge man kan låna/hyra ut till tänkbara framtida kunder. Men frågan om den blå lacken med de två vita ränderna kvarstår, då jag inte kan erinra mig att någon busstillverkare lackat sina demobussar i huvudmäns befintliga färgscheman tidigare.

buskörare

Ryktet sade att den var till Nobina, men de har väl inte heller några påtänkta dd-linjer i sina nya avtal? Så det känns inte rätt.

Walter

Nej det enda man kunnat ha den i är i tidigare Norrtäljeavtal men det finns inte längre.

Eller så tänkte man göra ett nytt eget initiativ som med BRT linjen i Barkarby som inte blev av.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

buskörare

Och bussen är för ny för att ha varit med i ev bussupphandling för Transdev.

Lars-Håkan_E

Demobussar måste ju lackas på något sätt och bara vitt är ju så tråkigt, denna är ju också väldigt speciell eftersom den inte är byggd som en turistbuss utan en klass 2 buss med 12 ståplatser.

Det finns ju många upphandlingar som kan vara intressanta och en omlackering är ju en liten kostnad sett till helheten.

Vad gäller demobussar så har det ju funnit sådana i vanlig SL94 lack och VT blå t.ex tidigare.

Ersa

Gimo eller nån annan åkare runtom Uppsala får väl ansöka om underentreprenörskap till Transdev, och använda denna med Uppsala som start/stopp på omloppet. ;D

Fredde

Undrar hur många som berättar för vänner och bekanta att de åkte på en långväga bussresa i en SL-buss.... ::)  8)

Fredrik Gelin

#13
Citat från: Ersa skrivet 24 juli 2023, 11:58:56 AMStämmer säkerligen att det är ett spekulationsbygge man kan låna/hyra ut till tänkbara framtida kunder. Men frågan om den blå lacken med de två vita ränderna kvarstår, då jag inte kan erinra mig att någon busstillverkare lackat sina demobussar i huvudmäns befintliga färgscheman tidigare.
Det var inte så länge sedan MAN gjorde precis detta.
En (TYH982) hamnade så småningom i Göteborg och fick ny kostym där medan den senare (KEO898) brandskadades hos Celab i Länna, men finns enligt SBH idag hos Adelsö Miljöbuss utanför Stockholm.

Det finns säkert fler sådana spekulationsbyggen i huvudmannafärger, men det var de två jag kom på spontant.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Erling.L

är det inte som med bilar att importören förbinder sig för ett antal bygg slots per år och har man ingen direkt kund då väljer något man vet man kan sälja.

har fått den känslan ibland när man kikar på MAN Göteborg och mängden Temsor som står där längre tider
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus