Swebus säljs till FlixBus

Startat av Sundås, 02 maj 2018, 11:05:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Offentliggjordes idag:

https://www.bussmagasinet.se/2018/05/swebus-saljs-till-flixbus-nobina-ger-upp/

Var väl inte helt otippat att Nobina ville bli av med Swebus, har ju varit tyngt av förluster i många år. Skall bli intressant detta..  :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

pegee

Vad jag förstår så bygger Flixbus verksamhet på att de inte äger några bussar. Bussarna ägs och körs av
underentreprenörer och Flixbus står endast för marknadsföring och administration. Om nu Swebus säljs till
Flixbus vem skall i så fall äga bussarna? Eller kommer Flixbus att äga bussarna själva?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

MrBrave

Om man inte kan besegra fienden, är det bättre att köpa den


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tobias

Skulle jag gissa så tror jag nu att Flixbus som arbetat upp en marknad med billiga biljetter i Sverige från 29/49:- och uppåt kommer att höja priserna då man knappt har någon konkurrens mer än av Nettbuss/Bus4You, men det är såklart bara en spekulation och det behöver inte vara så.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Carl Eric

Det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen!

Hur tror ni att den svenska expressbuss-marknaden kommer att påverka av detta?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ted Selander

Citat från: pegee skrivet 02 maj 2018, 11:16:35 AM
Vad jag förstår så bygger Flixbus verksamhet på att de inte äger några bussar. Bussarna ägs och körs av
underentreprenörer och Flixbus står endast för marknadsföring och administration. Om nu Swebus säljs till
Flixbus vem skall i så fall äga bussarna? Eller kommer Flixbus att äga bussarna själva?

Citat ur artikeln i Bussmagasinet.se: "Försäljningen omfattar Swebus kommersiella verksamhet, varumärke och majoriteten av fordonsflottan."

Jo

Citat från: Tobias skrivet 02 maj 2018, 11:24:11 AM
Skulle jag gissa så tror jag nu att Flixbus som arbetat upp en marknad med billiga biljetter i Sverige från 29/49:- och uppåt kommer att höja priserna då man knappt har någon konkurrens mer än av Nettbuss/Bus4You, men det är såklart bara en spekulation och det behöver inte vara så.

Man har ju fortfarande konkurrens från både bil och tåg så hur mycket som helst går ju inte att höja. Kanske även konkurrens från tåget men jag gissar att inte allt för många resenärer åker hela vägen på de långa linjerna.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Möjligt, men till skillnad från Swebus och Nobina är inte Nettbuss börsnoterat och har således inte riktigt samma ekonomiska press på sig att visa ett positivt resultat.
Detta gissar jag talar för att Nettbuss håller ut ett tag till, de har ju klarat konkurrensen bättre än Swebus trots färre sittplatser vad jag förstått.

Knut

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 maj 2018, 13:44:07 PM
Möjligt, men till skillnad från Swebus och Nobina är inte Nettbuss börsnoterat och har således inte riktigt samma ekonomiska press på sig att visa ett positivt resultat.
Detta gissar jag talar för att Nettbuss håller ut ett tag till, de har ju klarat konkurrensen bättre än Swebus trots färre sittplatser vad jag förstått.
med norska stat i ryggen så har dom pengar.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

John P

Jättetråkigt, blev faktisk lite ledsen av detta besked!  :'(
Som anställd i Nobina har man faktiskt kännt en viss stollthet när man sett eller för den delen åkt med Swebus fina bussar. Swebus har faktiskt kännts lite som Nobinakoncernens  " flaggskepp" och det känns som vi nu rent verksamhetsmässigt blir lite fattigare ..
Konkurensen om förarna ökar och det har säkert varit ett litet " ess i rockärmen " för Nobina att  kunna erbjuda möjlighet för rätt förare att kombinera sitt jobb på Nobina med Swebuskörningar, körningar som nog  av många ses som rätt eftertraktade...
Det känns också som Swebus har satsat en hel del på senare år med nya bussar med bättre komfort och jag hade hoppats på att man hade fortsatt att utveckla bolaget, finns en hel del utvecklingspotential tror jag. Tror att man i större utsträcking skall tänka att kompletera lika mycket som att konkurera. Som det är nu kör ju nästan alla samma rutter och konkurerar om samma kunder...  Om vi tar Stockholm-Göteborg via Norrköping -Linköping - Jönköping så är ju mellanmarknaden viktigast, ändpunktsresandet är inte så stort, det tar för långt tid helt enkelt.. Samtidigt är det många som tycker att tågbiljetter är dyrt , speciellt när det är storhelger och stora resdagar. Större resdager körs en del förstärkningsturer också och ändpunktsresandet är säkert även större dessa dagar. Ska man åka långt så är det egentligen en rätt lång resa och jag tror att många skulle uppskatta om man gjorde ett uppehåll för mat..!? Har ofta tänkt att ett koncept skulle kunna vara att man kan förbetsälla mat innan på hemsidan vid bokning  som sedan är klar att äta när man konmmer fram och har matuppehåll, kan man äta riktigt god restaurangmat skulle det, trots längre restid, tillföra ett mervärde. Buss som har måltidsuppehåll skulle kunna ha ca en timmas uppehåll och ha lite färre stopp än dagens turer och ha ändunktresandet som största målgrupp. Marknaden för sådana turer är säkert mindre så man får ju i så fall inrikta sig på större resdagar och storhelger m.m

