Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

Hindås Kyrka har ett lite säreget utseende.


Kent Skoog

Helgarö kyrka i Strängnäs stift.


Kent Skoog


Stefan Lindberg

Då bjuder jag på ännu en Halländsk kyrka.
Förlanda Kyrka byggdes på 1800-talet efter ritningar av Adrian Crispin Peterson.



Trevlig Midsommar  :)

Kent Skoog

Vansö kyrka i Strängnäs stift.






Kent Skoog

Sanne kyrka i Munkedals kommun.


IngemarJ

Citat från: Peter Sandström skrivet 30 mars 2008, 16:15:05 PM
Den sista kyrkobilden jag har är från Nacksta Kyrka, men jag har ett svagt minne att svenska kyrkan sålde den, det såg i vilketfall öde ut där, ingen skottad parkering bl a. och gången upp till kyrkan ser onekligen hal ut.


Hej!

Det är alldeles riktigt, Nacksta Kyrka är bliven liksom jag, dvs. Katolik.

Hälsar

Ingemar

Kent Skoog

Ludgo kyrka i Nyköpings kommun.






Ersa

Mitt i Roslagen ligger Ununge by, med tillhörande kyrka:






Kent Skoog


Kent Skoog

Svärta kyrka i Nyköpings kommun.




Peter Elmheden

Citat från: Kent Skoog skrivet 29 juni 2008, 17:04:33 PM
Ludgo kyrka i Nyköpings kommun.



Såja, nu börjar du närma dig min uppväxtort. Var har du Runtuna Kyrka?? Eller är den redan postad?
Orkar inte gå igen 70 sidor.

Kent Skoog

Citat från: Peter Elmheden skrivet 10 juli 2008, 18:05:50 PM
Såja, nu börjar du närma dig min uppväxtort. Var har du Runtuna Kyrka?? Eller är den redan postad?
Orkar inte gå igen 70 sidor.

Tyvärr, den hade varit värd ett besök kan jag se när jag googlar på kyrkan. Men så är det, många hoppas över för att tiden helt enkelt inte räcker till. Men det är ju inte för sent än...

Peter Elmheden

#1033
Citat från: Kent Skoog skrivet 10 juli 2008, 18:30:33 PM
Tyvärr, den hade varit värd ett besök kan jag se när jag googlar på kyrkan. Men så är det, många hoppas över för att tiden helt enkelt inte räcker till. Men det är ju inte för sent än...

Lite OT här men den som är intesserad av fornmytologi är detta en bra plats. Området Nyköping, Runtuna, Lid, Ludgo och Svärta kryllar bokstavligen av lämningar och kyrkor.
Se t.ex Uppsa-kulle http://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsa_kulle som ligger ett stenkast från mitt barndomshem.

Stefan Lindberg

I Kungälvs kommun ungefär mellan Kungälv och Västerlanda ligger Norrmannebo Kapell