Det var också lite synd att Flixbus var köpare av Swebus,  vad man har läst här så känns det mest som de konkurerar med att dummpa priserena, vilket knappast kan var hållbart i längden.. En hel del turer körs ju också  av utlänska bolag och jag tror att man än mer kommer försöka att använda sig av utlänska bolag om man har möjlighet till detta, i värsta fall ser vi en utveckling som den inom lastbilsbranchen, med förare som kör för löner långt under Svensk lönenivå.. och de Svenska bussbolagen kommer dessvärre få det än tuffare. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel i mina farhågor och det finns ju även det som är possitivt, fler turer tiill Tyskland är ju ganska sannolikt... , men dessvärre ser jag med oro på utvecklingen..

Det är också rätt tråkigt att man även verkar sälja själva varumärket Swebus. Swebus är ju ett rätt anrikt och starkt varumärke vid det här laget och jag tycker i alla fall man kunde behållt rätten att avända detta  för att ev. använda det i framtiden.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

1896

Förlåt dem deras synder, ty de veta icke vad de göra.  ;)

CW66

John P!

Du får nog läsa på lite noggrannare på nätet innan du häver ur dig det som inte bara du så okunnigt talar om.

För det första är Swebus expressbusstrafik en sak som Brian Souter och Stagecoach uppfann, inte Swebus, SJ eller Nobina.

När Stagecoach fanns var man precis lika utskällda som Flixbus är idag verkar det som. Dumpade man då priserna när man införde Swebus Express? Inte vad jag kan påminna mig (körde själv där i början av dess bana)

Vad gäller snacket om att Flixbus skulle vinna på att dumpa priserna - var får du ens det från? Svenska företag och bussåkare måste följa svensk lag och svenska avtal och inget annat!
Vad gällar utländska bussar på turerna och att du skulle tro att man skall försöka vinna priser och avtal genom utländska åkare är det direkt skitsnack.

Det står klart och tydligt i Flixbus alla uttalanden, så även på gatan om du öppnar ögonen, att turer som körs från Europa upp och in i Skandinavien körs av utländska företag och bussar - vilket ju är helt naturligt. Eller tycker du vi skall tomköra till Berlin och Köln för att det tvunget skall vara en svensk buss?

De enda som behöver vara ledsna här är vi som måste tvingas se sån skit som du skriver - sorry - men usel faktakoll innan man skriver är något jag har svårt för.

Släpp kommunismen och tänk framåt!


Uffe

Lars-Håkan_E

#13
Det beror ju på hur man ser på historien.

En stor del av linjenätet härstammar från SJ Buss Veckosluts och Snabbussar, när sedan SJ Buss o GDG slogs samman till Swebus 1990 började en del bussar märkas "Express" på liknande sätt som man märkte med "Nymans" "Conference" osv.

Den stora utökningen kom sedan i o m Stagecoach intåg och namnet Swebus Express började marknadsföras mer utåt även om det i praktiken funnits många år tidigare.

Att trafik på utlandet likväl kan köras av bussar (och chaufförer) från Polen/Slovakien/Tjeckien/Tyskland som från Sverige är en del av EU:s regelverk,där är det givetvis billigare att köra med en Tjeckisk buss/chaufför än en svensk. Sedan kan man även använda utländska bussar/chaufförer för rent inhemska (Svenska) linjer enligt cabotagereglerna vilket medger en mer ekonomisk planering omloppen och det skulle jag vara väldigt förvånad om inte detta kommer att ske inom kort, en Tysk buss som kommer till Göteborg kan ta en tur till Örebro eller Stockholm innan den vänder tillbaka till Göteborg för att fortsätta söderut och på samma sätt kan en tjeckisk buss som kommer till Stockholm ta en tur till Karlstad på samma sätt.

Med dagens stora brist på chaufförer så är nog risken för en massarbetslöshet minimal

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2018, 13:05:40 PM

Att trafik på utlandet likväl kan köras av bussar (och chaufförer) från Polen/Slovakien/Tjeckien/Tyskland som från Sverige är en del av EU:s regelverk,där är det givetvis billigare att köra med en Tjeckisk buss/chaufför än en svensk. Sedan kan man även använda utländska bussar/chaufförer för rent inhemska (Svenska) linjer enligt cabotagereglerna vilket medger en mer ekonomisk planering omloppen och det skulle jag vara väldigt förvånad om inte detta kommer att ske inom kort, en Tysk buss som kommer till Göteborg kan ta en tur till Örebro eller Stockholm innan den vänder tillbaka till Göteborg för att fortsätta söderut och på samma sätt kan en tjeckisk buss som kommer till Stockholm ta en tur till Karlstad på samma sätt.



Har man inte haft problem med det där i Norge ?